Viser søkeresultater 11 til 12 av 12
-
15-10-07, 07:29 #11
Jeg fikk 25 mg. for ca. 1 mnd. siden. Legen sa jeg skulle øke om 3 mnd. Syntes det hørtes lenge ut jeg men...
Er fortsatt ikke bra. Synes nesten jeg har mere plager nå enn før jeg begynte på medisin :(bea
-
15-10-07, 10:47 #12
Hvis kjertelen er helt uten produksjon sies det at rundt 150µg med Levaxin vil klare å levere nok .
Men når man begynner med behandling er ikke kjertelen helt uten produksjonsevne. - forhåpentlig da -
Dermed kan man ikke begynne med 150, men må begynne lavere.
Hvor lavt diskuteres det, men jeg syns ofte den diskusjonen er lite faglig.
Det undrer meg at ikke fagfolk er istand til å enes om noe så enkelt.
Har man veldig høy TSH før man begynner vil det indikere et større behov og høyere startdose.
Men TSH hos et menneske er ikke det samme som hos et annet, så noe sikkert er det ikke.
Mange går lenge subklinisk med lave fT4 verdier som bare synker og synker, men TSH ikke stiger noe særlig - og derfor unndras behandling.
Her kan man mistenke at kroppen er følsom - bare litt for lite stoffskiftehormoner vil føre til store plager.
Det kan synes som disse bør starte meget pent og forsiktig.
Så har man funnet ut at hypotalamus har høyere afinitet (følsomhet) for Levaxin enn for kroppens eget hormon.
Det betyr at hvis man gir en frisk kropp Levaxin, så vil TSH falle mer enn det er funksjonsmessig grunn til.
Hvis man gir et friskt individ en halv dose Levaxin, så vil TSH falle så mye at kjertelen ikke klarer å produsere sin halvpart.
Dermed får pasienten for lite stoffskiftehormoner.
Noe slikt skjer jo også når man starter Levaxinbehandling.
Den vil skvise ut det som måtte være igjen av egenproduksjon. Hvor fort har jeg ikke klart å bringe på det rene, men det er sikker forskjellig.
Har man antistoffer vil jo kjertelen være tapt iallafall, men behovet for å følge opp med økte doser for å nå målet er jo tydelig.
Så - 3mnd på 25µg ?
Om jeg skal tippe så er det kanskje for sakte ?
Det føler du selv - får du for mange hyposymptomer må du jo bare si ifra så de får økt dosen.
Målet er å erstatte den tapte produksjon - ikke å over kompensere den.
Så det er en fin balanse som er vanskelig å finne.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker