Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 31
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Standard Sv: Lightning Process

Dette er jo så tvilsomt og skremmende at Admin bør revurdere
    for pr tid så ligger det en LP-reklamelink på toppen av Forumet:

Lightning Process LP Kurs i Skien og Molde. Veien til et bedre liv! www.flohr.no
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hos me-nyheter ligger det en sterk beskrivelse fra en som har deltatt på et Lightenling Process kurs, og hva som skjedde med henne i etterkant av kurset.
    Etter og ha lest den linken, tror jeg jammen den psykiatriske sykepeieren jeg ble sendt til siden jeg ikke ble frisk, var kraftig inspirert av LP.
    Hun påstod hardnakket at jeg var ei dørmatte for familien min og at mann og barn ikke brydde seg om meg i det hele tatt, og jeg kunne ikke bli frisk før jeg selv valgte og forandre på ting.
    I følge linken blir deltakerne på slike kurs behandlet som "offer" og at de selv må bestemme seg for og ikke være det lenger.
    Skremmende likheter.

Siden minsten min har en rykende fersk ME-diagnose og skal på sitt første møte med NAV neste uke, får jeg forberede ham om det skulle vise seg at NAV vil sende ham på noe slikt. Legen hans har allerede ymtet om at det trengst kognitiv behandling når man har ME........
    Sist endret av Pingvinen; 20-11-11 kl 01:22

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Skikkelig kognitiv behandling er det jo ikke noe galt med. Det kan være bra å bedrive litt kognitiv terapi for mange av oss. Men om kroppen lider av sykdommer som handler om autoimmunitet, parasitter, mage - og tarmproblmer, nevrologi osv, bør jo alle som kan litt om kroppen forstå at det er jo ikke en kognitiv behandling som vil gjøre deg frisk. Det kan kanskje være et hjelpemiddel til å takle og akseptere at du befinner deg der du er, men ikke så mye mer. Frisk blir du jo ikke, for autoimmunitet sitter jo som kjent ikke mellom ørene. Om legen til sønnen din er lite oppdatert, BenteR, så får han jo bli opplyst av dere! Det har jo vært så mye i media i det siste om ME at selv de legene som ikke leser seg opp på nyheter om sykdommer bør ha fått med seg at kognitiv terapi ikke blir anbefalt av de som er ledende på denne forskningen. Og jeg vil ikke kalle Lightening Process for kognitiv behandling. Det er juks og fanteri, en ulv i fåreklær. Jeg har selv gått i kogntitiv behandling, og det hadde ingenting å gjøre med det som Lightening Process står for.

Innlegget til denne kvinnen på ME-nytt som beskriver behandling med Lightening process (LP) gjør at mine assosiasjoner med LP minner meg om forkvaklede vekkelsesmøter, stalinisme, hjernevask, diktaturer og alt annet som jeg ikke liker. At norske leger anbefaler det, og at enkelte NAV-kontorer betaler for dette, er uhørt. Men jeg mistenker jo at det faglige nivået på enkelte NAV-kontoerer er temmelig svakt. Det eneste som står i hodet på dem, er å spare penger. Ikke å gjøre en grundig vurdering av om dette behandlingsopplegget holder en faglig høy standard. Jeg håper at LP snart blir forvist til et mørkt rom, hvor det hører hjemme, og at de som har tjent masse penger på dette, snart må finne seg andre jobber.

Så håper jeg at sønnen din får god og faglig hjelp, BenteR
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Her er det en annen blogg hvor en som har deltatt på Lightening Process kurs beskriver temmelig inngående hva det går ut på.

Man må ha én eller flere samtaler i forkant med coachen for at coachen skal vurdere om man er "klar". Det er en forutsetning at man må "være klar" for kurset. Det står:
    " Dersom du er enig i påstandene under 'Er jeg klar?' kan du fylle ut og sende inn søknadsskjemaet til oss.
    Vi vurderer deg til ikke å være klar ennå hvis:
    1. Du er kritisk eller analytisk i forhold til prosessen.
    2. Du bare vil gi det en sjanse og se hvordan det går"

Det sto blant annet følgende i punkt 6 i søknadsskjemaet:

"6. ER DU EN ANALYTISK PERSON?

Vi vet at det i mange sammenhenger er nødvendig å analysere og stille spørsmål. Imidlertid har vi registrert at dersom man på kurset bruker tiden til å analysere undervisningen istedenfor å anvende det man lærer, vil man få lite utbytte. Det er viktig at du gjør deg ferdig med dine kritiske spørsmål før kurset, slik at du under kurset kan være fokusert på undervisningen og din egen endringsprosess. Dersom du ønsker å snakke mer om hva dette innebærer sett kryss her."

Litt pussig at man må være ferdig med kritiske spørsmål FØR kurset, altså før man vet hva det innebærer. Kritiske spørsmål er jo ofte noe som kommer underveis når man gjør seg nye erfaringer og tanker. Og i mitt liv har kritiske tanker og spørsmål alltid vært av det gode. Men jeg valgte å jobbe for å bli klar, legge vekk det jeg tidligere hadde ment om sunnhet i å være kritisk til "sannheter" som blir dyttet på en. Det var jo helt nye tanker dette, og de skulle utgjøre en del av endringsprosessen, og kanskje hadde alt jeg hadde tenkt og stått for bare vært til hinder for at jeg ble frisk? Slike tanker fikk jeg nå.
    Det tar utgangspunkt i at man ønsker seg masse energi. Og man skal bruke bilder/metaforer. Man skal begynne med å si: "Jeg ønsker meg like mye energi som..."..og da sa coachen at vi kunne velge på "øverste hylle", for vi hadde fortjent det beste, ikke sant? Så vi kunne ønske oss like mye energi som en tiger i fullt sprang og lignende bilder. Og hvordan skulle vi få så mye energi? Og her kom virkelig poenget inn. Vi skulle ta oss selv tilbake til en tid FØR vi ble syke. Vi skulle spole livet vårt tilbake til da vi var friske, og vi skulle tenke tilbake på "uforurensede" positive minner der alt bare var såre godt. Deretter skulle vi fokusere på dette bestemte minnet, huske alt det gode rundt dette minnet og kjøre det som en "film" i hodet. Vi kunne gjerne ha flere slike filmer i hodet, og gå igjennom dem fra begynnelse til slutt om og om igjen. Dette er i stor grad lightning process.
    Jeg var utmattet etter kursdag 2, men jeg klarte også da en tur rundt kvartalet. På kursdag 3, den siste, var jeg totalt utmattet, jeg følte meg veldig syk. Og det var jo egentlig da jeg skulle klare flere timer på kjøpesenter eller iallfall at jeg skulle være bedre enn på lenge. For jeg visste at ikke alle fikk bedringen like kjapt, men jeg måtte altså legge meg ned til slutt, på gulvet med puter. Det var litt flaut. For der lå jeg på gulvet og GJORDE ME! For nå visste jeg jo så inderlig vel etter tre dagers kurs at jeg ikke HADDE ME, men at jeg GJORDE ME.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Unhappy Sv: Lightning Process

Uhh - jeg har ikke ord for hvor forkastelig jeg syns dette er

Utsnitt av artikkel fra 2009 - http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=569695

"Den såkalte kvakksalverloven var gjeldende helt frem til 2004,
    da den ble erstattet med Lov om alternativ behandling av sykdom.

Formålet med den nye loven var å i større grad kunne inkludere alternativ behandling i Norge.
    ..

- Jeg synes at vi skal ha kvakksalverloven tilbake. De utnytter syke mennesker og deres pårørende,
    og det er forferdelig vanskelig å si nei til noen som vet de skal dø, sier Gunn Hild Lem.

..
    Forbrukerombudet: - Vi er bekymret

Avdelingsdirektør i Forbrukerombudet, Gry Nergård, sier de støtter en ny debatt rundt hvorvidt den nye loven virker.
    - Vi har tatt opp med departementet at vi er bekymret for den veien lovgivningen har tatt, sier Nergård ..

..
    - Det gikk over natten fra å være straffbart til å bli helt fritt i loven for alternativ behandling.
    Så det vi ønsker er at det skal bli en debatt om dette regelverket,
    og en evaluering av om det var riktig å slippe det løs slik, sier hun.

..
    Samtidig som det er lov til å starte egen praksis,
    kan du derimot ikke love noen form for effekt.
    Det bryter nemlig med loven.

- Du kan ikke si noe om effekten av det arbeidet du gjør.
    Vi har tolket det veldig strengt, så om du gir inntrykk av at du som sjaman helbreder vil vi sette ned foten.
    Du kan kanskje si at du hjelper mennesker i en vanskelig situasjon,
    men å helbrede spesifiserte sykdommer vil vi si er i strid med loven, sier Nergård."

Så da er det hele neppe lovlig (..for hva det er verdt - - nada!!).
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Etter alt som kommer frem etterhvert om Lightningprosess ser jeg ikke så stor forskjell på dette og boken The Secret
    "The Secret teaches us that we create our lives, with every thought every minute of every day. Living The Secret offers tools and ideas to help you live The Secret and create the life of your dreams."
    Boken koster iallefall mye mindre - tror jeg så den til 149,- på Notabene og du skal være bra "åpen" for å tro det er sant.
    Hjernevask det også selv om den var ganske underholdene til tider - før det på en måte ble for dumt.

H:-)

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

At man faktisk skaber sit eget liv er på en gang tillokkende og skræmmende. Kun skræmmende, hvis man ikke vil tage ansvar, hævder så nogle. Meeeen ...
    En af mine gode bekendte fortalte, at en af hans naboer nu var død af kræft. Dette var dobbelt - eller mange gange dobbelt - mere trist, end det i forvejen var, eftersom manden døde i dyb ensomhed - hjemme hos sin kone. Sagen var den, at konen var meget meget optaget af de her tanker om, at man skaber sit eget liv, og det endda når man er ved at miste det. Hun kunne simpelthen ikke begribe, at manden ikke bare tænkte på en anden måde, så han holdt op med at være syg Og hun tog det sådan, at han jo måtte ønske sig væk fra hende og børnene, når han ikke gjorde det anderledes. Han satte ikke pris nok på sin familie til at ville leve. Mente hun.

For nogle år side gik jeg af interesse til nogle forelæsninger i medicinsk sociologi. Her fortalte professor dr. med. Peter Elsass blandt andet, at diverse retninger, behandlere og andet inden for blandt andet New Age er storleverandør til de psykiatriske hospitaler - i den forstand, at folk, der har et eller andet problem i livet, ender med at føle så stor skam, sorg og vrede, at det er ved at tage livet af dem - eller det vil sige, nogle af dem er ved at tage livet sig selv - fordi de ikke magter at tænke sig ud af de problemer, de står plantet i op til halsen eller mere.
    Citat: "Jeg var utmattet etter kursdag 2, men jeg klarte også da en tur rundt kvartalet. På kursdag 3, den siste, var jeg totalt utmattet, jeg følte meg veldig syk. Og det var jo egentlig da jeg skulle klare flere timer på kjøpesenter eller iallfall at jeg skulle være bedre enn på lenge. For jeg visste at ikke alle fikk bedringen like kjapt, men jeg måtte altså legge meg ned til slutt, på gulvet med puter. Det var litt flaut. For der lå jeg på gulvet og GJORDE ME! For nå visste jeg jo så inderlig vel etter tre dagers kurs at jeg ikke HADDE ME, men at jeg GJORDE ME. " Hendes egen skyld, ikke sandt, og hun må skamme sig. Hvor meget skam kan et sygt menneske klare?

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at dette er den pris, vi betaler for at man endelig "ser det hele menneske". Dette har vi råbt på i mange år, efter at der i endnu flere år har været en cykelsmeds-tilgang til patienter. "Dér er problemet, så dér behandler vi" og ikke videre.
    Nu er der imidlertid kommet så mange og så utiltalende repræsentanter for tanken om "det hele menneske", at det er blevet et problem, fordi også her mangler det empatiske element; man isisterer, helt på linje med de gamle, forstokkede, ups, konventionelle behandlere, på at man har ret i alle sine teorier. Ingen af stederne er der plads til patienten. Jeg vil hellere ind til cykelsmed-udgaven end til den læge eller anden behandler, der konstant mistænker mig for at have alle mulige andre dagsordener end den, jeg præsenterer. Sidstnævnte har jeg prøvet to udgaver af, og som mange her ved, er det hårdt arbejde at fortælle en læge om sine smerter, når lægen bare tænker på psykiske problemstillinger og slet ikke hører efter. Som skal se et smadret knæ for at tro, man har slået sig, og som ikke tror, der kan være nogle problemer med stofskiftet, medmindre blodprøven viser det.

Hør ordene: "Lightning Process" - de bringer lys og glæde, ikke sandt? I hvert fald i deres egen definition. Spørgsmålet er så, om ligefrem folk skal påbydes det her skidt og om der skal bruges skattekroner på det

Hvad jeg bare ikke forstår er, hvorfor man først kalder det kvaksalveri, hvis nogen har lovet nogen, at de bliver raske. Jeg mener, hvis man har påstået, at man gavner eller arbejder på at hjælpe nogen, hvorefter man skader dem ... burde det så ikke også hedde kvakslaveri? REDIGERT Hehe, nyt ord, kvakslaveri ... Kvaksalveri. Men alligevel en slags slaveri, vel? Har slettet en del af indlægget, fordi det vist ikke hørte til her.

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg vil hellere ind til cykelsmed-udgaven end til den læge eller anden behandler, der konstant mistænker mig for at have alle mulige andre dagsordener end den, jeg præsenterer.
    Det er også min tanke, Nielsigne. Jeg er som en bil, eller en computer, eller en åker, eller et tre som ikke har det helt bra. Og vil ha hjelp. Når det ikke finnes svar, vil jeg heller høre at legen ikke vet enn at det er psykisk. Eller ME som alt for mange sannsynligvis får høre som ikke har ME. Men kanskje har de lavt stoffskifte tiltross for tall i normalområdet, kanskje har de flere hormonbrister. Kanskje er det noe annet som er feil, noe ingen vet om ennå?

Jeg tror jeg har skrevet det før, men det ble gjort forskning på helibacter pylori, magesår, før man visste at det kunne kureres med antibiotika. Og overbevisningen om at dette var psykisk var stor. Så det ble igangsatt et forskningsprosjekt med langvarig terapi. Mange meldte at de følte seg bedre, det var noen tall som ble nevnt om jeg har glemt, men det var riktig mange som følte seg bedre av å gå i terapi. Selvfølgelig! Alle som føler seg syke, har smerter og ubehag vil føle en lettelse over å kunne sitte og prate med noen som lytter og tar dem på alvor, selv om ikke dette fjerner smerten de bærer på. Det er så selvfølgelig at det neppe behøves forskning. Denne forskningen skulle vel "bevise" at det var psykisk. Nå vet vi bedre. Det vet vi også om IBS, såkalt irritabel tarm, og vi vet det om ME etter siste forskning nå fra Bergen. Likevel fortsetter NAV og leger å sende folk til Lightening Process.....

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Vel talt, Vigdis
    Skulle man lave sådan en liste ... og sætte op et sted ... Der mangler ligesom en opmærksomhed på den slags erfaringer.

Jeg vil gerne lægge dem til listen, der tisser i sengen om natten; de har også fået psykisk-stemplet men i hvert fald i mange tilfælde er det noget meget mekanisk, der er på spil.

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

...burde ikke i hvert fald en del af denne tråd kopieres og lægges under Idiotforklaringer også ..?

Bare en tanke.

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Lightning Process
    Av Vigdis i forumet Nyttige linker
    Svar: 20
    Siste melding: 28-11-11, 22:48

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder