Viser søkeresultater 11 til 20 av 37
-
14-12-07, 23:10 #11
Sv: Prøver, prøver og atter prøver....
Jeg mener hvilepuls.
Den tar du liggende, gjerne en tid etter at du våkner - men før du står opp. Hvis denne er lavere enn din treningsstatus tilsier og du har bank - så har du lavt stoffskifte, eventuellt for lav dose.
Er hvilefrekvensen høy, og du opplkever bank, er stoffskiftet for høyt, eventuellt er dosen for høy.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-01-08, 16:26 #12
Fikk svar på Anti-Tpo i dag, den er på 117-!? Det må jo være høyt eller???
Har "ingen ben" prikkete følelse i de og sååå tunge. Suser veldig i øra også, har fremdeles en TSH på12,1 -T3=3,8 og T4=12,9. 75 mcg Levax.
Min alm.prakt. lege vil ikke gjøre noe med Levaxin. Han har søkt meg inn hos en Endokrinolog nå..... Er sikkert laaaaang ventetid der og kjenner noen av dere (VET OM) noen navn på Endokrinologa??? OG HVOR holder de hus?
-
17-01-08, 15:51 #13
Tiffen, du skriver at du er på 75 µg levaxin og din ft4 er lav og din TSH er høy oga t du har antistoffer.
Det er helt vanlig å ha slike antistoffer. De fleste av oss her har det.
Mine var 106 når grensen var 100. Anre lab har grense på 35, og det er en ikke standardisert prøve, så man må se på referanseområdet.
Leser på forumene at mange ar mange hunder eller tusener.
Hva er problemet ditt?
Med slike tall pelier legen å øke dosen uten noen henvisning til endokrinolog.
Endokrinologer kan ha egene kontorer, og ha kontor slik som andre leger, eller være på endokrinologisk poliklinikk på sykehus. De er indremedisinere og har tatt videreutdanning i endokrinologi. å sykehus på endokrinologosk avdeling kan du møte andre leger også , ikke alle er nødvendigvis endokrinologer der. Det kan gjerne være en under opplæring men det som teller allikevel er at det er endokrinologisk avdeling.
Med lavt stoffksifte og antistoffer slik som du har står vi bakerst i køen hos endokrinnologisk poliklinikk.
Diabetikerne er nok i flertall og så er det noen andre grupper som skal til endokrinolog, bl. a. Mb Addison og hypofysesykdommer , og foran oss er også dem med graves sykdom og graves øyesykdom og gravide med stoffskiftesykdom.
Så noen her har blitt avvist og de har ikke fått noen time.
nora
-
17-01-08, 16:43 #14
For det første - jeg har 0 problem-for det andre, jeg VISSTE ikke hva Anti-Tpo var skjønner du. Dessuten jeg står ikke bakerst i køa (det fikk jeg vite i dag!!) HEI DA
-
17-01-08, 19:40 #15
Betyr bare at du bor i et område hvor endokrinologene har kapasitet til å ta inn oss vanlige dødelige som har hashimotos.
Vanligvis blir vi bare behanlet av fastlegen og denne ville da økt dosen levaxin så TSH går ned til nær 1, og først hvis vi da ikke ble bedre ville vi blitt sendt til endokrinolog.
det er forskjellig etter hvor du bor.
Endokrinologen tar muligens noen flere prøver, ellers er jo ikke behandlingen noe annet enn at han/hun øker dosen din slik at TSH blir et sted mellom 0,5-1,5.....
Og, de aller fleste her har anti-TOP og det betyr hashimotos thyreoditt. Det er helt vanlig.
Noen som husker hva tallene er fra HUNT-undersøkelsen? Jeg synes å huske at 10-20% av alle i landet har anti-TPO. Må titte på det igjen, kan være færre eller flere.
nora
-
17-01-08, 21:54 #16
Med slike prøvesvar som du viser til har du en thyreoiditt som gradvis ødelegger kjertelen.
Klart du skal utredes av spesialist, men så tolmodig du må være......
Dosen avpasses slik at den øker fordi kjertelen minker, men du er nok kommet langt i prosessen. 150 µ/dag er omtrent full dose.
Har bare sett litt i HUNT http://www.hunt.ntnu.no/ og mener også å huske at det var over 10% som hadde en positiv ant-TPO, men husker ikke om dette var totaltall ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-01-08, 16:41 #17
Vet ikke om jeg ens våger og spørre om hva en thyreoiditt er, men jeg sjangser - er fremdeles altfor "GRØNN" da det gjelder mitt stoffskifte! Og hvorfor har man betennelse i kjrtlen da???? Hvilken prosses mener du Finn?
Jøsses hvor dumt dette kjennes å spørre om...
-
19-01-08, 14:48 #18
Alt med "itt" er betennelser osv.
Betennelser kan være autoimmune eller noe annet.
Her med hashimotos er det autoimmunt.
Mangt er skrevet om dette.
Det er også en del i mange postinger her på forumet om årsakene, bla og les litt.
Stress og for mye karbohydrater og jod og aspartam og MSG er kjente triggere av antistoffer mm.
nora
-
19-01-08, 16:24 #19
Slett ikke dumt Tiffen !
En går ikke rundt å vet alt om stoffskiftet, jeg visste antagelig mindre enn deg da jeg fikk diagnosen, men jeg fant fort ut at her måtte man utdanne seg i sin egen sykdom. Jeg ble regerett rennt i senk av "bransjesjargongen" og visste ikke om jeg fikk rett eller gal behandling.
Og der er du vel omtrent ?
Mange er det, og det er ikke akkurat noen ønskesituasjon for å suge til seg lærdom... men prøv - og spør ivei !
Hypo = lav aktivitet
hyposymptomer = Symptomer som kommer ved for lavt stoffskifte.
Hyper= høy aktivetet
Brainfog = i mangel av et Norsk synonym som er mer dekkende enn hjernetåke
Kjertelen produserer stoffskiftehormoner og kalsitonin og hjernen bestemmer hvor mye ved hjelp av å sende styringshormonet TSH til kjertelen via blodet. TSH produseres på bakgrunn av hvor mye stoffskiftehormoner som er i blodet. Er det for lite stiger TSH, er det passe er den rundt 1, og er det for mye er den under 1.
Men denne har vi ikke bruk for - vår kjertel virker jo ikke !
Vårt immunsystem har skylda.
Over 80% av de som får hypothyreose (betyr bare for lav aktivitet i thyreoidakjertelen) - får dette fordi immunsystemet feilreagerer på kjertelvevet og tror at dette er en fiende i kroppen og produserer så antistoffer som går til angrep og ødelegger kjertelen. Dette kan ta noen få år. Dette er en sykdom som kalles Hashimoto, etter legen som først beskrev sykdommen, men den faglige betegnelsen er Thyreoiditt, altså en betennese i Thyreoida. Når betennelsen er brent ut og sykdommen er over er du helt avhengig av piller resten av livet.
Behandlingen var fra aller først (1860) å spise passende biter av dyrekjertler. Hormoner er ikke arts-spesifikke. Etterhvert tok Apotekene over og metoden var enerådende til 1970, da kunne man produsere ett av kjertelens hormoner kunstig (syntetisk) og denne behandlingen er idag enestående i hele verden.
Man forutsetter at kroppen kan klare seg uten kjertelens andre hormoner og gir bare forhormonert T4 (Levaxin). Man forutsetter også at kroppen er istand til å dekomponerer dette til kroppens stoffskiftehormon T3 - og andre hormoner har vi ikke bruk for - ifølge våres leger.
Jeg er ikke så sikker på at denne teorien holder, for hvorfor er det noen som ikke kan bruke Levaxin, men blir helt fine på grisekjertel ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-01-08, 20:00 #20
Kan bare si: TAKK og klem til deg.
Lignende tråder
-
Psykiatrisk diagnostikk når man ikke finner «noe galt»
Av Mod i forumet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelserSvar: 0Siste melding: 21-12-09, 00:07 -
Er det mest kvinner som får/har galt stoffskifte?
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 23-09-07, 12:40 -
Er noe galt?
Av pandalakris i forumet BlodprøverSvar: 31Siste melding: 05-09-07, 09:50 -
Jeg er så trett. Hva er galt med meg?
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 59Siste melding: 13-06-07, 19:56 -
Er jeg på rett vei.....
Av brits i forumet Høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 01-08-06, 15:36

Svar med sitat
Bokmerker