Viser søkeresultater 11 til 20 av 21
-
08-06-05, 21:08 #11Gjest
Hei! jeg ville følgt rådet til legen din i første omgang, mulig endokrinologen velger å medisinere deg
Opprinnelig skrevet av Sissi
Legen din er tydligvis redd for at du skal få overdosering av hormonene, og det er bra han er forsiktig
Jeg var i din situasjon og hadde en lege som ikke var fullt så forsiktig. Jeg ble kjørt opp på høy dose innen få mnd., og jeg ble Veldig syk, raste ned i vekt og Sterke symtomer på høyt stoffskifte! Slet i lang tid etterpå og måtte raskt doseres ned igjen. Du har en fornuftig lege som ikke medisinerer deg selv, men velger å sende deg til en ekspert. Selv om det er mange gode råd her på forumet, er ingen her utdannet på annet enn sin egen kropp. Lykke til!
-
09-06-05, 09:27 #12
Her er et innblikk i at det kan være vanskelig også i andre land å få starte på thyroxin:
http://forums.about.com/ab-thyroidUK...ges?msg=3128.1
Generelt vil jeg si at det ikke er taktisk lurt å begynne på selen før man allernådigst har fått en diagnose, siden det kan senke TSH. Da er man i limbo igjen. Og det å ikke sove natten før testen kan øke TSH...
nora
-
22-06-05, 13:55 #13
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2005
- Sted
- Drammen
- Meldinger
- 7
blodprøver 10 Juni
Heisann til alle vennlige sjeler som har svart. Og som har bedre kunnskap enn meg
Jeg forsøker igjen å utnytte deres kunnskap; til hjelp til fortolkning av de nye blodprøvene jeg har tatt.
Denne gang på hormonlabben på Aker. Kan jeg nå diagnostiseres med lavt stoffskifte?
Anti-tpo: 3000
fritt t3: 6,2 (ref:3,1-6,3)
Fritt t4: 13,7( ref: 8-22)
tsh: 2,2 (ref: 0,5-3,6)
Jeg skal snakke med legen imorgen, og lurer litt å hva jeg skal si........Jeg ser i alle fall at fritt t3 skraper mot toppen av referanseområdet, hvilken betydning kan dette tillegges?
Fritt t4 er lavere enn ved tidligere måling, nå 13,7 tidl. 15,4 ( 3mnd siden). Anti tpo har steget fra 329 til 3000, mens tsh har gått fra 2,5 til 2,2.....
Uten at jeg vet hvilken vekt jeg kan legge på resultatene, og hva jeg kan argumentere med MOT legen...(og det er akkurat det som vil skje........han sier nei, og jeg mener ja til medisin..........)
Vil være meget takknemlig om noen lærde sjeler kan opplyse meg, noe legen ikke gjør.
Klem SissiFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-06-05, 14:06 #14
På Aker har de nå lagt ut et flow-skjema om TSH og det du spør om på internett.
De forlanger egentlig at du må ha en TSH på 3,6 SAMT symptomer for å få behandling.
Når på dagen ble din blodprøve tatt? Min TSH var 2,5 når min ft4 var 10-noe, tatt på ettermiddagen. To år senere var min TSH 4,6 når ft4 var 12, målt om morgenen.
ft3 er vanligvis høy med subklinisk hypo, så det er vanlig.
De legger neppe mye vekt på det.
Jeg synes din ft4 er lav, og vi ser her ofte at noen kommer innom med symptomer når ft4 er under midten av referasneområdet. Hos friske kan ft4 ta seg en tur i nedre halvdel uten problemer, men hvis den forblir lenge i nedre halvdel, får man symptomer.
Og antistoffene har noe å si, mener mange. Jeg merker dem selv. Mine er bare lttegrann over grensen.
nora
-
22-06-05, 14:30 #15
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2005
- Sted
- Drammen
- Meldinger
- 7
Tusen takk for veldig raskt svar; Nora. Jeg er veldig takknemlig for du tar deg tid.
Dessverre så ble min blodprøve tatt kl 0900, så der er det nok ingenting å hente. Skulle ønske det var........
Om jeg har forstått dette riktig, så har jeg sub-klinisk hypotyreose, jfr artikkel av Rolf Jorde 9/2002 TfNL og også det du sier til meg nå.
Et annet ord for: vi vet du er iferd med å utvikle sykdommen men vi gir deg ikke medisin ennå for det er ikke tilstekkelig ille??
(og vi ser selvfølgelig bort fra at prøvene over 9mnd har vist avvikende verdier, symptomene er sterke samt familiehistorikk med sykdommen)(Vi=medisinere)(eller de strenge/uvitende- for etter som jeg skjønner er det noen som godtar medisinering i mitt stadium.....)
Jeg er veldig spent nå på hva legen vil si, eller egentlig er jeg redd for at jeg vet det.........ny blodprøve om tre måneder...men jeg får sykemelding; merkelig at de synes det er bedre enn medisin; Personlig vil jeg helst slippe, og få lov til å føle meg bra.
Men; slik er vel livet........
Uansett; veldig glad
for at du og andre er der til å hjelpe oss "nybgynnere" frem i jungelen av t3 t4 ft3 ft4 tsh anti tpo'er og alle andre merkelige prøveverdier......Fantastisk at dere tar dere tid/anledning til å dele erfaring og kunnskap.
Klem SissiFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-06-05, 14:34 #16
Det fins en annen test som kanhjelpe deg: den gode gamle TRH testen.
Man kan bruke den på pasienter man er i tvil om er hypo.
Du kan jo spørre.
TRH testen er et hormon som stimulerer hypofysen til å sende ut TSH, og hvis du er hypo, vil dinTSH stige mye, hvis du ikke er hypo eller hvis du er hyper, vil TSH ikke stige noe nevneverdig eller ikke stige i det hele tatt.
Den ble mye brukt før, fordi TSH -testen dengang ikke gikk under nåværende 2.
nora
-
22-06-05, 15:51 #17
www.furst.no er en velrennomert analyselab skriver som forklaring på anti-TPO prøven :
S-Anti-TPO
[S-Anti-TPO ] 083 (A) (Antistoff mot thyreoperoksydase)
1 mL serum
Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
Referanseområde: 35 kU/L
Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.
Analytisk V.K.: Se separat tabell over Analysevariasjon
Etter dette har du altså en autoimmun thyreoditt.
Det betyr at kjertelen din er betent (alt som slutter på -itt er betennelse)
Betennelsen har dem ikke behandling for og kjertelen blir tilslutt ødelagt.
DA - vil funksjonsprøvene vise hypothyreose.
Det som det kjeftes litt om (det heter vel ikke så i disse kretser), er om det er no`vits i å behandle de som har symptomer, men som ennå ikke har tydelige plodprøver.
Kanskje legen vil ta hensyn til dine symptomer ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-06-05, 21:32 #18
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2005
- Sted
- Drammen
- Meldinger
- 7
Hei Nora og n'Finn......og alle andre.
Det har virkelig gitt resultater å være her............Nå har jeg fått medisin
Hurra!!!
Tusen takk for all ammunisjon. Det er tydligvis viktig å kjenne sykdommen, når man må argumentere med legen. Men han har til sist godtatt mine symptomer og jeg får begynne med medisin. Nå er jeg veldig spent på om dette vil gi den ønskede effekt.
Klem; SissiFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
24-06-05, 21:39 #19
Kan ikke være syk når du går til legen
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-06-05, 22:09 #20
Bra det ordnet seg for deg. Men det var du som kjente skoen trykket og stod på og ikke ga deg.
hilsen
nora
Lignende tråder
-
Har jeg et stoffskifteproblem?
Av Anita75 i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 13Siste melding: 07-05-09, 22:25 -
Stoffskifteproblem etter graviditeter.
Av nuttisen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 43Siste melding: 06-02-09, 11:04 -
kan jeg ha et stoffskifteproblem mon tro? :O
Av kvulpe i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 09-10-07, 22:20 -
Begynnende stoffskifteproblem?
Av Hella i forumet Lavt stoffskifteSvar: 18Siste melding: 05-09-07, 09:40 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 17:44
Svar med sitat

Bokmerker