Side 2 av 14 Først 1234567891011121314 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 131
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Damnmark
    Meldinger
    39

Standard Sv: Erfa Thyroid og erfaringer.

Hvor meget Levaxin plejer du at tage, og hvor meget har du reduceret det nu, hvor du tager 15 mg Thyroid?

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Hej Jeanette
    Hvor lyder det godt

Jeg tænker på, hvad det betyder, når du skriver mg - milligram eller mikrogram? Jeg bekymrer mig af og til om jeg forstår norsk godt nok ... Så derfor spørger jeg for en sikkerheds skyld
    Ikke noe problem kjære "nabo" Du forstår norsk helt utmerket.

Erfa Thyroid kommer i milligrams oppgitt doseangivelse.
    30 milligram Thyroid = 37 - 50 µg levaxin. (og da har man omregnet innholdet t3 i thyroiddosen til å bli en t4 verdi; altså tatt t3 verdien x 4 og plusset på T4 innholdet.)

1 grain (60 mg) Erfa Thyroid = ca 74 mcg T4 ( Levaxin + andre synonympreparater)

1/4 grain Thyroid erstatter mellem 18.5 - 25 mcg Levothyroxin natrium
    1/2 grain Thyroid erstatter mellem 37 - 50 mcg Levothyroxin natrium
    1 grain Thyroid erstatter mellem 74 - 100 mcg Levothyroxin natrium
    1 1/2 grain Thyroid erstatter mellem 111 - 150 mcg Levothyroxin natrium
    2 grain Thyroid erstatter mellem 148 - 200 mcg Levothyroxin natrium
    3 grain Thyroid erstatter mellem 222 - 300 mcg Levothyroxin natrium
    4 grain Thyroid erstatter mellem 296 - 400 mcg Levothyroxin natrium
    5 grain Thyroid erstatter mellem 370 - 500 mcg Levothyroxin natrium

Mvh Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Takker!

...Men jeg er godt nok spændt på, om jeg kan finde ud af det, når jeg selv skal i gang ...

Har lige fået et vide, at mine recepter er på vej

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Takker!

...Men jeg er godt nok spændt på, om jeg kan finde ud af det, når jeg selv skal i gang ...

Har lige fået et vide, at mine recepter er på vej
    hehe

Har redigert svaret mitt litt; lagt til en omregningstabell fra thyroid til levaxin
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pjevs Vis post
    Hvor meget Levaxin plejer du at tage, og hvor meget har du reduceret det nu, hvor du tager 15 mg Thyroid?
    Jeg har satt meg som mål å trappe sakte opp med Thyroiddosen og ned med levaxindosen tilsvarende det jeg trapper opp Thyroiddosen.

Dvs:
    Jeg tar ca 122 µg T4 hver dag (gammel dose).
    Så nå da jeg tar 15 mg Thyroid, tar jeg 100 µg levaxin, som tilsammen utgjør 118.5 - 125 µg T4 (se omregningstabellen lengre oppe i tråden).
    Har tenkt å stå på dette en uke da jeg er usikker på binyrestatusen min, men det kan godt hende jeg kunne startet rett på 30 mg thyroid. Høres dette helt vilt ut for noen, vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger.

Og etterhvert som jeg øker på med thyroid, tar jeg tilsvarende mindre dose med levaxin. MEN husk at dette er min måte, og er ikke medisinsk veiledende . Etterhvert som jeg trapper opp må jeg sikkert hele tiden føle på hvor fort eller sakte jeg kan øke. (noen tips Tenker 15 mg opp hver uke -to uker ??) Tilslutt står jeg igjen med kun Thyroid og må sikkert finjustere/ justere dosen.

Jeg tenker at så dårlig som jeg har vært nå, hvor jeg ikke har kunnet spise et middels stort måltid uten å bli verdens største tåkefyrste og må legge meg, tør jeg ikke stoppe opp med medisiner i noen dager for så å starte på null. Jeg har tross alt to små barn å ta meg av. Men andre her ser jeg har stoppet opp med all stoffskiftemedisin noen dager for så å trappe fortest mulig opp med Thyroid, og har lykkes med det. Hva som er medisinsk mest korrekt er jeg sannelig usikker på...

Mvh Jeanette

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Tak for dit svar. Det har fået mig lidt op i tankerækkerne med hensyn til, hvordan jeg selv vil håndtere overgangen.

Det lyder fornuftigt, det med at trappe op på det ene og ned på det andet, synes jeg. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg vil gøre ... Sagen er vist den, at jeg er ret krævende, når det gælder mængden af medicin; da jeg første gang skulle have Eltroxin, blev jeg sat til 50 µ om dagen, men i stedet skulle jeg faktisk bruge 150 µ om dagen. Dosis skulle dog op op på 200 µ fire dage om ugen og 150 µ de andre tre dage.

Og eftersom jeg altså 'snød' med hele 100-150 µ da jeg begyndte at skulle ha' medicin, så tænker jeg, at jeg nok ikke er god til at danne t3. Og så skal jeg måske ikke bruge så meget, når jeg først får noget, der virker - med direkte tilførsel af t3 også. Så jeg tror, jeg skal skifte direkte over, starte lavt og øge hurtigt ...

Men hvad betyder det egentlig, når man bliver træt efter at have spist? Jeg har prøvet det ... Men det står meget værre til med min mand, der ofte falder helt sammen efter aftensmaden. Hvad mon der sker - og kan der være flere forklaringer?
    Sist endret av Nielsigne; 12-04-10 kl 23:44 Begrunnelse: rettelse

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Men hvad betyder det egentlig, når man bliver træt efter at have spist? Jeg har prøvet det ... Men det står meget værre til med min mand, der ofte falder helt sammen efter aftensmaden. Hvad mon der sker - og kan der være flere forklaringer?
    Tja.. min teori er den at når man har spist, vil kroppen omregulere blodtilførselen litt i kroppen (blodet strømmer rundt og til fordøyelseskanalen) slik at fordøyelsen skal fungere og ta opp næringsstoffer i blodet.. Dermed blir det enda mindre o2 og næringstilførsel til f. eks hjernen til en som allerede er hypo, som liksom må bruke mye av sine ressurser til faktisk å fordøye maten..

Ellers så kan kanskje binyrene ha dårlig funksjon, slik at et menneske som allerede sliter med å ha et lavt blodsukker, vil få det enda værre i det blodet strømmer til fordøyelseskanalen..

Men dette er mine teorier basert på kunnskap jeg har tilegnet meg for endel år tilbake.. Det kan sikkert hende at andre her har "forsket" mer på temaet og har mere detaljert og større kunnskap

"Og eftersom jeg altså 'snød' med hele 100-150 µ da jeg begyndte at skulle ha' medicin, så tænker jeg, at jeg nok ikke er god til at danne t3. Og så skal jeg måske ikke bruge så meget, når jeg først får noget, der virker - med direkte tilførsel af t3 også. Så jeg tror, jeg skal skifte direkte over, starte lavt og øge hurtigt ..."

Hørtes jo veldig fornuftig ut synes jeg Kanskje det er det jeg også skulle gjort... Men er så redd for å kutte ned på medisin, for jeg er så dårlig allerede nå.. Men det blir jo veldig mye t3 på meg etterhvert da Eller så danner jeg så lite T3 på det jeg bruker nå at det blir nesten hipp som happ, om jeg gjør som jeg gjør, eller om jeg kutter levaxinen helt og starter opp kun med thyroid...

Flere hjerner sammen tenker bedre enn min på 25 % kapasitet.

Mvh Jeanette

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Damnmark
    Meldinger
    39

Jeanette, har du fået 15 mg's Thyroid, eller deler du 30 mg's, selv om de ikke umiddelbart er beregnet til at dele?

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Pjevs Vis post
    Jeanette, har du fået 15 mg's Thyroid, eller deler du 30 mg's, selv om de ikke umiddelbart er beregnet til at dele?
    Har 30 mg tabletter som jeg deler med en tablett - deler. Har sjekket med Apoteket som har sjekket med leverandøren, så dette skal være helt trygt.
    Tak for dit svar. Det har fået mig lidt op i tankerækkerne med hensyn til, hvordan jeg selv vil håndtere overgangen.

Det lyder fornuftigt, det med at trappe op på det ene og ned på det andet, synes jeg. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg vil gøre ... Sagen er vist den, at jeg er ret krævende, når det gælder mængden af medicin; da jeg første gang skulle have Eltroxin, blev jeg sat til 50 µ om dagen, men i stedet skulle jeg faktisk bruge 150 µ om dagen. Dosis skulle dog op op på 200 µ fire dage om ugen og 150 µ de andre tre dage.

Og eftersom jeg altså 'snød' med hele 100-150 µ da jeg begyndte at skulle ha' medicin, så tænker jeg, at jeg nok ikke er god til at danne t3. Og så skal jeg måske ikke bruge så meget, når jeg først får noget, der virker - med direkte tilførsel af t3 også. Så jeg tror, jeg skal skifte direkte over, starte lavt og øge hurtigt ...

Tror jeg "vender om " og gjør som deg. Høres mere fornuftig ut enn tåkefyrstemetoden min.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

ha ha, det ved jeg ikke, det med tågefyrsten ...

Man må vel vælge sin metode lidt efter, hvor man mener at se sine største svagheder, og jeg tror, min ligger i at lave t3. Jeg er gul i øjnene, og det er sikkert heller ikke morsomt for min lever både at skulle stå for rensningsanlægget og så presses til at producere. Min fordøjelse er i det hele taget hårdt ramt på grund af for lidt mavesyre ... Så nu har jeg lidt travlt med at komme i gang med thyroid. Selvom det næsten er for spændende. Jeg må indrømme, at jeg ikke er så glad for at gøre det uden kontrollen hos lægen hver 6. uge og den slags ... Men af hensyn til bl.a. min lever tør jeg efterhånden ikke andet end prøve

Desværre kom recepterne ikke i dag. Men så måske i morgen ... Lægesekretæren skrev i en email til mig i går, at de var på vej!
    Sist endret av Nielsigne; 13-04-10 kl 20:16 Begrunnelse: rettelse

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

ha ha, det ved jeg ikke, det med tågefyrsten ...

Man må vel vælge sin metode lidt efter, hvor man mener at se sine største svagheder, og jeg tror, min ligger i at lave t3. Jeg er gul i øjnene, og det er sikkert heller ikke morsomt for min lever både at skulle stå for rensningsanlægget og så presses til at producere. Min fordøjelse er i det hele taget hårdt ramt på grund af for lidt mavesyre ... Så nu har jeg lidt travlt med at komme i gang med thyroid. Selvom det næsten er for spændende. Jeg må indrømme, at jeg ikke er så glad for at gøre det uden kontrollen hos lægen hver 6. uge og den slags ... Men af hensyn til bl.a. min lever tør jeg efterhånden ikke andet end prøve

Desværre kom recepterne ikke i dag. Men så måske i morgen ... Lægesekretæren skrev i en email til mig i går, at de var på vej!

Håper virkelig du får hjelp av thyriod tablettene!

OG: Hvis ikke reseptene dine kommer snart, så gi beskjed.. Da kommer thyroid-teddy (med mange fine og helt spesielle øyne og knapper) i posten og trøster deg. hehehe

Jeanette

ps: til de som ikke skjønte at det var en spøk, så var det det...

Side 2 av 14 Først 1234567891011121314 Siste

Lignende tråder

1. Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada
    Av Siven i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 04-06-13, 18:11
  2. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 10:29
  3. Armour Thyroid - dosis, erfaringer
    Av Louise i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 25