Viser søkeresultater 11 til 15 av 15
-
10-07-09, 15:01 #11
Sv: Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Ja, vanlig hydrokortisonkrem kjøpt på apoteket. Klemmer ut ca 1 cm krem som jeg smører godt inn i huden tre ganger daglig. Det er hva jeg gjør, selvfølgelig er jeg ingen ekspert, men det har funket for meg.
Har hatt legetime for litt siden. Jeg skal sjekke kortisolnivået ved spyttprøver en gang til. Etter hvert skal jeg kanskje gå over til cortef, men det blir muligens en liten stund til - etter sommeren - nå fremover fortsetter jeg med hydrokortison som før. Skal også forsøke melatonin (fått av legen) og se om det hjelper på nattevåke, jeg tror søvnløsheten har sammenheng med de slitne binyrene mine. Det typiske er at jeg våkner i to-tretida og ligger lys våken flere timer.
Så skal jeg trappe ned levaxin, for etter hvert å begynne med armour, men nå tar jeg alt skritt for skritt.
-
13-07-09, 11:00 #12
Takk!
Skal prøve dette!
Mvh
Lisa61
-
29-09-09, 17:19 #13
Jeg tenkte jeg skulle oppsummere litt. Jeg har nå avsluttet bruk av hydrokortison krem og gått over til hydrokortison i tablettform*. Jeg hadde god hjelp av kremen, men innså etter hvert at jeg trengte ganske store doser hc for at det skulle gi meg nok støtte til binyrene.
Startet jo på ganske lite krem ca tre ganger daglig. Etter hvert økte jeg til 4 ganger daglig. De føste månedene brukte jeg kremen litt på måfå uten å ha noen spesielt begrep om hvor mye jeg brukte. Skjønte etter hvert at jeg var nødt til å trappe opp litt mer planmessig da jeg begynte å innse at behovet for hc var ganske stort. Begynte å bruke en liten sprøyte der jeg målte opp krem med slik at jeg hadde et begrep som hvor mye jeg brukte. PÅ slutten brukte jeg ca 7 ml krem på et døgn. Da tok jeg størsteparten (ca halvparten) av dagsdosen i åttetida og 1/4 i tolvtida og 1/8 ca 18/19 og 20/21. Da jeg hadde store søvnproblemer eksperimenterte jeg med å kutte ut kveldsosen, komprimere dosene og ta den siste dosen tidligere på kvelden. Konklusjonen var at jeg likevel hadde behov for en dose på kvelden for å få sove. Jeg sov nesten ikke i det hele tatt uten kveldsosen. (hc gir vel da "beskjed" til binyrene om å roe ned produksjonen av cortisol)
Jeg forsøkte også "stressdosere" om jeg hadde en stri dag foran meg eller noe annet som krevde noe ekstra.
Er fremdeles ganske ny bruker av hc i tablettform, men merker godt at det har mye bedre effekt. Er fortsatt i opptrapping/justering av hc dosen, så er ikke i havn ennå, men det kommer seg. Trenger fortsatt kveldsdose for å få sove. Men fremdeles sliter jeg mye med oppvåkning midt på natta, selv om det har blitt generelt bedre. Har igjen begynt med melatonin samt at jeg tar min dose zink ved leggetid. Zink skal ha cortisoldempende effekt i inntil 4 timer etter inntak.
Binyrestøtte ellers: Store doser c-vitaminer, binyreekstrakt og har nettopp startet med Ashwangandharot.
Vel, det er mine erfaringer så langt.
Hilsen fra Rufus
* Cortef utskrevet på registreringsfritak
-
29-09-09, 17:31 #14
Jeg brukte HC krem nå en liten stund, ca en uke. Men jeg merket stor forskjell, før bruk av kremen var det akkurat som om jeg var hyper, men hyper på randen av utslitthet. Og når jeg ikke sov om natta, lå jeg og vrei meg som en orm, totalt rastløs.
Etter noen dager med krem, var det som om kroppen falt til ro. Selv om jeg lå våken flere timer hver natt, følte jeg en stor ro og kunne bare kjenne at tiltross for søvnløshet, fikk jeg hvile. Føler meg mer rolig på dagen nå. Men har væt uten HC noen dager nå, fordi jeg jobber med å få tatt spyttprøve. Og kjenner på natten at uroen i kroppen er på vei tilbake.
Rufus: Hvor mye C-vitamin? jeg bruker 1 000 mg, har gjort det i mange måneder.Sist endret av Vigdis; 29-09-09 kl 18:28 Begrunnelse: Tollmyndighetene!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
29-09-09, 17:49 #15
Jeg bruker vel en 5-6 gram c-vitamin. Brukte bare 2 gram for inntil to uker siden. Nå er jeg storforbuker av brusetablettene til nycomed. Skal prøve meg fram å se hvor mye jeg tåler før det går ut over magen. Det eneste jeg ble litt betenkt over var at jeg leste at stort forbruk kunne gi steiner i urinveiene? Vel, det får våge seg

Ashwagandha får en ikke her til lands. Da må du kjøpe det fra utlandet. Mener å huske at det regnes som legemiddel i Norge (mener at Queenie skrev det)? Sjekk tråden til Queenie, der ligger det en link.
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27
Svar med sitat

Bokmerker