Viser søkeresultater 11 til 13 av 13
-
26-01-10, 05:00 #11
Sv: Spørsmål fra en "nykommer"
Hei og velkommen.
Jeg er en mann som nettopp har rundet de 34. Kort fortalt hadde jeg mye de samme symptomene som deg. Kjenner jeg ikke er i form til å elaborere så mye akkurat nå, men skriver her slik at du skal vite at det er flere av oss (menn, og uten antistoffer) som trakterer forumet fra tid til annen.
Selv skal jeg til endokrinolog den 27/1 etter 3 mnd venting. Kommer sikkert til å skrive noe om det etterhvert her inne. Til nå har jeg vært min egen lege, og instruert fastlegen min om ting og tang. Men har ikke fått viljen gjennom når jeg ville prøve T3.....
Jeg har brukt forumet her mye til å innhente info om diagnosen, samt at jeg har funnet endel interessante linker, som har ført til nye linker og artikkler osv.
Ønsker deg og dere en god dag videre
.
Mann 34. Lavt stoffskifte i grenseland. Holder på med en mastergrad godt på overtid...
-
26-01-10, 11:07 #12
Hej Pamping

Synd, vi skulle mødes på denne måde og i denne anledning. Øv.
Jeg er ikke sikker på, at 150 µg/dag er topmålet for øgning-planen, ens for alle patienter. Jeg tror selv, at ved hypothyreose-i-udbrud er 150 µg/dag nok til et stort barn eller en voksen med lav kropsvægt. Vi skal ikke glemme, at indtil 1973 har doseringen af hormon til behandling af hypothyreose været dobbel så høj end den er i dag.
Vi bliver nødt til at være ekstra opmærksom på TSH-problemet, som i forhold til behandlings-paradigmet, der hersker i lægestanden nu - er en rigtig klods om benet på de syge patienter og generelt forsinker bedring. TSH-styring af behandling for hypothyreose har nemlig ikke eksisteret før TSH-prøven er blevet opfundet (i 70-erne vist nok, eller lidt tildligere).
Da har det vist sig nemlig, at den daværende (mere effektive end nu) behandling for hypothyreose, dvs. dosering af Synthroid, Levaxin, Eltroxin og andre syntetiske hormonprodukter var så høj, så det har fået TSH til at "forsvinde" i blodprøveresultater. Til at blive så lavt, så det blev ikke målbart.
I virkeligheden betyder TSH ikke andet for os, at man kan se at stofskiftet er for lavt, når TSH er højt. Er stofskiftet fint, kan TSH sagtens "forsvinde" uden at det sundhedsmæssige konsekvenser for helbredet. Man har derfor søgt at finde statistiske indikatorer på, at hvor TSH er umålbart, skulle vi blive udsat for osteoporose, hjerteproblemer osv. - altså "undskyldninger" for at forsvare behovet for at gøre TSH synligt i blodprøverne igen - mens sandheden er ganske anderledes idet TSH slet ingen aktiv biologisk egenskab har på vores krop og er udelukkende en kemisk markør, som signalerer til skjoldbruskkirtlen, at "nu er stofskiftet for lavt" og derfor skal skjoldbruskkirtlen "stramme sig op" og fremstille mere stofskiftehormoner.
Det korte af det lange er, at da fortidens hormon-doseringer ved lavt stofskifte var "for høje" til at opretholde TSH synligt i blodprøveresultater - ville TSH-prøven hurtigt vise sig at være overflødig i tilfælde af velbehandlet hypothyreose. Og det kan vi jo ikke have (ironi anvnedt)! Det er meget vigtigt, at lægerne har dette "værktøj" til rådighed, da de derigennem kan opretholde deres egen lægelig aktivitet i hvert enkelt tilfælde, uanset at dette har kostet patienterne fortsat sygdom. Det var altså et fagpolitisk problem - ikke medicinsk. Det er også blevet løst "politisk".
Lægerne over hele verden har i 70-erne holdt seminarer og kongresser sponsoreret af opfinderne bag TSH-prøven og syntet-medicnalindustrien og - de har i fælleskabet vedtaget i 1973, at dagdoser af hormontilskud ved behandling for alle typer hypothyreose skulle fremover halveres. På denne måde kunne lægerne opnå, at TSH-tallet altid var synligt for lægerne, og dette uagtet, at kun et minimalt eller usynligt TSH-tak i virkeligheden (be)viser, at stofskiftet er i orden, dvs. højt nok. Lægerne har dermed fravalgt patienternes bedste og besluttede hellere at holde patienterne i en permanent tilstand af "mildt" lavt stofskifte end at miste muligheden for at "se" THS-tallet.
Man skulle ikke tro, at medicinalindustrien ville medvirke til halvering af medicindoser dvs. lavere salg af egne lægemidler, men for det første tjenes der styrtende på TSH-analyser og for det andet - opretholder man en hel patientgruppe i en tilstand af "mild" hypothyreose, som i dag kaldes for "subklinisk", "i grænseland" eller "velreguleret med symptomer" etc. - og da skaber denne tilstand så mange følgesygdomme, organskader og så mange af alskens syndromme, at her bliver medicinalindustrien rigeligt belønnet for at have støttet halveringsdoserne af syntetiske hormoner den gang i 70-erne.... Mere om det i tråden Endokrinologer halverte behandlingsdoser i 1973
Så Pamping...
Det mest relevante for dig er, hvor højt over 1 dit TSH-tal ligger. Så længe det er over 1 - har du lavt stofskifte, uanset hvad der står i referenceområderne i tabellerne hos lægen og på laboratorier. Jo lavere TSH jo færre symptomer... (forudsat et tilstrækkeligt højt FT4 - det er dit ikke) i et "normalt" forløb af hypothyreose. Om dit hypothyreose-forløb er "normalt" vil vise sig efterhånden som behandling skrider frem. 25 mcg Levaxin forslår som skrædder i helvede og du bliver læææænge om at blive bedre på denne medicindose, om overhovedet.
Det er fordi dit TSH på 7,49 (på)viser, at FT4 er for lavt og er FT4 for lavt, bliver sædvanligvis også FT3 for lavt.... T3 er det aktive hormon (som T4 omdannes til i kroppen), som er motoren bag forbrænding i kroppens celler. Er T3 for lavt, har kroppen det skidt. Medicineringen burde stille efter at sætte TSH til under 1, og hæve dit FT4 op til 20-22. 25 mcg i døgnet rækker langt fra.
Det er meget mere svar du har fået end du har spurgt efter. Håber du kan bruge det alligevel.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
26-01-10, 17:59 #13
Fantastisk, Anisa

Denne burde ligge i en egen tråd som heter TSH-tyranni eller noe annet. Har vi et slikt grusomt sted for all smerten vi er påført av legenes kjærlighet for TSH?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Per Egil Hegge "OG SÅ MÅ DU IKKE STILLE SPØRSMÅL!"
Av PEH i forumet Per Egil HeggeSvar: 18Siste melding: 21-06-14, 19:26 -
Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
Av anitab i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 25-09-11, 15:06 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 16:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11 -
Er akkuratt ferdig med boka til Per Egil Hegge
Av ung mor i forumet Per Egil HeggeSvar: 17Siste melding: 27-10-08, 23:47
Svar med sitat

Bokmerker