Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 30
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ionisert kalsium er den delen av blodkalsiumet som er biologisk aktivt.
    Altså den delen av kalsiumet som ha frigjort seg fra sitt bindeprotein og er påvei INN i skjelettet.
    Det er denne delen av kasliumet som reguleres, og det er ikke bare kroppens strengest regulerte elektrolytt, men strengest regulerte stoff uansett, fordi det er flere reguleingsmekanismer som sikkrer korrekt verdi.

Totalkalsium er en indikator på mange fenomener, men er høy ved hyperthyreose, som er en av de mange sekundærprøver vi kan ta for å finne ut hvordan kroppen reagerer på det reelle soffskiftet vi har hatt en stund.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg leser noen ganger om autoimmun binyrbarksvikt og om cøliaki og sånt og det er ven viss sammenheng mellom gluten og/eller kumelk og trigging av disse autoimmune sykdommer.
    Datter har tilfeldigvis en positiv blodbrøve på på laktalbuminantistoffer eller hva det heter. Hun blir dårli og må sove av melk. Jeg reagerer veldig på melk (kaseindelen) også. Melk kan trigge samme immunreaksjon som gluten hos mange cøliakere. Og man tror at vi i skandinavia har så mye diabetes 1 blant barn pga kurasene vi har her i Skandinavia, at de har kasein som er spesielt triggenede på antistoffer til atuimmune skdommer.
    geitemelk oppfører seg ikke sånn, og menneskeheten gjorde nok et feilgrep når de skiftet fra geit til ku i se middelalder tror jeg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Stina vennen

;) Nei jeg spurte ikke deg. Jeg bare svarte på det jeg trodde du spurte om. Alle de prøvene er utenfor ref. jeg makerte bare de jeg trodde hørte til utslagene på leveren.

Legen min er ikke vilig til å ta prøver lenger. Kanskje jeg må presse på snart ;) Men det er viktigere ting å snakke om med han der... ha ha ha

n'Finn
    Da er det jeg som en gang i tiden misforstod deg og Nora. Jeg trodde lav i-kalsium var et tegn på at kalsium ville bli tatt fra skjelettet.

Når du sier total kalsium mener du da S-kalsium? For den har aldri vært lav hos meg så langt jeg vet.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ionisert kalsium kan godt komme av skjellettet eller ikke, det sier ikke noe om omsetningshastigheten av beinvevet, det er en annen prøve som sier mer om det. Noen som husker det? Alkalisk fosfatase?

Ionisert kalsium er et bedre mål på kalsium, viser det frie kalsiumet akkurat som ft4 vier det frie t4.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Så da konkluderer jeg med, at Ion. - klasium er det frie kalsiumet og S - kalsium er det totale. Har jeg tolket rett da?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Stina

Men tror du ikke du har fibromyalgi da? Vet at din mor har det, og er hardt rammet, men hun har kanskje noe mer i tillegg. Men noe du beskrev for ei stund siden gjorde meg vel ganske overbevist om at du har fibromyalgi.
    Når det kommer til Fibromyalgi, så tror jeg ikke jeg har det.
    Jeg har mange fellestrekk med dere som har FM, men det har alle stoffskiftepasienter. Og siden min mor har den sykdommen er jeg vel mer observant på det en de fleste.

Jeg har absolutt vært innom tanken på at det kunne forklare smertene mine. Men får det ikke til å stemme. Når jeg snakker med min mor om hennes smerter nå og hvordan det var for henne i starten av hennes sykdomsforløp ligner det ikke nok.

Logisk nok så tenker jeg: Om jeg har FM, så vil jeg få noe som ligner på min mors, siden det ikke er flere i familien enn henne som lider av denne sykdommen. Og siden det er for mye som skiller oss, så klarer jeg ikke å tro helt på at det er det som mangler kroppen min. Og mine fysioterapeuter har heller ikke funnet triggerpunkter så langt jeg vet. Jeg var til utredning for noen år siden og da var svaret et klart nei.

Nå vet jeg ikke hva jeg sa som gjorde at du trakk den konklusjonen, men det er vel bare tiden som vil vise om de kaster denne samlebetegnelsen på smertene mine. Akkurat nå føler jeg at legen min ikke tar smertene mine helt seriøst. Jeg er for lite flink til å sutre tro jeg ;)

Myalgi er jo desverre en del av Hypotyreose diagnosen. Jeg har utslag på blodprøver som kan indikere at jeg har en eller annen svakhet når det kommer til myalgi. Men, så lenge legen ikke vil ta tak i det hva kan jeg da gjøre? Spiser hauger med Paracet til dagen for å prøve å holde stivheten i sjakk. Og det går på et vis, men jeg trenger helt sikkert fysioterapeut behandling nå ;)
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hello, Anne Ma - min venn

Nei, akkurat hva som gjorde at jeg trakk den slutningen at du hadde fibromyalgi, det husker jeg ikke. Men det var jo måten du beskrev smerter og stivhet på, regner jeg med, bl.a. dette med at det føles som om senene krymper - for det føler jo jeg også, men manuell terapeut sier det er musklene....

