Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
  1. #11
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

    Cool Sv: D-vitamin mangel

    Sitat Opprinnelig skrevet av Pusen Vis post
    ..
    Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre annet enn å sole meg så mye som mulig
    (bor i Spania og det er litt sol nå, men ikke akkurat bikini temperatur) og å spise sunt.
    ..
    Jeg har lest på Forumet at i vinterhalvåret, så er ikke solstrålene sterke nok til at kroppen kan lage D3.
    Samme gjelder om sommeren når skyggen er lenger enn din egen kropp;
    da heller blir ikke solstrålene sterke nok.

    Jo nærmere du kommer ekvator vil vinterhalvåret være kortere,
    men den andre forutsetningen står - trur eg. Jeg har søkt på skygge, kortere, lenger osv -
    og jeg mener da var Finn som skrev dette - men jeg klarer ikke å finne det nå

    Selv har jeg ved høye inntak av visse kosttilskudd tatt Mariatistel (Silybum marianum) -
    det er en urt som hjelper til og rense leveren:
    Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
    Har spist mariatistel i lang tid - men uten at noen lege har anbefalt det. Utrolig fornuftig lege! Mariatistel har en masse gode egenskaper og en av dem er at den renser leveren. I sammenheng med stoffskifte er det viktig da det har betydning for dejodifisering av T4 til T3. Så intet dårlig tips. Lever og mage bør fungere så godt som mulig for at hormonene du spiser skal fungere så godt som mulig.

    Mariatistel virker avgiftende på leveren ved at virkestoffet silibinin binder seg til utsiden av cellene og blokkerer inngangen for spesielle giftstoffer. Silibinin beskytter også leverceller ved å styrke deres antioksidant aktivitet. Mariatistel er nå anerkjent som en kraftig antioksidant. Den antioksidative virkningen av silymarin skal være 10 ganger kraftigere enn vitamin E.

    Silibinin har også evnen til å regenerere skadete leverceller. Dette virker kun på normale leverceller og vil ikke stimulere til vekst av kreftceller. Mariatistel er praktisk talt fri for bivirkninger. Vanlig dose er ca. 500mg pr dag.


    Du kan lese mer på f.eks: http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/sily_mar.htm

    Intet å være redd for å innta - kun gode erfaringer med mariatistel.
    ..
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

  2. #12
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

    Standard Sv: Forsiktig med ekstra D -vitamin ved Sarkoidose

    Jeg har prøvd Mariatistel desverre får jeg elveblest av den så jeg kan ikke bruke den.
    Jeg bruker johannes urt istedet ikke så sterk som Mariatistel men skal ha god effekt på leveren.
    Jeg har fått meg en god time i solen i dag. Håper å få til det samme i morgen. Jeg skal se på det med skyggen, solen står ganske høyt på himmelen her nå.

  3. #13
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

    Cool Sv: D-vitamin mangel

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg har lest på Forumet at i vinterhalvåret, så er ikke solstrålene sterke nok til at kroppen kan lage D3.
    Samme gjelder om sommeren når skyggen er lenger enn din egen kropp;
    da heller blir ikke solstrålene sterke nok.

    Jo nærmere du kommer ekvator vil vinterhalvåret være kortere,
    men den andre forutsetningen står - trur eg. Jeg har søkt på skygge, kortere, lenger osv -
    og jeg mener det da var Finn som skrev dette - men jeg klarer ikke å finne det nå
    ..
    Jeg fant Finn nå, ikke innlegget jeg tenkte på - men her henviser han til sarkoidose også:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Finn Vis post
    Ja, tia går jo.....
    ACE - angiotensin-converting enzyme, OH-1,25D3 er prøver de tar for sjekk av div. tilstander. Kanskje mest sarkoidose, med fl.

    OH-25D3 er kroppens D-vitaminlager. Det er D3.
    OH-1,25 er det aktive hormonet som dannes av lagervaren.
    Denne produseres av granulomer typiske for sarkoidose.

    Prøvene OH-25D3 og OH-1,25D3 er sammen med Magnesium også prøver som bør tas samtidig med ionisert Kalsium (som er det aktive blodkalsium) og PTH.

    D-vitaminmangel er utbredt her oppe - hvor lenge er man på bar hud-nivå med sola når denne danner kortere skygge enn en selv ?
    I tillegg er man skremt til å fjerne muligheten for å danne et D-vitaminlager, så man pøser på med solfaktor.


    Kan være lurt å ta en D3 prøve, og kaste seg ut i sola

    Mange faktorer er nødvendig for å omdanne mest mulig T4 til T3, og D-vitamin er vel ikke direkte nevnt i den forbindelsen.
    Den er likevel nødvendig for svært mange prosesser - så hvem vet, det er jo ikke undersøkt tror jeg ?
    Johannesurt brukte jeg på nittitallet - det jeg ikke visste da, var at Johannesurt kan motvirke p-piller
    ...men hadde ikke det vært; så ville jeg nok ikke blitt mamma.
    Og det til det herligste mennesket jeg noensinne har møtt
    Sist endret av Kevlin; 28-03-13 kl 13:47
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

  4. #14
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

    Standard Sv: Forsiktig med ekstra D -vitamin ved Sarkoidose

    Tusen takk for at du fant det innlegget
    Jeg vet om bivirkningen til Johannesurt, men det er ikke en aktuell problemstilling her etter som jeg ikke bruker det, tusen takk for tipset. Mannen nekter meg å ta p-piller for jeg blir skikkelig bitch og ikke til å være i hus med.

  5. #15
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

    Wink Sv: Forsiktig med ekstra D -vitamin ved Sarkoidose

    Sitat Opprinnelig skrevet av Pusen Vis post
    .. Mannen nekter meg å ta p-piller for
    jeg blir skikkelig bitch og ikke til å være i hus med.
    Ærlig nok det, da!
    Dagens beste så langt
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

  1. D-vitamin
    Av Carro i forumet D-vitamin
    Svar: 3
    Siste melding: 23-06-09, 10:57
  2. Hvorfor får jeg ekstra ultralyd i uke 28?
    Av Lillepusen i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 06-06-09, 18:23
  3. B6 vitamin
    Av Bille i forumet B-vitaminer
    Svar: 2
    Siste melding: 30-10-07, 20:44

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn