Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
    Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    31

Standard hei tulla!

Da ble vi operert samtidig! jeg og i mars....
    Jeg har enten 2 eller alle 4 bi kjertlene igjen, de visste ikke helt, var endel spredning til lymfekjertler, så de måtte fjerne endel, men 2 av dem er i hvertfall satt tilbake...
    Jeg tror nok det er en sammenheng med at levaxinen bruker laang tid før en kjenner seg ok, og at calsiumen ikke er stabil som gjør at man ikke kjenner seg som seg selv...
    Har vært veldig deprimert over dette til tider...
    Har mest endel rykninger i muskler, men kjenner lite til prikking heldigvis....Da blir jeg så redd etter krampene jeg fikk på sykehuset...
    Jeg bruker nå 0,75 rocatrol og 1 gr kalsium om dagen...og magnesium på kvelden og 125 levaxin...Har begynt å trene litt igjen, og føler at det har en enorm positiv påvirkning på mitt mentale humør iallefall, og det er bra å få kroppen til å "funke" litt igjen....
    Burde vel ha kommet seg til spesialtist... hadde vært spennende å høre over hvor mange som kommer seg etter en sånn operasjon....
    Jeg fjernet hele kjertelen i 2008 pga kreft.... Kreft og tiden etterpå og sånt....?

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    24

Standard

Hei Dalia

Du sier at du fikk kramper ved for lite kalsium, men at det ordnet seg. Mener du at du nå ikke føler annet ubehag pga kalsiummangel enn litt ubehag i mukelatur? Er noen plaget av svimmelhet/uklarhet og prikkinger i ansiktet, eller er det noen som har noen formening om at dette kan komme av høyt stoffskifte? Jeg veier 65 kg og bruker 150 micrg. levaxin, er det noen som ha efaring med dette? Jeg føler meg skikkelig dårlig om dagen og gråter mye, men har ikke hjertebank..som du sier så tar det nok tid å justere både stoffskiftet og kalsiumdosen så godt det lar seg gjøre.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    24

Standard Calsium

Hei!
    Jeg ble operert april 2006 og hadde de symptomene som dere helt til mars 2007!!! Er nå stabilt bra på 2 Calcigran Forte pr dag!!! Har også noe leamus i leggene men lært meg å leve med det . Det er jo ikke farlig
    Tar også 150 Levaksin om morgenen. Trener endel . Livet er nesten det samme som før operasjonen. Hadde også kramper da.Veldig ekkelt!!Ble også redd. MEN du blir helt bra!!! Jeg tok vekk 32 lymfekjrtler/(man ikke trenger) Er i dag i full jobb og tenker nesten ikke på sykdommen.

Best å ikke tenke så mye på det og leve som før. Vanlige folk er jo også slappe og svimle og deppa§§§!!!!

Nei lev livet og du blir helt bra!Skjoldbruskkjertelhormonet er faktisk det enkleste for legemiddelindustrien å lage,derfor også billig.. Det har eksistert i mange mange år og har lite bivirkninger ! Tregt ja og vanskelig å stille inn, men tar du det på samme måte hver dag på samme tid (helst fastende) er det et nydelig preparat!!!!

Calcium derimot er mer alvolig å mangle. Calcigran forte er et utmerket prparat som hjalp meg etter ca 2 uker i bruk! På resept. Dr. Johan Halse i Oslo er en flink endokrinolog som kan hjelpe.Han lytter ,er rolig og flink og har tid!
    Lykke til!
    Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    31

Standard HEi

Det var godt å høre at det virker som det stabiliserer seg etterhvert med både medisiner og kalsium. Produserer du noe selv? Og hva ligger din PTH på? sist min ble målt var den på 1.6 så det er jo ikke så mye, men kan jo stige plutselig.
    Hei TUlla, Jeg kjenner ikke mye av kalsium mangel nå. HAr ikke hatt noe prikking egentlig, er heller det at det rykker i musklene og får leamus i ny og ne, men det stanser av seg selv...men hvis jeg kjenner at det har holdt på en stund så tar jeg en kalsium og da blir det borte. Tar som sagt en på morgen og en på kveld, og har tatt en ekstra imellom hvis jeg har kjent meg ekstra sliten( men tror egentlig det bare har vært psykisk)
    Prøver å legge bak meg følelsene ang krampene på sykehuset, og jo lengre tid det går, jo svakere blir den hendelsen.
    Nå kan jeg jo trene og være i god aktivitet, så kroppen min begynner vel å bli stabil nå, selv om jeg føler meg litt slapp til tider....
    Tenkte å få søkt om kalsium på blå resept, blir jo fryktelig dyrt i lengden...Men det kan vel fastlegen søke om eller er dr halse ekspert på det?
    Spr til Miss, tok du rocatrol (eller annen D vitamin) etter operasjonen??
    JEg skal tilbake til legen etter sommeren og sjekke PTH og stoffskifte da...så en får vel bare være tålmodig!
    Jeg fjernet hele kjertelen i 2008 pga kreft.... Kreft og tiden etterpå og sånt....?

