Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

kjenner meg veldig igjen i de symptomene du beskriver i studietiden, jeg hadde det på akkurat samme måte.

jeg synes levaxin er en bra medisin så lenge man viser litt tålmodighet, det tar tid å komme opp på en bra dose hvis du har gått lenge for lav.

jeg har sluttet å høre etter på "resultatene er fine" fra den dagen jeg fant ut, men hjelp fra dette forumet, at det var de slett ikke.
    etter at jeg selv aktivt satte meg inn i verdier(og det er ikke vanskelig!) og oppjusterte meg selv forsiktig, i samråd med lege(og noen ganger uten..) så har jeg det mye bedre! jeg spør alltid hva verdiene var i tall, og så følger jeg selv med. og ikke minst følger jeg nøye opp med godt kosthold, hyppige måltider og trening som er alfa og omega for min dagsform.

nå er studietiden min så utrolig mye bedre. jeg oppnår ikke eksepsjonelt bedre karakterer, men jeg følger helt klart mye bedre med og klarer større arbeidsdager og mengder. jeg er fortsatt trøtt og sliten oftere enn andre , men ikke på den "spymåten" hvis du skjønner. og restitusjonstiden min er kortere enn før hvis jeg får en liten knekk.

jeg ville satt noen mål hvis jeg var deg. bestem deg for at du vil opp på en verdi på eks tsh/t4 - og at du da etter en stund på dette planet skal vurdere om du skal forsøke deg i en ny og litt mer utfordrende jobb hvis du føler deg bedre.

men det er jo tross alt kjemåebra at du klarer deg i den jobben du er i nå og mitt mål er å finne en mellomting

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

ja, glemte å si at jeg også prøvde liothyronin en periode, men byttet til høyere dose levaxin istedetfor. liothyroning går veldig raskt ut av kroppen, mens levaxin blir der lengre.

n`finn sier han ikke tar blodprøver lengre. vet ikke med armour, men når det gjelder å bruke levaxin er det veldig viktig å følge opp med blodprøver for å ikke sjekke at det blir altfor høyt da dette er belastende for hjertet.

prøv deg frem, men jeg tror det er viktig å ikke hoppe fra ett medikament til et annet. start med en ting, hold deg på det en stund og prøv deg heller frem dersom du vet at dette ikke fungerer. det tar en god stund for å si det sånn.

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    15

Standard

Da har jeg vært hos legen og fikk utskrift av min forrige prøve, tatt for ett år siden. Har kun tatt prøver der en gang. De andre prøvene jeg har tatt er i andre deler av landet, men jeg vurderer å hente inn disse.

Prøvene for ett år siden viste
    TSH:2.5 (0,35-5)
    FT4(fritt): 18 (11-23)

T3 ble ikke tatt.

Jeg ligger forsåvidt ikke så værst ann etter min vurdering, men TSH kunne vel gjerne vært litt lavere og FT4 litt høyere? Jeg ba om å ta t3 så det blir spennende å se hvor den ligger. Legen mente at disse verdiene var midt i blinken. På en måte forstår jeg hvorfor legene vil behandle etter blodprøver. Det er fordi dem vil vurdere etter objektive kriterier. Symptomer er vel litt subjektive og objektive på en gang...

Legen virket ikke særlig interesser i å gi meg liothyronin. Det lager ugagn i systemet i følge han. Jeg tror uansett jeg kommer til å øke doseneV Levaxin litt. Ta 1,5 tablett hver dag i noen måneder og se om det blir bedring.Tabletten er 100 mikorgram. Jeg tror uansett det kan være lurt å begynne med å øke dosen på levaxin før jeg evt står mer på krava og får liothyronin.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

baremei Gjest

Standard

Du må for all del ikke øke med 50mcg om dagen sånn uten videre. Da er sjansen stor for at du går rett på trynet.

Maks 25 om dagen i økning, helst halvparten av det igjen også.

Og snakk med legen, er du snill (bare så jeg har sagt det...)

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    15

Standard

Det vil i så fall bli fire dager i uka jeg øker fra 1 tablett til 1,5, men det er kanskje mye det også? Jeg kan godt trappe opp gradvis. F eks 1,25 tablett de dagene jeg skulle tatt 1 tablett og fortsette med 1,5 tabletter de tre dagene i uken. Eller evt begynne å ta 1,5 tablett fire dager i uka istedet for tre, og øke litt etterhvert. Kanskje enklere det mtp å dele opp tabletter. Altså øke fra 1 tablett fire ganger i uka, og 1,5 tablett tre ganger i uka til 1,5 tablett fire dager i uka og 1 tablett tre ganger i uka. Og kanskje videre oppover hvis jeg føler for det.

Tar dere medisinen om kvelden eller morgen? Jeg har alltid tatt den om kvelden. Jeg glemte å spørre legen om det. Synes jeg så noen sa at man bør ta medisin en time før frokost og at man bør ta medisin i "halvsvime" dersom man ikke står opp så lenge før frokost. Mener det var n¨finn som skrev dette. Eller spiller det ingen rolle når man tar den?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

baremei Gjest

Standard

De fleste tar den om morgenen, noen få om kvelden. Det kjenner du best selv.

Men unngå jerntablettene, det skal gå minst 2, helst 4 timer mellom tyroxin og jern.

Utover det er det ikke så nøye hvordan du gjør det, bare du gjør det noenlunde likt hver dag.

Og ikke ta tabletten den dagen du skal ta blodprøve, vent til etter prøven.

Dessuten bør du tilstrebe en lik dagsdose. Mange kjenner det på kroppen å sjonglere slik du foreslår. Regn ut ukedosen og del på 7, så får du mengden for hver dag. Trenger du ørlite mer eller mindre enn ukedosen justerer du inn den en dag i uken.
    Regnestykket ditt ga jeg opp halvveis, du får regne ut selv.

Ã… øke med 4x50 er 200mcg i uken, og kan være mye for mange det også.

Husk at det bør gå minst 6-8 uker mellom økningene, samt blodprøve for å følge opp (ja n'Finn, jeg synes fremdeles det er viktig å følge med på dem, for de fleste er de til god hjelp når justeringer skal gjøres).

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    15

Standard

Da har jeg fått svar fra på prøvene. Det ble tatt en masse prøver, men jeg tar noen av de viktigste (tror jeg)

TSH 3,4 (0,35-5) Har altså gått opp fra 2,5 siden i fjor. Den bør vel helst ned i mininmum 1,5 etter det jeg forstår

Fritt T4: 15 (9-19) Ok minus. Den skulle kanskje ha vært litt høyere

Fritt T3: 3,1 (2,6-5,7) Litt lav.

Ferritin 145 (25-200)

Anti TPO <1 (<6) er født med hypotereose og da er anti tpo ofte som Nora sier lav.

S-Kolesterol 5,7 (2,9-6,1) Ofte høy ved lavt stoffskifte.

Jeg har bestemt meg for å øke dosen min med levaxin til jeg har sånn ca 1,6 µg pr kg tilslutt så får vi se om det virker. Det blir en økning på ca 25 % og jeg øker dosene gradvis. Utfra det foredraget som ble lagt ut her i helga, symptomer og blodprøver, er jeg overbevist om at det er riktig å øke dosen.
    Jeg la fram mye av det som står i åpningsinnlegget for legen, men det eneste han skrev var at prøvene var normale. Måtte be om å få verdiene. Jeg får informere han om at jeg øker dosene på eget ansvar.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Du er lav på medisinene dine uten tvil Bare ta det rolig i svingene som folkene skriver her.. Ikke verdt å bli høy på Levaxinene for det er ubehaglig.

Ta en sjekk blodprøve 6 uker etter du har økt så ser du resultatene. Det er så lenge det tar for at kroppen skal forstå økningen og balansere den.
    Du vil nok merke god virkning om du får TSH ned på 1 og T4 lenger opp i referanseområdet.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 2 av 2 Først 12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn