Viser søkeresultater 11 til 20 av 227
-
22-03-07, 09:15 #11
Tusen takk
Takk Yvette og Marge - det er så herlig med sånn støtte. Hjelper masse!!
Vært hos legen nå - grudde meg så jeg helt skalv på venteværelset, tårene stod parat i øynene. Også blir jeg møtt av legestudent uten forvarsel?! Herregud - det tar jo votter og vintre å oppdatere en student om mitt sykdomsbilde og det orka jeg jo ikke tanken på nå som jeg er så sliten og gråtete og lei!! Hissa meg opp først, men så tenkte jeg etterpå at jeg heller fikk utnytte at legen min ikke var på kontoret samtidig.
Så nå har jeg henvisning til indremedisiner på SpesialistSenteret her i Oslo (skal levere den i ettermiddag og få time før påske, de trodde det gikk fint), sykmelding til over påske og har tatt nye blodprøver idag. B12 også - måtte be om det selv om den var normal sist.
Videre har jeg nå skjønt at dere her inne kan lese prøvesvar bedre enn legen sjøl - så jeg ba om utskrift av de siste prøveresultatene mine. Sjekket 3 ganger i fjor fordi sykehuset sa det var viktig etter operasjonen, og her er resultatene:
18 mars 2006
TSH (0.2-4.0) = 4.3
FT4 = (9-22) = 14.1
14 august 2006
TSH = 3.8
FT4 = 15.2
4 desember 2006
TSH = 4.6
FT4 = 14
Også tok jeg som sagt nye prøver idag. Idag sa legen at jo, den var jo litt høy den TSH'en min. Dette har ikke jeg hørt før?? Og på sykehuset etter operasjonen sa de at "den ene verdien min var litt for høy og det likte han ikke så be legen din følge opp denne". Jada..........
Så - dere som kan dette - kan TSH'en min være skyld i deppingen min og tiltaksløsheten og gråtetoktene nå......... Jeg håper jo det.... Er så godt å få noe å henge det på.... Vondt å gå med gråt i kroppen.
Puh. Takk for oppmerksomheten!! :-)
Klemmer fra KarianneFjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
22-03-07, 09:26 #12
Re: Tusen takk
Ja, du har verdier over referanseområdet på TSH. Da gir kroppen tydelig signal om at kroppen din trenger mer tyroksin (FT4) og prøver å presse kjertelen din til å lage mer. Men som du ser, så blir ikke FT4 noe høyere hos deg. Du følte deg kansje bittelitt bedre i sommer, og så har verdiene gått feil vei igjen.
Opprinnelig skrevet av Karianne
Legen din er svært dårlig på dette feltet. Din TSH-verdi skal ned og FT4 skal opp. Skriv ut artikkelen som dette er hentet fra og ta den med! http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=520952Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l.
-
22-03-07, 09:27 #13
:-(
....jeg går ikke på medisin..........
Har aldri fått beskjed om at jeg må det - verken fra sykehus eller fastlege.......... Føler meg jo helt LOST!!........
*lei meg*Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
22-03-07, 09:33 #14
Jobbhelvete
En annen ting, folkens.... Flere som sliter med forståelse på jobben ang sykdom??
Jeg har en sjef som bare legger stein til byrden min. Jeg er veldig klar på at sjef ikke har noe med fraværet mitt, og jeg vil ikke at de på jobb og ihvertfall ikke han!!! skal se meg slik jeg er nå. Dratt i fjeset og gråter bare noen sier HEI til meg. Hadde egentlig avtale med å møte han idag etter legetimen, men jeg var så sliten etter legen og gråting at jeg avlyste og sa jeg maktet ikke og at vi fikk avlyse. Fikk da sms tilbake at han trengte møte meg asap og om jeg ikke kunne stille senere i ettermiddag fordi han kunne bare fredag i neste uke. Jeg ble sta tilbake og sa "JEG ER SYK!! Møter deg neste fredag. " Hva med litt respekt?!
Da jeg svarte dette fikk jeg følgende sms "Har forståelse for at du er syk, men fraværet ditt begynner å bli såpass alvorlig for oss at vi nå velger å sette igang IA-apparatet. Den prosessen er formell og krever omstendig dokumentasjon og punktlighet i fbm møter. Da møtes vi kl 10 neste fredag. "
Jeg er sykmeldt uke nr TRE nå - er det å være sinnsykt lenge sykemeldt liksom?! Jeg får helt panikkangst fordi jeg er ikke i form til alvorlige tunge sykdomstilstandmøter med sjefer og tillitsvalgte og gud vet hva når jeg har det sånn jeg har det nå!!! :-(
Er det ikke det ene så er det det andre........
Flere som sliter med jobb og sjefer etc???
Karianne - frustrert idag........Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
22-03-07, 09:34 #15
Re: :-(
Da har jeg misforstått deg. Jeg trodde operasjonen din var fjerning av skjoldbruskkjertelen, og da skal en ta medisiner med det samme. Puh. Skal redigere litt.
Opprinnelig skrevet av Karianne
Når du har verdier såvidt over referanseområdet på TSH, så er mange leger restriktive til å starte behandling. Dessverre er ikke legen din enestående sånn sett. Men noen her har erfart at symptomer på lavt stoffskifte kommer når TSH bare stiger litt. Problemet er at legene ikke aksepterer at en liten økning kan påvirke hele kroppen. I Tyskland har de senket øvre grense for TSH til 2,5.
Hvor sendes blodprøvene dine? Du bør be om at de sendes til hormonlaboratoriet på Aker. De har de laveste referanseverdiene for TSH i Norge. Høyeste verdi 3,6 hvis jeg ikke husker feil. Og på blodprøveskjemaet bør legen skrive at "Pasienten har symptomer forenelig med lavt stoffskifte." Så vil de vurdere blodprøvene spesielt med tanke på lavt stoffskifte, og kommentere det.
-
22-03-07, 09:36 #16
Ok....mye nytt det her.. Puh.
Jeg har fjernet halve skjoldbruskkjertelen...... Ikke sikker på hvor prøvene sendes - jeg bruker et legesenter som ligger midt i Oslo sentrum. De blir sikkert sent til Aker........ Jeg får høre med de - jeg skal ringe ditt mandag og høre om de nye prøvene mine.........
Takk for svar - jammen vanskelig og slitsomt å skulle følge opp alt sjøl!!!!Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
22-03-07, 09:46 #17
Nei, nei, nei Karianne. Du har fått dårlig oppfølging. Når du har fått fjernet halve skjoldbruskkjertelen så burde du vært satt på medisiner straks de så at den forhøyde TSH'en holdt seg stabilt høy. Du lager tydeligvis ikke nok tyroksin lenger. Tretthet, depresjon og utmattelse er klassiske symptomer på for lite tyroksin. Det er ikke din skyld at legen din ikke har fulgt opp deg bedre!
Opprinnelig skrevet av marge
Og arbeidsgiveren din høres ikke god ut, nei. Ta vare på meldinger fra han med slikt innhold. Jeg mener det er på kanten. Er du organisert? Hvis du er det så bør du ha med en representant for fagforbundet på møtet med sjefen. Den tillitsvalgte skal være der for å støtte deg.
-
22-03-07, 09:47 #18
Takk og takk - er så godt å høre noen si at jeg har lov til å føle deg som jeg gjør!!! :-( Godt med støtte når man føler seg nede og "unormal"....
Jeg har tatt vare på meldingene, ja, jeg sliter litt med de sjefsgreiene....det er tungt å skulle svare for seg når man er så nede....Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
22-03-07, 09:57 #19
Det er Hormonlaboratoriet, Aker universitetssykehus jeg mener. Og de har andre referanseverdier enn du oppgir.
TSH 0,4 - 3,5. http://www.msa.ahus.no/modules/module_1 ... 98a191a350
Derfor tror jeg det er et annet laboratorium som legesenteret ditt bruker.
-
22-03-07, 09:58 #20
Ja, da skal jeg jammen sjekke dette også med Dr Halse når jeg forhåpentligvis skal dit før påske... Han er jo spesialist på dette, så håper han har mer peiling på dette enn visse andre..... :evil:
Jeg har åpen henvisning nå - har du tips om andre endokrinologer (?) i Oslo som er verdt å besøke istedet??Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Lignende tråder
-
Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 1Siste melding: 09-01-08, 09:50 -
Hei alle sammen!!
Av Nettverk i forumet PresentasjonerSvar: 8Siste melding: 24-03-07, 23:28 -
vedvarede blødninger etter påvist lavt stoffskifte
Av porselen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 06-08-05, 22:12
Svar med sitat
Bokmerker