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    24

Standard

Hei dere

Hyggelig å høre at det blir mer stabilt. Jeg har akkurat begyndt hos dr Halse, så vi får se. Jeg har også veldig lav pth (sist o,8 og har vært opp og ned til 1,4) Slik jeg forstod det på Halse så har den variasjonen lite betydning fordi det er vanskelig å måle helt eksakt. Jeg trenger tydligvis mer kalsium enn dere for å være i uten prikkinger. Spennede på neste kontroll når jeg får blodprøvesvar om jeg kan bruke evt rochatrol (eller hva det heter) eller annet som bedrer kalsiumverdiene. Bruker i dag et alpha som nevnt tidligere. Har det noe bedre i dag enn når jeg skrev forrige innlegg. Er fortsatt en del svimmel, men føler meg mer klar i topplokket. tror kanskje at stoffskiftet er litt høyt!?. Anng. blåresept på kalsium så må legen søke om dette. Jeg har brukt omtrent 1500 kr etter operasjonen, som jeg vistnok får igjen. Har tatt vare på kvitteringene. Jeg ser at du trener. For min del blir jeg ennå usikker når jeg går turer. Da får jeg symptomer med en gang. Dette håper jeg blir bedre snart. Erfaringer???jeg viiiiiiiil ha en hyggelig og opplevelsesrik ferie.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    31

Standard

Dr halse burde kanskje jeg og gå til.....hm
    Du kan ikke spørre han ang trening da?jeg har gått lange og rolige turer frem til denne siste mnd, da gikk jeg over til å løpe.... Men jeg har ikke hatt symtomer under turene, jeg tenker at all bevegelse i kroppen er bra siden da får man kroppen litt igang og at det kanskje kan hjelpe litt?
    Regner ikke med å kunne hard trene på en stund, men det er pga stoffskifte kanskje ikke er helt med enda? jeg vet ikke=)
    Er helt pyton å ikke kjenne seg seg normal og bare være trøtt og sliten og deppa, jeg forstår deg godt, har vært endel deprimert i tider, men kjenner at å trene hjelper meg å holde på humøret....
    Ang overdosert vet jeg ikke, Det kan visst ta hverfall 8 uker før kroppen godtar medisinen...vet ikke hvor lenge du har gått på den dosen...
    tålmodighet...jeg har ikke helt det=)

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    24

Standard

Hei

Jeg skal til dr Halse på fredag så det blir spennede. Jeg har vært hos han en gang og har fått han anbefalt, så får vi se. Finner fortsatt ikke helt formen. Uansett så har jeg i dag fått vite at jeg har alt for høyt stoffskifte og at jeg skal trappe ned på levaxin. Håper formen snart kommer seg, når jeg endrer dose. Uansett så vet jeg at kombinasjon med kalsium mangel og høyt stoffskifte ikke er spes ok. Jeg har også forsøkt kalsiumtrøbbel og lavt stoffskifte, TSH over 100, det var også en uvirkelig opplevelse. Synes at det som er verst er uvelfølelse/dott følelse i hodet, både med høyt og lavt stoffskifte. Prøver å være optimist, men må innrømme at jeg sliter..,.....

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    24

Standard

Ps:glemte å si at jeg har brukt levaxin siden 30 april, etter jod beh. Så det er jo ikke så lenge. Intressant at det tar så lang tid å venne seg til denne med. for kroppen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    24

Standard

Ja det tar tid før Levaxin virker fordi det er lang halveringstid i kroppen. DVS tiden det tar (ca 1 uke) fra du tar tabletten til halvparten er ute av blodet. Tiden økes også av den enkle grunn at alle celler i kroppen trenger stoffet og det tar tid før stoffet når ut til alle cellene.
    Jeg tok ikke vit D eter op men jeg holdt ut for å stimulere biskjoldbrukkjertlene. Jeg hadde dottfølelsen i ca 11 mnd og er nå varig bra! Nå er det nok med Calcigran forte(de er med vit D) Vær klar over at å sole seg er bra for oss! Huden lager ditt eget vitamin D da... jeg føler meg MYE MYE bedre av sol naturlg og solarium!!!! Virkning kommer etter 2 dager og varer 2-3 dager!!!

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    24

Standard

Fint å høre at det kommer seg. Jeg føler meg faktisk mye bedre jeg og. Bruker ennå 4 kalsium pr dag og 2 microgr. et alpha fordelt på tre ganger dgl.pr døgn. Min lege mener at jeg stimulerer bi- kjertlene så lenge kalsium verdiene er litt under normalen. Han mener at symptomene ikke trenger å være plagsomme for at de skal ta seg opp.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Kalsium - løgnen: Det er mineraler vi trenger mer av, ikke kalsium.
    Av Thomas W H i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 18
    Siste melding: 26-11-11, 11:44
  2. Et lite hjertesukk....
    Av gunnda i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 0
    Siste melding: 03-02-08, 00:07
  3. Kramper og hold
    Av Hansen i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 4
    Siste melding: 17-12-07, 21:39

Bokmerker

Regler for innlegg