Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
Tråd: Soya
-
02-09-05, 22:35 #11
Lilly spurte om jod også, og det brukes ikke andre steder i kroppen enn i kjertelen. Derfor, om kjertelen er helt død har vi ikke bruk for jod. Flere hevder også at det rett og slett ikke er bra, og noen kan få allergiske symptomer.
Det kjertelen egentlig gjør, er å montere 4stk. jodatomer på en Thyrosinkropp - og så har vi forhormonet T4. Dette binder seg raskt til proteinet albumin og dette fungerer som et gigantisk lager.
Forhormonet brukes ikke av kroppen.
Etter 2-3uker løsner 0,003% fra "lageret", og nå heter de fritt T4. Så faller ett av jodatomene av.
Dette skyldes en prosess som heter dejodinasen, og denne gnager av ett og ett til det ikke er flere igjen. Hver gang så framkommer det et nytt hormon med nye egenskaper i kroppen. De heter : T3-rev.T3 minst 3 slags T2 - osv.
Nå er det 3 jodatomer igjen og det heter nå T3. Dette binder seg pånytt til albumin en kort stund og når 0.3% av disse igjen løsner fra albuminet heter de fritt T3 og disse er de egentlige stoffskiftehormoner. Disses oppgave er å trenge inn i cellene og åpne for oxygenet slik at forbrenningen foregår uten at det blir slaggstoffer og slik.
Til dette går det med glykose (som lages av karbohydrater og fett). Denne aktiviteten skaper varme og reguleres til 37grader.
Blir tempen lavere enn dette er det fordi det ikke er nok aktivitet der !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-10-05, 13:16 #12Kirsten Gjest
Soya
Hei! Jeg finner ikke hvor jeg leste noe om at soya kunne forverre muskelsmerter/fibromyalgi/slitasjegikt.
Kuttet ut soya for et par uker siden og har etter det fått problemer med å sove natten igjennom (tar Imovane på kvelden), har intense smerter i skuldre når jeg våkner i 5 tiden(smertene skriver seg nok fra artrosen i nakken) og er mye mer stiv og sliten. Jeg har også fått et hårtap som skremmer litt.
Kan noen hjelpe meg med om det har stått noe om Soya og overgangsplanger kontra muskelverk i dette i forumet og hvorhen?? :idea:
Fikk meg, omtrent samtidig som jeg sluttet med Soya, en bittskinne som skulle ta bort spenninger i kjeve, ansikt, nakke og skuldre. Har brukt den hver natt som jeg fikk beskjed om av tannlegen. Han kunne garantere at dette skulle ta bort all spenning i kjeve i løpet av 3 måneder og det er jo lenge til da,- men jeg hadde ikke trodd jeg skulle bli så mye verre i mellomtiden......
Alltid dumt å prøve ut flere ting samtidig, for nå vet jeg ikke hva som skyldes hva
Tar med glede imot kommentarer for nå er jeg fullstendig satt ut av intense spenninger og smerter :(
-
03-10-05, 14:23 #13
Hei Kirsten! Trist å lese at du sliter slik. Jeg ha lest at soya og hypothyreose ikke er en god kombinasjon. Vet ikke om dette gjelder overgangsalder og fibromyalgi. Blander du ikke litt kortene her?
Mener du å si at du sover bedre på soya?
Hva slags soya spiser du? Proteinpulver eller tabletter??
Hårtap er vel noe som følger hypothyreosen? Jeg har det ikke, men har lest det her på forumet. Kanskje du ikke er på rett dose med medisin?
Noen som kan gi et fyldigere svar?
Jeg prøver også ut mye samtidig - i et evig optimistisk håp om et bedre liv, men ikke sikkert det er så lurt. Blir man bedre noen dager så vet man jo egentlig ikke hvorfor. Og visa verca. Om man får dårlige dager. Skal ikke være enkelt dette.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
03-10-05, 14:24 #14
Hva slags soya har du kuttet ut?
Soyamelk, eller tabletter med isoflavoner fra soya?
Hvis man googler på thyroid og soy, så dukker det opp ganske mye om at soya gjør at stoffskiftehormoner virker mindre. Mange føler seg ille av soya når de har hypothyreose eller tar levaxin.
Om smerter husker jeg ikke å ha lest noe.
Men du kan jo google.
-
03-10-05, 17:16 #15Kirsten Gjest
Hei og mange takk fra Yvette og Nora!!
Jeg blander kortene ja,
- det var det med konsentrasjonen da... eller manglende konsentrasjon...
Jeg har tatt Super Soy Ekstra fra Nature´s Sunshine. Det er planteøstrogen (det er vel det samme som isoflavoner?) Har brukt soya fra samme leverandøren i flere år, men gikk over til Super Soy når den kom på markedet for noen måneder siden. Den skal virke som depottabl. har jeg forstått. Har vært i overgangsalderen i snart 15 år nå, men tårtapet tok slutt for mange år siden. Merket heller ikke noe håproblem da hypopen ble oppdagte for 3 år siden. Faktisk tvert imot. Drikker aloe vera juice og tror det har god virkning på hårkvaliteten - kanskje derfor. Har faktisk for første gang i mitt liv hatt såpass bra hår at jeg har kunnet spare til langt... Men nå siste tiden, og spesielt etter at jeg sluttet med Soya har det bare blitt mye sprøere og det faller av i store mengder. :(
Er ikke maksimalt medisinert mht hypoen, - men har ikke fått time hos indremedisiner (Løland Jacobsen som du kjenner noe til Yvette) før 15. des. Tar lite Levaxin, 250 mg i uka og ser virkelig frem til å prøve ut en større dose enn det jeg har stått på i 3 år nå. På siste måling var TSH 2,05 og fritt T4 13 og er iflg. legen min helt fine. (det mente hun også da de i nov. i fjor var på henholdsvis på 4.0 og 14....)
Må visst komme meg i badekaret og prøve litt avspennning så jeg kan konse om litt googling!! Takk igjen for godt råd Nora!
-
03-10-05, 18:20 #16
Hårtapet kan muligens forklares med at det du tar har en viss østrogeneffekt. Når du slutter med det så skjer det som er vanlig som ved andre hormonforandringer--at håret som skulle falle ut men som ikke falt ut fordi man var f. eks. gravid--at dette håret faller ut plutselig.
Det er ikke noe å bekymre seg over.
ang. din TSH på 3 og 4:
Det er hårreisende at en lege behandler sine pasienter slik. TSH skal ned på 1 eller 0,3-1 etter alle norske standarder.
Har hun noen begrunnelse for at hun underbahandler pasienter?
Sjekk hva retningslinjene er på www.furst.no og www.capio.no og http://www.legemiddelhandboka.no/ thyreoideasykdommer
-
03-10-05, 20:38 #17Kirsten Gjest
Tusen takk for svar igjen Nora!
Når det gjelder legen min viser hun til at ref.området for TSH er 0,35 -4,70 og Fritt T4 11-23 og at prøvene mine er egentlig fine. Noen andre kommentarer har hun ikke og jeg ba henne derfor sende henvisning til spesialist. Tror rett og slett at hun ikke vet særlig mye om dette. Armour hadde hun aldri hørt om.
Har fått med meg at når en tar Levaxin er det vanlig at en medisineres til
lavere verdier enn ref.området, i alle fall hvis en ikke klarer å fungere med liten dose Levaxin. Marge mente at jeg burde skrive brev til Fylkeslegen ang. dette, men jeg har bare ikke hatt noe guts til det....
Ligger også i grenseland når det gjelder B-EVF (HCT) med 36 (ref.område 35-46), B-Leukocytter 3,7 (ref. 3,5 - 11.0) og GT 10 (10-75). Den eneste prøven som ikke ligger innenfor normalområdet er Asat som er 11 (ref. 15-35), men denne sistnevnte har jeg forstått er bare fint at den ligger under normalområdet. Det er vel leverprøver?
-
03-10-05, 22:30 #18
Ja det er leverprøver.
Hun følger ikke offisielle retningslinjer ang. behandling av hypothyreose her i landet.
Det er forresten bare å slå opp i legetidsskriftet, enten i papirutgaven eller på nett.
Og i laboratorienes skriv.
-
04-10-05, 00:01 #19
Spent Kirsten på hvordan det går med deg hos Løland-Jakobsen. Hun er vel den endokrinologen jeg vil havne hos - hvis jeg får henvisning? Har ymtet frempå hos legen for en tid tilbake at det kanskje ville være nyttig for meg. Men han var nå ikke så enig i det da. Men jeg kan jo forsøke igjen...en gang..
Håper du poster opplevelsen din av og hos henne. Jeg er litt spent. Lykke til i allefall
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
19-06-06, 01:17 #20
Soya
En lang, men norsk, artikkel om soya og helse + + +
http://www.matoghelse.no/index.php?id=309734Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Svar med sitat
Bokmerker