Viser søkeresultater 11 til 20 av 51
-
15-06-05, 23:30 #11
Føreløpig takk til alle som har svart meg. Får jeg snakke med legen i morgen (idag) så vet jeg kanskje noe mer.
-
20-06-05, 13:07 #12
Nå har jeg fått utskrift av prøvene som ble tatt på Ahus. Legen ble temmelig sur. Lurte på hva jeg skulle med dem og hvorfor jeg ikke stolte på henne når hun kunne fortelle meg at jeg er frisk. Jeg føler meg ikke mye frisk når jeg kan sove døgnet rundt, vekta øker, smerter og nummenhet i ledd, diare, til tider hyppig vannlating, hodepine, glemsomhet, synsforstyrrelser, 0 kjønnsdrift og depresjon.
Når jeg leser på innleggene i forumet ser prøvene mine normale ut, så kanskje jeg er frisk???
HEMOGLOBIN 14,5
NATRIUM 140
kALIUM 4,5
KALSIUM 2,72
FOSFAT 0,78
KREATININ 56
LH 24
FSH 50
PROLAKTIN 122
ØSTRADIOL <0.04
THS 0,89
T4 FRITT 22
T3 FRITT 7,6
Det er sikkert mye her som ikke har noe betydning for stoffskiftet, men jeg aner ikke hva som er hva.
Kan noen der ute hjelpe meg å tolke lab.svarene
-
20-06-05, 14:39 #13
Unnskyld meg, men nå blir jeg litt sur her på dine vegne. Hva i all verden er det som får en lege til å tro at pasienten blir frisk fordi legen sier det...? Jeg gremmes...
Beklager, måtte bare få ut litt gruff her. Det triste er jo at det virker som dette er mer normalen enn unntaket, dessverre. :(
Skal ikke gi meg ut på å tolke alle prøvene dine, men kan jo forsøke meg litt på noen av dem. Mineralprøvene (natrium, kalium, kalsium og fosfat) hopper jeg elegant over - det kan jeg absolutt ingenting om... ;) (Men jeg ser at du har lav verdi på fosfat - i forhold til 'mitt' laboratorium. Der står det: "Lave verdier ses ved hyperparathyreoidisme, vitamin D-mangel, inntak av antacida, alkoholisme, mage-tarmsykdom og mer sjeldne sykdommer og genetiske stoffskiftesykdommer.") (P.S: Det hadde vært fint om du kunne skrevet referanseområdene også...!)
Kreatinin er så vidt jeg vet en test på nyrefunksjon? - og er vel omtrent midt i referanseområdet (i forhold til 'mitt' laboratorium).
Så har du noen kjønnshormontester (LH, FSH, prolaktin og østradiol), de vet jeg heller ikke så mye om.
Stoffskifteprøvene (TSH, fT3 og fT4) ser tilsynelatende bra ut - men det betyr likevel ikke nødvendigvis at du er optimalt medisinert!
Hemoglobin (Hb) er ikke den beste måten å måle jern på - du burde tatt prøve av ferritin (jernlager). Dessuten har du ikke tatt andre anemiprøver (folat og kobalaminer (B12) spesielt).
Og du har ikke fått undersøkt binyrebarkfunksjonen.
(Håper nora og/eller n'Finn tar seg tid til å svare også...!)
-
20-06-05, 17:04 #14
Kjære dere! Hvordan klarer dere å foholde dere til så mye informasjon??
Jeg leser og leser og får det ikke inn i hodet. Så frustrerende!! Skal sjekke binyrene mine for Cortisol, etter det jeg har forstått. Men kan jeg ganske enkelt smøre meg med Kortisonkrem?? Dette er helt sikkert et håpløst og dumt spørsmål
Og hvor får jeg tatt alle disse målingene og hvem greier å sy dem sammen?
Nesten så jeg kan forsvare legene som ikke greier å hjelpe. Jeg forsvarer ikke at de ikke innrømmer det, men dette er håpløst å forstå!! Og jeg har ikke SÅ lav IQ, men dette med lavt stoffskifte er tydeligvis uhye vanskelig!! Forstyrres den ene kjertelen, så påvirkes den andre og så har vi en kjedereaksjon av elendighet. Hjeeeelp!!!
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
20-06-05, 17:14 #15
Hei kaiza -jeg fester meg litt ved kalsiumverdien på 2,72. Så vidt jeg husker fra egene målinger en tid tilbake var maxgrensa 2,5 eller noe ?
