Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
-
12-05-08, 22:04 #11
Vel.
Legene har iallfall til nå, vært veldig restriktive med å gi Levaxin når målingene forteller at det er nok fT4.
Hvis anti-TPO også har vært høy, har de av-ventet til fT4 ble lav før de ga Levaxin.
Så viser noen få studier at hvis man starter med Levaxin på slike indikasjoner som din vil ant-TPO gå ned.
Man antar at at årsaken er at TSH går ned og ikke lenger stimulerer kjertelen til produksjon.
Så vitsen er jo nettopp at TSH skal bli lav .........
Så legens frykt er uforståelig om ikke den er vel begrunnet i situasjonen.
Så undres jeg også over at du får valget mellom Levaxin og steroider når begge vil kunne redusere anti-TPO.
I noen tilfeller er det også nødvendig å gi kortison på grunn av svake binyrer.
Selen senker også antistoffer.
Antistoffer "beskyldes" også i flere studier for å kunne være årsaken til at så mange som behandles med Levaxin ikke føler seg bra tross riktig dose.
Kanskje noe å ta opp med legen ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-05-08, 06:25 #12
For 11 år siden da jeg fikk diagnosen, var det første gang en lege gadd måle anti-TPO på meg. Og da var det så høyt at de ikke kunne måle det. Det stod bare 1000+ på resultatet, og legen forklarte at +tegnet betydde at resultatet var mye høyere enn de greide å måle. Målemetoden gikk rett og slett ikke så høyt. Dette var jo hos dr. Oftebro da, men likevel var det første gang anti-TPO ble målt. Har prøvd å be min vanlige lege om å følge med på antistoffene, men den prøven var uinteressant svarte han, så den har aldri blitt målt siden. Aner ikke hva TSH og de andre prøvene lå på den gangen jeg gikk til Oftebro, men han var i alle fall helt klar på at jeg hadde hypothyreose da han så symptomlisten min.
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
13-05-08, 07:25 #13
Kortisolen min var veldig lav på prøvene, men dog såvidt innenfor ref., så for min del skulle jeg gjerne hatt kortison. Men jeg turte rett og slett ikke diskutere binyrer med legen i denne omgang. Er redde hun "vender seg mot meg" hvis jeg legger meg for mye opp i alt og presenterer for mange teorier...
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Jeg nevnte at kortisol var veldig lav og at den ble tatt senere enn klokkeslett angitt i ref., men hun tok ikke notis av det, mente ikke det var noe problem. Men det er jo ganske rart at hun setter i gang Levaxin sånn sett, da det til og med i pakningsvedlegget sier at binyrer må utredes før behandling med Levaxin.
Jeg kommer nok til å snakke mer med henne om det neste gang:-)
Og forresten, dette med lav tsh: hun sa jeg ikke fikk fortsette med Levaxin dersom den skulle bli så lav at den ikke er målbar.. Det er vel forsåvidt greit, siden jeg ikke i utgangspunktet har verdier som tilsier lavt stoffskifte og bruker laveste dose Lev.
Vedr. selen; jeg kjøpte en boks med det, men valgte å ikke begynne å ta det enda. Tenker at jeg skal la Levaxinen jobbe selv og heller bruke selen som en slags "doseøkning" dersom symptomer ikke blir bedre over tid. Dessuten kan det være greit å måle verdiene første gang etter oppstart av Levaxin uten å ha noe annet som påvirker. Høres ikke det fornuftig ut?
-
13-05-08, 09:45 #14
Selen er jo en antioxydant som vi får fra jorden plantene blir dyrket på.
Det er lite selen i jorda i Norge, så ved siden av D-vitamin er det av de meget få ting vi kan trenge tilskudd av.
Den største kilden er mel, og det får vi fra USA som har mye selen.
Kortisol bygger seg opp om natta og skal være høyt om morran så du kommer deg ut av fjøra og lavt om kvelden så du blir trøtt.
Dessuten skal produksjonen kunne ti-dobbles på ett sekund. Hvis den ikke klarer det orker du ikke spurte etter bussen.
Det er også viktig at det blir lavt igjen når du ikke trenger det - stressa folk for det aldri helt ned.
Stoffskifte aktiviteten stopper aldri og er den som re-setter alt om natta - også kortisolen. For lavt stoffskifte - for lav kortisol, og har det vært sånn lenge og du plutselig kommer å dytter innpå med Levaxin så er det ikke sikkert at binyrene klarer å øke produksjonen - og "gir opp".
De kan også "stivne" å bare gi ut en fast verdi.
Derfor - ikke noe brå endringer i stoffskiftedosen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-05-08, 19:19 #15
Når du er hypo , samt hvis du har antistoffer, brukes det opp en masse kortisol, og det går både til betennelsesaktiviteten, samt for å gjøre jobben istedenfor stoffskiftehormonen som mangler.
Det kan godt være at behovet for cortisol går ned med tid og stund når man tar litt levaxin samt når antistoffene går ned.
De regner med at man ikke kan ha addison hvis man greier å gå og sitte og snakke. man må komme inn mend blålys på sykehuset tror de. Og at det ikke fins noesomhelt mellom frisk og komplett addison.
En som har skikkelige dårlige binyrer vil bli dramatisk verre når han starter med levaxin.
Og så er det alle oss imellom....
Vi må legge oss i tide om kvelden, ikke spise sukker , stresse ned, spise vitamin C og E og pantotensyre og lakris og flere tilskudd osv osv....kankjse smøre en dært kortisonkrem på en arm alle fire timer når behovet er større.
-
13-05-08, 22:36 #16
Veldig spennende å se nå da:-)
Jeg har pigmenteringer i furene på hendene, rundt øynene og på overleppa. Ellers stemmer jo mye av symptomene mine på trøtte binyrer også. Men hvem vet. Hvis jeg blir verre av Levaxin skal i det minste Kortisol og ACTH testes videre..:-)
Forresten; skal man ta levaxin om morgenen eller kvelden??
-
13-05-08, 23:11 #17
Men har du vist legen de pigmenteringene ?
Det kan jo være for mye ACTH - det kan gi slik pigmentering.
Hvis du har mye av det er det ikke noe godt tegn, og du bør jo utredes for det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-05-08, 01:48 #18
Om man skal ta Levaxin om morgenen eller kvelden, kan man vel si at "derom strides de lærde". Du kan risikere å få søvnproblemer dersom du tar dem om kvelden, men ikke nødvendigvis. Noen blir våkne av dem, andre merker ikke noe. Det er såpass individuelt at tidspunktet du tar dem bør du nesten prøve ut selv. Selv tar jeg den på ettermiddagen fordi jeg tar noen andre tabletter om morgenen som ikke må tas sammen med levaxin. Tidligere kunne jeg ikke ta dem så sent, for da fikk jeg ikke sove om natta. Men nå kan jeg ta dem og sovne tvert, så nå spiller det ingen rolle.
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
14-05-08, 10:11 #19
Hehe, jeg har vært ganske så lys våken hver natt siden fredag da jeg tok første dose, men trodde vel ikke at det skulle virke på søvnen fra deg 1:-) Får prøve å ta de om morgenen i stedet tror jeg.
Vedr. pigmenteringene; det er rart med det, man har jo ofte ting og tang med kroppen som endrer seg. Jeg har tenkt at pigmenteringen skyldtes alderen eller svangerskapet- det startet vel da poden var ca. et år. Det er ikke spesielt sjarmerende akkurat i ansiktet, men jeg er ganske mørk i huden året rundt, så det vises ikke altfor godt. Dessuten har jeg av alle ting pigmentert tannkjøtt (noe jeg har lest at man også kan få), men det har jeg hatt i mange mange år.
Når jeg tenker meg om må jeg jo se litt snål ut om dagen- brunflekkete i fjeset og 3 forskjellige lengder på panneluggen. Mister veldig mye hår, så det er liksom bare tykt i en krans midt på toppen!
Akk og ve ;-)
-
14-05-08, 15:13 #20
Hvis legen din har sett dette - og han må vel ha gjort det - så ville jeg bare bytta.
Det er for slitsomt å etterutdanne dem.
Disse pigmenteringene tyder på at du har en økt produksjon av ACTH. Det produseres i hypofysen og er det hormonet som bestemmer hvor mye kortisol binyrene skal produsere.
ACTH gjør det samme for binyrene som TSH gjør for skjoldkjertelen.
Hvis binyrene ikke orker å produsere så mye som kroppen vil ha, så stiger ACTH, og en bivirkning er pigmentering. Særlig av tannkjøtt og håndfurer, men også en økt allmenn pigmentering så man bare virker sunn og brun.
Du bør jo ta noen prøver rettet mot binyrene. Det finnes både funksjonsprøver og antistoffprøver der også.
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=332053
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=333252
http://www.helsenytt.no/artikler/addisons_sykdom.htm• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker