Side 2 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 89
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Med TRAS er det helt anderledes. Behandlingen settes inn mot antistoffene og man kan følge virkningen av behandlingen ved å måle TRAS, og når det nærmer seg null er behandlingen vellykket og kjertelen kan faktisk begynne å virke igjen.
    Men n'Finn dette gjelder jo kun om man har hyperthyreose!! For jeg og de andre som er hypo får jo ingen behandling for TRAS'en vi har i kroppen...
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jada, det stemmer. TRAS stoffer gir hyperthyreose i 99% av tilfellene og det er virkningen av preparatet Neo-Merc. man da kan følge.
    Sorry Anne Ma - dette gjelder såvidt jeg vet ikke deg. Da må i så fall neo-Merc. virke på dine blokkerende TRAS antistoffer da.
    Det har du vel avklart ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

99% er å ta i for mye n'Finn ;) Ca 10 % av de med TRAS har den blokkerende typen.

Og nei, jeg har ikke engang fått en ordentlig diagnose, så noen bekandling for anti-stoffer har jeg aldri hørt noe om. Men jeg har jo tenkt tanken at det gjerne er dem som gjør at jeg ikke blir bedre enn det jeg er. Jeg har kun lavt stoffskifte jeg ;) Det er autoimmun versjon, men vet ikke om de regner det som Graves (det jeg selv tror jeg har) eller Hashimotos. Jeg har lest om både Graves Hypothyreose og Graves Hyperthyreose. Men det er visst ingen som bryr seg må jeg si...

Om Neo.m kunne virke på meg eller ikke ser ut til å være info som ligger høyt over det min lege vet noe om! Og endoene vil jo ikke ta imot meg en gang.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Jeg ble dårligere etter første svangerskapet for 3,5 år siden. Kanskje graviditeten er grunnen? Stoffskiftet var stabilt gjennom hele svangerskapet og jeg tok samme dose Levaxin hele tiden, så det virker jo rart. Men forhøyet kalsium er nytt av i år, og det er jo mulig svangerskapene ga milde anemier (bl. a. nokså lavt jernlager på 15). Jeg vet ikke, bare gjetter. (dessverre) :-)

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    sverige
    Alder
    53
    Meldinger
    185

Standard Trenger hjelp til prøveanalyser.....

Siste blodprøvesvar var slik (for en mnd siden):

TSH:2.21
    F3:5.0
    F4:16.9

Har brukt 100 mikrogram daglig i 2.5-3 mnd

Tok nye blodprøver 12/12-06. Dem var slik:

TSH:0.78
    F3: 5.6
    F4: 14.5

Hva betyr dette? Hvorfor er tsh blitt så lav.
    Legen sa at jeg skulle redusere dosen til 100 mikrogram i 5 dager og 50 i 2 dager, er dette riktig tror dere?
    Hvorfor synker F4, er det bra?
    Sist endret av Admin; 12-09-09 kl 14:12 Begrunnelse: Rettet fejltegn som ö = ø, ä = æ

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Rart at du skulle redusere dosen, hvordan har du det?
    Hvis du går til www.tidsskriftet.no og til artiklene om behandling av hypothyreose, så ser du at de anbefaler dosering slik at ft4 og ft3 blir i øvre tredel såvidt jeg husker. TSH kan også bli lav da.

Jeg tror at dine prøver var muligens noe som var tilfeldig, jeg hadde engang en ft3-måling langt under referansområdet når jeg tilfeldigvis hadde litt forkjølelse. Dette fenomenet kalles NTI eller NTIS (non-thyroidal illness syndrome) og kroppen senker TSH og ft4 /ft3 ved omtrent hvilkensomehlst sykdom og akutt skade.
    Dine prøve ser egentlig ut som dette, at de tilfeldigvis ble tatt under en NTI.
    Daet går fort over, og man skal ikke justere dosen deretter. Det er skervet mangt om dette fenomenet i vitenkapelige skriv, og det er et kapittel om dette i Aanderud og Bjøros lærebok om thyreoideasykdommer.

Uansett så stusser jeg på din TSH på 2-noe på den gamle prøven, vanligvis medisineres vi til en TSH på rundt 1, og offislle mål ved behandling er 0,5-1,5 så din ser veldig høyt ut når du tar levaxin. Hadde du det helt bra da? Har du prøvd andre doser og lavere TSH?

nora

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    sverige
    Alder
    53
    Meldinger
    185

Standard

Nei, jeg har ikke prøvd andre doser levaxin, dette er den høyeste. Det er også første gang jeg har så lav tsh. Kan man få lavere tsh hvis man er gravid tro??? Er to dager over tiden...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, det kan hende at TSH blir lavere.
    Forresten så må man øke dosen ved graviditet.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    sverige
    Alder
    53
    Meldinger
    185

Standard

Er prøvene bedre nå enn sist gang mener du?
    Er t4 for lav?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja kan se sånn ut, derfor lurte jeg på om ny prøve viser noe annet siden det ikke hang på greip med TSH-en din
    Anbefaler ny prøve.

Side 2 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
    Av knokkel i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 11-05-13, 22:25
  2. Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    Av Jeanette Ws. i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 414
    Siste melding: 04-07-11, 11:59
  3. Jeg fikk påvist hypotyreose i 2005
    Av Reven i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 37
    Siste melding: 02-10-08, 23:13
  4. Svar: 6
    Siste melding: 26-07-07, 23:04
  5. Svar: 44
    Siste melding: 07-02-07, 19:27

Bokmerker