Om det er samme referanseområde så er denne for høy og betinger måling av PTA samtidig. Dette kan gi mer info om hypercalsemi som gir bla. tretthet.
http://www.farmakoterapi.uio.no/cytostatika/kap7.html
http://www.parathyroid.com/parathyroid-disease.htm• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-06-05, 17:21 #16
Yvette - kortisonkrem er reseptfritt og du kan teste om du har noe nytte av ekstra kortisol ved å smøre på en 10cm lang stripe om morgenen og evuellt i tillegg mitt på dagen. Ikke om kvelden.
Test av binyrer må ordineres av fastlegen og foregår på sykehus som har hormonavd.
ACTH er et hormon som lages i hjernen og som stimulerer binyrene til å lage kortisol. I en Synactentest får du en sprøyte av dette og så måler de resultatet litt senere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-06-05, 17:54 #17
Hva kan denne kremen hjelpe meg med egentlig? Jeg smører gjerne i vei. Har slik krem liggende allerede.
Cortisolprøven for mitt vedkommende er en urinprøve gjennom 24 timer. Har papiret til labben, men har ikke orket ennå.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
20-06-05, 18:35 #18
10 cm hørtes nå veldig mye ut, n'Finn...? Ut fra det jeg har lest anbefales det å begynne med 5 mg hydrokortison 1 gang pr. dag (om morgenen). Etter hvert kan man evnt. øke til fire doser pr. dag (ca. hver 4. time). (Dette er i tablettform, altså - mulig man trenger mer når man tar det opp via huden...?) Men det har ingen hensikt å ta mer enn man trenger, uansett.
Hvis du vil forsøke å finne ut om det virkelig er for lave cortisolnivåer som gir plagene dine, kan du forsøke å eksperimentere med å smøre deg med hydrokortisonkrem og se om du merker noen effekt av det. Men du bør ikke bruke det for mange dager i strekk, da det kan ha uheldig effekt på huden din, bl.a.
Vanlig reseptfri hydrokortisonkrem inneholder 10 mg/g, og tuben er på 25 g. Det vil si at man skal ha ca. 1/2 gram, eller 1/50 av tubens innhold, hvis man vil ha en dose på 5 mg (se over for forbehold...).
Selv har jeg brukt 2-3 cm krem hver gang, og smurt det inn på innsiden av underarmen (det går sikkert bra andre steder på kroppen med tynn hud også, poenget er vel at det bør være et sted hvor det tas opp rimelig lett i blodbanen). Jeg har fått kjempegod effekt av det, og det styrker min mistanke om at det er nettopp binyrebarkproblemer jeg sliter med.
(NB! Husk at vi ikke er leger, vi som skriver her inne.)
-
20-06-05, 18:36 #19
Heizann!!
Hjertelig takk for alle svar. Jeg vet at jeg har for høyt kalsium. Dette kontrollerer jeg hver tredje mnd, Men siden det var så lite forhøyet blir det ikke gjort noe.
Det er ikke bare du yvette som er forvirret. Jeg skjønner ikke "bæra" av alle tall og målinger.
Jeg tok en test i midten av mai. Tror de kalte den ITT test. Den hadde noe med glukose og insulin å gjøre. Den var negativ.
Jeg har prøvd å lese litt om hyperkalsemi, men det gikk ikke inn i første omgang. Må printe det ut slik at jeg kan ta det over langen.
Skal til legen på torsdag. (vikar for fastlegen) Skal be han om å ta noen flere prøver.
Det med cortisol og cortisonkrem skjønte jeg ikke noe av, men hørtes spennende ut.
-
20-06-05, 18:48 #20
Takk til Kris! Kan jeg spørre hva jeg skal kjenne fungerer når jeg tar på kremen? Blir hjernefunksjonen klarere? Går vekta ned og kroppsverken bedre? Jeg har et søvnproblem, men med motsatt fortegn. Jeg får ikke sove uten medisin. Hjelper det med krem for det også? Orker jeg mer i det daglige?
Unnskyld at jeg er så "dum"?
sitter her med en haug med blader og papirer - viktige og ikke viktige, et salig rot!! Og det korresponderer med rotet i hodet. Jeg greier ikke å rydde hverken i rommet eller i hodet!
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
Svar med sitat
Bokmerker