Så jeg har jo trodd det utfra ting som ligner mine, men selv klarer jeg jo aldri å slå meg til ro med at det "bare" er fibromyalgi jeg har. For jeg hører sjelden om at folk blir så dårlige som dette, unntatt din mor og en ung gutt som ei på fysioterapisenteret fortalte om for ei stund siden. Men jeg kjenner jo ikke så godt til sistnevnte historie, så jeg vet jo ikke om han kan feile noe annet også. Og det kan vel din mor også? Nevnte du ikke muligens en type reumatisme ei gang?

Nei, det er ikke noen god diagnose å få, for da skylder de alt på det - og da føler jeg meg virkelig som en hypokonder når jeg påstår at mine smerter og svikter strekker seg mye lengre enn en fibromyalgi... Huff, jeg vet jammen meg ikke jeg.

For lite flink til å sutre...? Hm... før gikk jeg en gang i året og gråt mine modige tårer over smertene i nakken som stadig bredde seg utover. Nå sutrer og klager jeg hele tiden. Gjør ingen forskjell det!

Det er lenge siden jeg har sett hvilken dose du har av medisiner. Hva tar du nå, og hvordan føler du deg ellers på denne dosen?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hauger med paracet----du er vel klar over at det er noen leverenzymer samt neon andre stoffer som må bryte ned paracet og at det er en maksdose for hver enkelt person som kan variere.
    Noen helsepersonnel her?
    Det ene er hvor mange man kan ta hver dag, det andre er hvor mange man kan ta tilfeldigvis en dag uten at man har brukt det de forrige dagene.
    Jeg mener i det siste tilfelle står det noen om 14 g i felleskatalogen, og at sykehyusavdeleingene har en egen grense på daglig maksdose, muligens maks 8 tabletter eller noe sånt.

Motgift er forresten Bronkyl.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Stina
    Jeg tar 125 mcg til dagen nå. Har ikke sjekket verdiene på 3 måneder. Jeg har i den siste tiden fått masse symptomer tilbake og jeg har en anelse om at jeg er på vei til å bli høy igjen. Men, jeg har tatt feil av det før og det viste seg at jeg var lav i stedet for høy. Så det er vanskelig å finne ut noe som helst ut fra symptomene mine ;) Tok ny prøve på fredag, så jeg får vel svar på dette når jeg skal til legen den 9 sept.

Jeg føler meg absolutt ikke bra for tiden, men jeg pleier sjelden føle meg bra. Hender bare 1-2 ganger i året at det letter. Det som skjer nå kommer gjerne av at jeg har startet avklaring hos NAV. Ser ut til at de 50% er for mye for kroppen, men det vil jo komme helt tydelig frem i løpet av de neste ukene ;) Har fortsatt håpet om å klare meg! Krysser alt jeg kan krysse for det!!! Men jeg hadde symptomer før jeg startet med det også...så tiden vil vise...

Min mor har revmatisme på toppen av FM. Mykdels gikt mener jeg hun kalte det. Har heldigvis ikke noe slikt jeg

Nora
    Ja, jeg er veldig klar over doseringer og maks doser osv. På de reseprfrie tablettene står det max 8. På de jeg får på resept står det max 6. Jeg tar aldri mer enn 8 pr. dag, men det er utrolige mengder som går uansett, og jeg misliker det sterkt. Legen min mener det er bedre jeg tar dette enn strekere smertestillende. Så da får jeg gjøre det. Å ikke behandle smerte, er verre enn å behandle dem, sies det.
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Nei, du er visst også et vanskelig tilfelle, Anne Ma ;) Godt du har tatt prøver i alle fall.

Men - er ikke fibromyalgi mykdels gikt? Eller hva er i så fall forskjellen, og hvordan få stilt diagnose?
    Verdens Helseorganinsasjon (WHO) har plassert fibromyalgi blant de revmatiske lidelser, og den regnes idag som såkalt ”bløtdelsrevmatisme”.
    http://home.online.no/~p-hansen/fibro/F ... myalgi.htm

Hvem sier at det er verre å ikke behandle smerte enn å behandle det? (Jeg har selv hørt/lest om at smerte lager spor i hjernen, slik at det liksom blir et arr der, og dermed - bl.a. opprettholdes hukommelsen, eller hva det er, av smerte.)
    En typisk sykehistorie er ofte slik: Det starter gjerne lokalt med smerter på ett bestemt sted, noe som utløser smertesignaler i ryggmargen. Hvis smertene vedvarer i mange år, vil ryggmargen ”bombarderes” av smertesignaler. Dette kan føre til forandringer i nervesystemet i ryggmargen, noe som igjen fører til økt følsomhet for smerte. Plutselig får pasienten vondt, ikke bare lokalt i en arm eller ryggen, men over alt.
    http://www.helsenytt.no/artikler/fibromyalgi.htm
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn