Viser søkeresultater 11 til 20 av 35
-
11-10-07, 20:18 #11
Syns ikke dem kom noe klarere frem der. Tråen endte jo opp med å diskutere høns hehe
Opprinnelig skrevet av Anne Ma
Men slik jeg skjønte det så blir det sagt at myxødem og ødem er det samme. Men er det det samme som vannsamling?
Jeg har en hevelse i mellom skulderbladene midt på korsryggen. En raumatolog har sett på den og kalte det bare en "pølse". Lurer på om det kan være myxødem. Huden er helt fint, det er bare en hevelse, ingen brusk dannelse under. Men kjennes ut som et ekstra tykt hudlag/fett lag på en måte. Men det er jo på en så rar plass. Er vel ca 10cm langt og 4cm brett. ca 1,5cm høgt.
Noen som kan kaste litt "lys" over dette?
-
11-10-07, 20:47 #12
Ødem og myxødem er ikke helt det samme. Jeg er ikke den beste til å forklare, men jeg skal gjøre mitt beste.
Opprinnelig skrevet av phoenix
Ødem er stort sett vanndannelser i kroppen. Dette består kun av fuktighet og klart vann.
Myxødem er mer pussaktig og tykkere, og kan sette seg stort sett over hele kroppen (det kan egentlig også ødem gjøre, men den opptrer for det meste i bena).
Man kan få bort Ødem med å bruke vanndrivende/blodtrykksnedsenkende.
Antaklig ville ikke dette virket på myxødem (har prøvd, var ikke suksess, lymfedreinasje var mye bedre...).
Siv Cath
-
11-10-07, 20:53 #13
Takk. Skjønner litt og litt mer.
Men hvordan vil man beskrive overflaten da? Er den vanlig, bløt eller mer som cellulitt?
-
11-10-07, 21:06 #14
Myxa er det latinske ordet som brukes for slim, så ordet betyr slimannsamling.
Det syldes at proteinutskifingen i huden går for langsomt, og det er stoffskiftet som styrer med dette. Huden blir kvit, med et meget svakt gulskjær og deigete.
Myxødem er vanligst på leggene, men kan få det over alt - til og med på stemmebånd, noe som medfører endel kremting.......
noen som kjenner seg igjen ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-10-07, 21:32 #15
Etter å ha lest om Myxødem osv så føler jeg at det ikke er så mye man vet om det.
Jeg også, men hva menes med deigete? Hvordan føles det?Takk. Skjønner litt og litt mer.
Men hvordan vil man beskrive overflaten da? Er den vanlig, bløt eller mer som cellulitt?
Vet du hvordan cellulitt føles phoenix?Jeg har hatt diagnosen min siden 2005 og har kommet opp på 125 µg til dagen.
-
11-10-07, 21:36 #16
Myksødem er, som sagt her, en deigete (kan gjerne kalle det cellulitt-aktig) hevelse som vi med lavt stoffskifte kan ha selv om prøvene våre er fine (!). Jeg tror at de kan "poppe" opp nesten hvor som helst...
Vi her på forumet har dem på ulike steder, ser jeg. Så at man kan få dem på ryggen og - ja det tror jeg på.
Jeg tror også på lymfe-drenasje. Har tenkt å prøve det. Mange har hatt bra resultater med det. Det dreier seg, som n'Finn sier, om at proteinutskiftningen går for sakte - og da tror jeg det er bra å få igang prosessene i kroppen ved å få vitalisert dem både med trening og massasje på ulike steder. (Hvis man orker, da
)
-
11-10-07, 21:51 #17
Hej
Jeg har lige været til et informationsmøde holdt af en endokrinolog og en dermatolog. Der satte de myxødem lig med hashimoto's. Når man har myxødem har man derfor også TPO antistoffer, som ødelægger celler i thyreoidea.
Dermatologen sagde vedrørende hypothyroidisme og påvirkningen af hud, hår, negle og slimhinder:
- huden er bleg, kold, skællende, rynket, tør, kløende, nedsat svedsekretion, gullig hudfarve, ødem på hænder-ansigt-øjenlåg, hudblødninger, karsprængninger på arme og fingre.
- negle har langsom vækst og er stribede/rillede på langs og flækker.
- hår er groft, sparsomt, hårtab under arme og ved kønnet, tab af yderste kant af øjenbryn i siderne.
- munden - stor tunge, fortykkede gummer, slimhinder får trøske/gærinfektion og er påvirkede i det hele taget - også i vagina
Behandling: udløsende årsag hypothyroidisme behandles, hvorved mange symptomer går væk. Evt. behandles slimhinder ekstra for gærinfektion/svamp. Ved kløe er det godt at sove i et koldt rum. B-vitamin styrker neglene.
Det var lidt af mine noter.
-
11-10-07, 22:00 #18
ninus
Dette var meget interessant. Du vet vel ikke om man kan finne dokumentasjon på nettet for dette slik at man kan ta det med til sin lege?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
11-10-07, 22:18 #19
Jeg har sett flere steder på Danske sider at man skriver Hypothyreose (myxødem)
Jeg har latt meg fortelle at hvorfor man har med ordet "myxødem" i parantes bak, er fordi dette var sykdommens første navn.
Myxødem var et yttre kjennetegn man tydelig kunne identifisere sykdommen med, og kunnskap om sykdommen utviklet seg jo og man kom senere til at den bakenforliggende årsaken var hypothyreose.
Myxødem har vært samme lidelse alltid - man kunne latin igamle dager også....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-10-07, 22:28 #20
Men de har jo T86 Hypotyreose/Myxødem som en av diagnosene de kan sette på pasientene her hjemme. Det finnes en som bare heter T 86 Hypotyreose også. Ville vært underlig om man brukte denne termen (hos ung lege) om det ikke var noe mer i det??
Jeg tror Myxødem er en diagnose på de "skitne" ødemene vi kan ha. Og at Hypotyreose har blitt kalt Myxødem pga at det var et av de symptomer man kunne stille Hypotyreose diagnosen på.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Svar med sitat

Bokmerker