Viser søkeresultater 11 til 13 av 13
-
26-04-05, 11:20 #11
Jeg ville ikke testet binyrene etc før jeg skaffet bedre lege.
En TSH på 5 er skandaløst høyt på en pasient, spesielt på en som har psykiske problemer.
De aller fleste leger i norge vil holde en stoffskiftepasient på en TSH veldig tett ved 1.
Hørte om noen franske leger nordpå som ikke har greie på stoffskiftet.
Ang. indremedisiner eller endokrinolog--det er lang venteliste og noen kan være skikkelig ille, de nekter for at men kan ha noen som helst symptomer med en TSH på 4,5....hendte meg.
Det er lettere å samarbeide med fastleger generelt sett.
Jeg vil fraråde alle å gå til leger som ikke gir en prøvesvarene og som sier at alt er ok.
Min eraring er at leger stort sett lar en bestemme dosen selv etter noen runder med krangling (i de tilfeller hvor TSH blir veldig lavt ved riktig dose)
Og de fleste leger sier stoffskiftet er bra hvis man har en TSH på 0,3 og FT4 og FT3 er i øvre halvdel.
Lavere TSH vil gjøre at legen reagerer, og det er fordi labben setter en * ved lavere svar.
Og det er noen dusteleger som lar en pasient ha en TSH på 3 eller 4 bare fordi labben ikke har satt en * på svaret.
Men man kan forbigående få en høy TSH også, som reaksjon på at FT4 har vært lav, etter en akutt sykdom. Da tar man flere prøver og ser hva det blir.
Og Heparin kan gi feil svar, men det er på FT4 men jeg tror ikke at TSH blir noe annerledes.
nora
-
26-04-05, 13:23 #12Vilde Gjest
Tusen tusen takk for svar igjen.
Har nettopp vært hos psykiateren, og jeg sa at vektnedgangen umulig kunne skyldes lavt matinntak.
Da ringte det heldigvis en bjelle hos henne. Men så er det denne fastlegen
Psykiateren min fikk seg en støkk når jeg sa jeg hadde store pusteproblemer og hun påsto det var angst. Noen dager senere lå jeg på sykehuset med blodpropp i ene lungen.
Jeg tror hun lærte noe der, og er nå veldig opptatt av å få en full utredning av meg.
MEN, hun vil ha meg til fastlegen. Jeg sa jeg absolutt ikke ville, da jeg ikke hadde tillitt til ham.
Hun ringte til han mens jeg var der, og da sa han at stoffskiftet mitt var fint.
Siste prøver han har på meg viser en TSH på 5.6 eller noe. I alle fall 5 og noe. Hvordan kan det være normalt?
Han holder fremdeles fast på at mye av dette er psykisk.
Jeg blir så sliten og lei av alt...
Og som du skriver... en er ikke deprimert om en begynner å grine, man gjør det av utmattelse fordi en ikke blir tatt på alvor..
Men hun fikk nærmest kranglet seg til en full utredning angående hormonene mine.
Men jeg vil virkelig ikke til denne fastlegen min.
Hun forstod det etterhvert, og foreslo at hun ringte en indremedisiner på Haukeland, som ville gi henne råd ang hvilke prøver jeg skulle tatt.
Så vil hun gi meg blodprøvearket, jeg drar på Haukeland, tar prøvene og fastlegen har da de svarene klare til timen.
Men jeg stoler fremdeles ikke på han. Hun ba meg gi han en sjanse til. I fortvilelse sa jeg ja. Og jeg er spent på resultatet.
Jeg merket selv at hun ikke var så begeistret for han nå, som før. Når jeg sa at siste målinger av TSH han har på meg ligger på 5 og noe.
Og han presterte å si at stoffskiftet var normalt.
Nora, du skriver at man kan ha en forbigående høy TSH , som reaskjon på at FT4 har vært lav , etter en akutt sykdom. Kan det ha hendt meg? Jeg fikk jo lungeemboli da disse siste prøver ble tatt.
Og hva er Heparin?
Jeg beklager, men jeg vet ikke så mye om alle disse blodprøvene. Skal be om alle blodprøvesvar denne gangen.
Så kan jeg legge de ut her, og høre hva dere mener?
vilde
-
26-04-05, 16:25 #13
Trist å høre at du har hatt så mange uheldige erfaringer med de forskjellige behandlerne du går til... Håper du finner ut av alt dette snart, og begynner å føle deg bedre!
I følge en artikkel fra Lægeforeningens tidsskrift om behandling av hypotyreose, er du ikke godt nok behandlet. Der står det
Du kan lese hele denne artikkelen her.Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin.
Heparin er et antikoagulerende eller blodfortynnende middel, som du sikkert har fått for å redusere risikoen for flere blodpropper.
Og når det gjelder fastlegen din; det høres ut som du ikke har et godt nok tillitsforhold til den legen du har nå. Var jeg deg, ville jeg skiftet fastlege - det kan du gjøre enkelt selv ved å gå inn på Trygdeetaten sine nettsider.
Svar med sitat
Bokmerker