Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
-
03-10-07, 10:40 #11
Hva er referanseområdet for ft4 hos ditt lab? Kan ikke si noe ellers. det er typisk 10-22 og da er både 11 og 12 for lavt vanligvis. 16 ville vært bra da eller noe høyere, det er individuelt.
-
03-10-07, 12:44 #12
Det står 8.0-20,0, det er for S-fritt t4.(ahus).
Opprinnelig skrevet av nora
Men er det vanlig å ha lav tsh og lav fritt t4?
Jeg har graves og har gått uten tabletter siden april.
Hehe det blei visst litt flere spørsmål utenfor tema;)
-
03-10-07, 13:14 #13
Lav ft4 samt lav TSH kommer av selve gravesen, av visse antistoffer. Hvis du går til nettsidene til en somheter Elaine Moore, så forklarer hun alle disse antistoffer.
http://www.suite101.com/article.cfm/gra ... ease/88875 obs to sider
og mange flere om dette fenomenet
http://www.suite101.com/reference/tsh
En ft4 på 12 er på 33% og heller lav, burde være 50% eller deromkring. den lave TSh kommer av disse antistoffene.
Elaine Moore skriver i minst to forums og anbefaler å heller medisinere etter ft4, som skal være i øvre halvdel som kjent.
Hun er selv forhenværende graves-pasient.
-
03-10-07, 13:48 #14
Tusen takk nora! da skal jeg titte på de sidene du har lagt ut.
Men bør jeg medisineres nå? fastlegen min vil vente 2 mnd til og se hvordan det går. Vil jeg føle meg mye dårligere hvis jeg ikke begynner med tabletter nå(jeg har brukt propyltiouracil før)? Jeg skal til spesialisten på sykehuset i januar, men det er jo ei stund til da. Det blei litt mange spørsmål nå på slutten
Finnes det noen sider på norsk? det var litt vanskelig å forstå.
-
03-10-07, 14:43 #15
Så lenge T4 verdiene er normale (og i allefall ikke høye...)- tror jeg ikke du skal ha medisin nei..... At TSH stiger -kan være et godt tegn fordi det kan bety at TRAS verdiene dine er på vei ned (altså det antistoffet som vi med graves har - og som gjør at kjertelen lures til å produsere aldt formye T4). Mindre TRAS = TSH får lov til å begynne å gjøre jobben sin selv igjen.
Du bør sikkert gå gjevnlig til kontroll og få tatt blodprøver en stund fremover. Du kan be om å få målt TRAS- det kan karnsje si noe om sykdomsutviklingen?
Regner med at legen din nå vil avvente litt - og se om kroppen din kan finne ut av dette selv.......
-
03-10-07, 18:07 #16
takk for svar beate. jeg håper det er et positivt tegn jeg også. Så er det vel bare å vente.
Opprinnelig skrevet av Beate
Svar med sitat
Bokmerker