Viser søkeresultater 11 til 20 av 20
-
25-04-08, 21:10 #11
Det begynner å bli mye her, og det finnes en søkefunkjson øverst oppe på siden.
Prøv å skrive inn nøkkelord i den å se hva som skjer• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-04-08, 21:40 #12
Jada jeg leser og leser og søker og søker. Men spør litt innimellom også:-) Skal prøve å ikke mase så mye...
-
25-04-08, 21:49 #13
Svarte deg litt kjapt der, n'Finn;-)
Opprinnelig skrevet av Marina73
Leste svaret ditt isolert- hadde ikke peiling på hva du svarte på- og dermed et svar fra meg tatt ut av sammenhengen. Sorry!
-
25-04-08, 22:07 #14
Den er grei, jeg tenkte bare for at du var litt ny og sånn ......
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-04-08, 08:26 #15
Er det denne listen du mener, Gunnda?
okay, fram med boka.
på side 33 er det en boks og det står:
Hyperthyreose
Økte verdier av
S-Kalsium
S-Bilirubin
S-ASAT
S-Alkalisk fosfatase
S-Ferritin
S-SHBG
U-Kalsium
Reduserte verdier av
S-kolesterol
Leukocytter/trombocytter
Hemoglobin
S-Albumin
Hypothyreose
Økte verdier av
S-Kolesterol
STriglyserider
S-CK
S-LD
S-CEA
S-ASAT
S-Prolaktin
Reduserte verdier av
S-Alkalisk fosfatase
S-SHBG
Hemoglobin
Helt typisk at jeg har glemt blodprøveutskriftene mine på jobb... Men det er jo litt artig å se en slik liste som dette- legen nevner jo ikke noe om at det er andre prøver som peker på stoffskiftet. Men jeg vet jeg har tatt mange av disse, og at jeg ligger over ref på hb, leukocytter, antist. glatt musk. og hematokritt. Lavt på bilirubin. Altså ingen sammenheng der. Veldig mange andre prøver ligger i ytterste kant av referanseområdet. Hm, må se på mandag da:-)
Takk for svar Gunnda - spesielt dette med T3 og trøtthet etter mat var nytt for meg- jeg skal be om prøver på T3 neste gang, samt prolaktin og diverse annet jeg har lest meg til. Det rare er at legen min aldri ser på prøver som ikke er merket med stjerne- det er akkurat som om stjerna er retningsgivende for alt!
-
26-04-08, 09:55 #16
De jobber nok etter faste skjemaer og vet hvilke blodprøver som har akkurat med en spesiell sak å gjøre.
Men en kropp blir jo påvirket av lavt stoffskifte på alle områder, og jo lavere det er og jo lengere det får påvirke jo mer vil andre prøver også påvirkes av tilstanden.
At Kolesterolet øker kjenner de fleste leger til.
Et annet eksempel er huden.
Pussig er at det var på huden sykdommen ble oppdaget - den het jo lenge myxødem - og det er en hudlidelse som mange med lavt stoffskifte har i varierede grader. Huden blir blek og deigete.
Ikke så mange kjenner til prøven karotener. Dette er jo forstadiet til A-vitaminet og dette skal brytes ned i underhuden.
Ved lavt stoffskifte går dette sakte og karotenet hoper seg opp og dette kan måles i blodet.
Denne prøven er visst ganske ny og mulighetene øker jo med ny teknologi - men en må jo ta det ibruk også .........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-04-08, 12:59 #17
Hei...ja, det var denne listen jeg tenkte på.... Jeg og krangler med medisinering og blodprøver.. og delvis leger!!!Derfor kan det være ok for MEG iallfall å vite litt mere enn akkurat "de tre ". Legen min visste ikke at prolaktin bl. a. er knytta til hypo( min var høy,ja)....Jeg skal fortelle bare en episode jeg opplevde..Gynokologen min sendte meg til MR av hypofysen da prolakt.var høy.Det var nok både riktig og ansvarsfullt gjort.Men hverken han eller fastlegen min kobla det til hypoen;den kunnskapen fant jeg her på nettet. Jeg forteller det til fastlegen som da sier at det måtte jeg IKKE fortelle til gynokologen.Hvorfor lurer jeg fortsatt på. For oss andre dødelige er hele livet læring......
Du har sikkert slitt med disse problema i noen år, så da er det ikke usannsynlig at noen av de andre parametrene har begynt bevege på seg...Og er noen av disse ute "på bærtur" mens de tradisjonelle prøvene er innenfor "normalen" OG klinikken vår dårlig..ja, da mangler iallfall jeg forklaring fra legene på hvorfor!!! Min opplevelse----da fungerer stoffskiftet vårt DÃ…RLIG.Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
26-04-08, 15:08 #18
Jeg ble litt fasinert av den listen jeg også.
Så jeg sjekket opp blodprøvesvarene mine fra den tiden da jeg fikk diagnosen. Og ingen av dem var for høye. Alle prøvene mine var innenfor normalen (2 som ikke har blitt tatt). Og er garantert grunnen til at legene i mange, mange år ikke klarte å ta antistoff prøver på meg. Jeg er visst rar jeg ;)
Hypothyreose
Økte verdier av :
S-Kolesterol - nei
STriglyserider - nei
S-CK - nei
S-LD - nei
S-CEA - aldri blitt tatt
S-ASAT - nei
S-Prolaktin - nei
Reduserte verdier av
S-Alkalisk fosfatase -nei
S-SHBG - ikke blitt tatt
Hemoglobin - neiHilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
26-04-08, 16:41 #19
tihi, jeg har ganske høyt betakaroten.
Leser stadigvekk på det tyske forumet at de der allerede behandler lavt stoffskifte ved en TSH på 2,5.
Man kan muligens stoppe autoimmun thyreoditt ved å følge denne dietten:
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=222
og selen er vist å senke anistoffene.
-
03-05-08, 22:41 #20
Bare sånn for syns skyld; tror nok legen min får et problem med å forklare stoffskiftet mitt på bakgrunn av andre blodprøver:
Hyperthyreose
Økte verdier av
S-Kalsium = 25%
S-Bilirubin = 5%
S-ASAT = 5%
S-Alkalisk fosfatase = 38,5%
S-Ferritin = 61,3%
S-SHBG = Ikke tatt
U-Kalsium = 60%
Reduserte verdier av
S-kolesterol = Ikke tatt
Leukocytter/trombocytter = 175%
Hemoglobin = 91,7%
S-Albumin = 91,67%
Hypothyreose
Økte verdier av
S-Kolesterol = Ikke tatt
STriglyserider = Ikke tatt - finnes det noe annet navn?
S-CK = Ikke tatt - finnes det noe annet navn?
S-LD = Ikke tatt - finnes det noe annet navn?
S-CEA = Ikke tatt - finnes det noe annet navn?
S-ASAT = 5%
S-Prolaktin = Ikke tatt
Reduserte verdier av
S-Alkalisk fosfatase = Ikke tatt, men er det det samme som fosfor?
S-SHBG = Ikke tatt - finnes det noe annet navn?
Hemoglobin = 91,7%
Tja, har tatt masse rare prøver, men få av de som snakker til stoffskiftet tydeligvis:-)
Svar med sitat
Bokmerker