Side 2 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 72
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Nei. Og så har jeg lest på nettet i mange år.
    Skulle visst hva han egentlig mente.
    B-12 senker størrelsen av for store røde blodceller, og senker homocystein og det vises jo på blodprøver.
    I tillegg så gjør b-12 en del mer i sentralnervesystemet og andre ting også.

Har ikke hørt noe om at B-12 gjør noe med ft4, ft3 eller TSH eller antistoffene.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Østfold
    Alder
    61
    Meldinger
    17

Standard

Takk for svar Nora. Har enda ikke fått snakket med vedkommende men får muligheten nå til helga. Skal spørre hva det egentlig var som ble sagt.

I dag kom telefonen jeg ventet på. Legen ringte og sa jeg kunne starte på Levaxin 25 mikrogram.

Jeg var hos legen igjen i forrige uke. Legen sa han var veldig usikker og jeg sa jeg ønsket en second opinion av annen lege. Han sa seg faktisk enig i det. Han tilbydde seg å snakke selv med de andre legene på legekontoret og be om råd. (Hadde egentlig tenkt å snakke med lege selv, men ønsket å gi min lege en ny sjanse ) I dag kom altså telefonen. Min lege hadde drøftet min situasjon med de andre, og de hadde kommet fram til at jeg kunne prøve medisin. Dette kom de fram til på grunnlag av mine tidligere FT4 prøver som har pleid å ligge mye høyere.

Jeg måtte spørre om han hadde sett på PULS i går kveld. Det hadde han faktisk ikke. Jeg fortalte han hva Skavland på PULS hadde sagt. Pussig sammentreff, så vi dro litt på smilebåndene både jeg og legen min

Jeg er veldig glad for omsider å ha blitt hørt, men kan vel kalle meg selv en nøktern optimist. Nå skal det i allefall prøves og forhåpentligvis får jeg en bedring i helseproblematikk.

Skal nå prøve å lese mer her inne på forumet. Utrolig mye kompetanse hos dere som holder til her. Takk for det

Et spørsmål har jeg: Bør man ta medisinen om morgenen eller om kvelden?

På forhånd takk for svar.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Morgen eller kveld ?
    Det er jo individuellt. Jeg har kommet til at det er best å ta den om morgenen, men noen vil ha den om kvelden.
    Noen får ikke sove om de tar den om kvelden, for andre er det motsatt.

Jeg landet på morgenen av opptaksgrunner. T4 er et såvidt stort molekyl at det har noe vanskelig for å diffunere tarmveggen. Ugunstig tarminnhold kan hindre opptak og jeg tenkte som så at det er minst mulig ugunstig om morgenen før jeg begynner å spise noe.
    Jeg er treg til å få i meg noe også, så det er ok for meg å vente en time eller to med å spise.

Man kan ikke håpe på bedre opptak enn 80 % og hvis maten skal trekke en uviss del ned så kan jo det være årsak til vaierende form - prøveresultater.

Met Liothyronin er det likegyldig. Den tas alltid opp 100% og det er gunstig å ta den til mat, for da foregår opptaket over litt tid.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Østfold
    Alder
    61
    Meldinger
    17

Standard Maja

Hei.

Har så vidt skrevet litt her inne før. Da var jeg frustrert og fortvilt over min helsesituasjon. Det var et sant helv.... å komme igjennom dagene. Gikk til legen og fikk tatt noen blodprøver. De viste stoffskifteprøver akkurat i grenseland. Jeg ba legen om å se på mine gamle blodprøver og sammenligne disse. Tjjaaa..... han så jo at FT4 hadde sunket ganske mye, men de lå jo nå bare på grensa til normalområdet. Så at det var lavt stoffskifte jeg hadde, tvilte han vel på. Jeg ble mer og mer fortvilt og formen dårligere og dårligere. Til slutt kom stabeistet i meg fram, og jeg krevde ACTION. Fikk komme til Endokrinolog.

Situasjonen i dag er at jeg har fått diagnosen Hashimotos og er nå på 100mkg Levaxin. Min fastlege samarbeider jeg godt med i dag heldigvis. Problemet hans (og mange mange flere leger) er at de ikke kan noe særlig om denne diagnosen. Da får jeg heller være hans "prøvekanin" og tenke at det kan hjelpe andre etter meg med denne diagnosen.

PS. Flott at forumet er oppe å går igjen.

Hildemor Gjest

Standard Sv: Maja

Hei på deg Maja Godt å høre at det ble litt fart i sysakene etter en stund i hvertfall og at du nå mottar behandling. Måtte det fungere optimalt slik at du nå får bedre dager. Jeg tror vi alle er litt forsøkskaniner jeg pga manglende kunnskap rundt denne sykdommen. Vi får bli "spesialister" på oss selv Ha ei god uke

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Østfold
    Alder
    61
    Meldinger
    17

Standard God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.

Hei.
    Har ikke vært aktiv skribent her før, men har lest en god del. Jeg har Hashimotos selv og går på Erfa Thyroid.

I dag slo jeg på TV2 og god morgen norge. Der hadde de besøk av overlege Ingrid Norheim og en hypothyreosepasient. Blir så innmari provosert av overlegen. Hun forteller at sykdommen er enkel å behandle. Bare ta blodprøver og så en pille, så blir det så bra så..... At ikke den andre siden blir belyst, er rett og slett trist med tanke på alle oss som i årevis har slitt med symptomer og problemer med rett dose. Jeg mener (er selv helsefaglig utdannet) at overlegen har plikt til å belyse hele sykdomsspekteret. Selvfølgelig skal solskinnshistoriene fram, men også den andre siden av diagnosen. Jeg hadde selv en oppfattelse av at denne sykdommen var enkel å behandle. Nå vet jeg bedre.... En realistisk informasjon om sykdommen kan kanskje hjelpe mange til å takle det bedre.
    Mange ganger lurer jeg på om leger virkelig kan så lite om Hypothyreose, eller rett og slett nekter å informere fakta.

Takk og lov for at jeg har en fastlege som er åpen for alternativer.

Dette var dagens utblåsning, her jeg sitter med brain-fog og delvis sykemelding.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: God morgen Norge 01.02.11

Hold hardt på fastlegen din... Før eller siden må fler ta oss på alvor.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: God morgen Norge 01.02.11

Sitat Opprinnelig skrevet av Maja Vis post
    Blir så innmari provosert av overlegen. Hun forteller at sykdommen er enkel å behandle.
    Enkelt for hvem må man så spørge.

Jo, enkel for de fleste læger, som ikke har et nuanceret syn på sygdommen og ej heller empati for deres patienter. Læger, som fortæller patienterne, at de - patienterne - har det godt i stedet for at spørge og lytte

Tak og lov for de gode læger, der også findes. Som fx din, Maja. Hold godt fast

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Angry Sv: God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.

Sitat Opprinnelig skrevet av Maja Vis post
    I dag slo jeg på TV2 og god morgen norge. Der hadde de besøk av overlege Ingrid Norheim og en hypothyreosepasient. Blir så innmari provosert av overlegen. Hun forteller at sykdommen er enkel å behandle. Bare ta blodprøver og så en pille, så blir det så bra så..... At ikke den andre siden blir belyst, er rett og slett trist med tanke på alle oss som i årevis har slitt med symptomer og problemer med rett dose. Jeg mener (er selv helsefaglig utdannet) at overlegen har plikt til å belyse hele sykdomsspekteret. Selvfølgelig skal solskinnshistoriene fram, men også den andre siden av diagnosen. Jeg hadde selv en oppfattelse av at denne sykdommen var enkel å behandle. Nå vet jeg bedre.... En realistisk informasjon om sykdommen kan kanskje hjelpe mange til å takle det bedre.
    Mange ganger lurer jeg på om leger virkelig kan så lite om Hypothyreose, eller rett og slett nekter å informere fakta.
    Javisst!!!!
    Jeg ble etterhvert så sint at jeg måtte switche til en annen kanal en stund...
    selv om jeg jo egentlig veit hvordan disse folka er; så tåler jeg dårlig å få dem rett i fjeset
    (og særlig om morra'n når jeg ikke er helt menn'ske enda).
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: God morgen Norge 01.02.11 Blir så innmari provosert av Ingrid Norheim.

Jeg er så gammel at da jeg begynte i 1.klasse var vår første lesebok:"A B C",og program som dette er ABC og ikke noe annet! Dessverre gjør det livet vanskeligere for oss....
    Dette programmet stiller i samme kategori som "Puls" i fjor der huslegen/Skavlan sa "nøyaktig "det samme.
    Dette er ikke bra som allmenopplysning....vi som SLITER med sykdommen(og får sekundere i tillegg) vet bedre.
    Journalistene burde gjort bedre research også...
    I mitt hode "skrives" det brev til Legetidsskriftet, VG eller
    Aftenposten.
    Noen bør si SANNHETEN!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Side 2 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Hevelse i hendene og sterk kløe?
    Av Anita75 i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 3
    Siste melding: 11-02-10, 23:45
  2. Verdiene med mistanke på lavt stoffskifte? HJELP!!!!
    Av Jente25 i forumet Normalverdiene?
    Svar: 37
    Siste melding: 12-08-09, 11:13
  3. Jeg hadde utviklet en ualminneig stor flerknutet struma
    Av sofus i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonen
    Svar: 32
    Siste melding: 16-10-07, 22:40

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder