Side 2 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 90
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Pippi!
    Her er en god artikkel om stoffskiftesykdommer:
    http://web.archive.org/web/200801202...offskiftet.htm

Anbefaler at du også kikker på "Nyttige linker" her på hovedsiden. Hansen sier at vi bør utdanne oss i vår egen sykdom. Det har han helt rett i.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Stavanger/Kristiansand
    Meldinger
    61

Standard

Takk for ennå flere gode svar.

Typen sitter å leser som en gal nå for å forstå og støtte meg i dette og han fant et forum hvor dette blir sagt:

"Synthroid consists of only T4, and you need T3 to affect your energy levels & metabolism. Because your thyroid gland produces more T4 than T3, and because your body naturally converts T4 to T3, many doctors do not prescribe T3 medication. This is a shame, because T4 replaced by medication does NOT convert to T3. T3 is so important, because it is the hormone that regulates energy level & metabolim."

Levaxin tilfører kroppen T4 ettersom jeg forstår. Er det riktig at T4 tilført gjennom medisin ikke vil bli gjort om til T3 og hjelpe meg? Bør jeg heller prøve å få T3?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Det stemmer ikke at syntetisk T4 ikke konverteres til T3 i kroppen. I stoffskiftesdebatten på nettet finnes der ofte 2 "sider", de som sverger til syntetisk T4 og de som sverger til natural T4 (tørket svine kjertel = Armour) så du må ta ting med en klype salt og dømme selv. De fleste herinne er såpass oppegående at de sier "Ja takk, begge deler... hvis det funker for meg/deg.".

Levaxin (T4) fungerer bra for noen, Levaxin (T4) og Liothyronin(T3) fungerer bra for noen, og Armour (naturlig T4, T3, T2 og T1) fungerer best for noen, evt i kombinasjon med Levaxin. Men alt dette kommer du til å finne ut etterhvert.

Mitt råd til deg er å holde deg til Levaxinen for en stund og se på blodprøvene dine. TSH skal ligge rundt 1, men kan godt være lavere. FT3 og FT4 skal ligge i øvre del av "normal området". Hvis du ikke blir bedre med diverse økninger/justeringer av Levaxinen, så kan du prøve med et tilskudd av Liothyronin eller Armour.

Bottomline: Kroppen din produserer ikke nokk av en type hormoner, som er livsviktige. Kjæresten din og du må forstå at dette er ikke noe man gambler med. Ta din Levaxin, som du trenger og hvis du har mye flax, så kanskje engang i fremtiden du ikke trenger den lengere.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er sikkert umulig å forstå den store sammenhengen i begynnelsen. Du får jo bare bruddstykker av helheten og må senere sette sammen dette til en helhet. Det er det viktig at du gjør, og ikke lander på fastlåste prinsipper. Livet har en viss utvikling - selv på dette området......
    Det er også vanskelig å holde rede på en forklaing som gjelder sånn som det skal være - og sånn man har det i de forskjellige stofffskiftetilstandene.
    For det er en tilstand - et syndrom - ikke en sykdom. Men tilstanden er påført deg av en sykdom og kan også føre til sykdom.
    Først sånn som et friskt system funker :
    Kjertelen er en monteringsfabrikk hvor delene er proteinet Thyrosin og jodatomer. TSH slipper jodatomer inn i fabrikken, som monterer enten ett - eller to jodatomer på et thyrosin. Sluttlig kobles to thyrosiner (med "utstyret") sammen slik at alle matamatiske kombinasjoner oppstår. Da kan vi navngi kjertelens produkter T4 (75%) T3(20%) og T2og T1 (5%)

T4 består altå av 4 jodatomer og denne bruker ikke kroppen til noen ting - det er lagervare, og lageret er blodet - det vil si noen proteiner som heter ThyroxinBinnendeGlobulin (TBG) (og litt på et par andre).
    T4 bindes altså til TBG rett etter produksjonen og er på lager 3uker (CA) !
    Så frigjøres 0,003% av lageret og heter nå fritt T4, og det er kun fra denne fraksjonen at stoffskiftehormonene dannes.
    Kroppens stoffskiftehormon er T3. Dette skaffer kroppen seg fra to steder : Kjertelen (20%) og fra en prosess som kalles de-jodinasen - en enzymstyrt prosess som hvis oppgave er å gnage av et jodatom av en fri T4.
    Nå først er all T3 dannet og har muligheten til å slippe inn gjennom cellenes mebbraner og gjøre det de skal - nemlig å slippe oxygen inn i cellen så forbrenningen kan starte.

Så behandlingen.
    I Norge og mange andre land har man siden 60åra, da den kjemiske industri fant ut hvordan man lager syntetisk thyroxin T4, utviklet et behandlingsregime som bygger på den tese at kroppen får nok stoffskiftehormoner ved å tilføre T4.
    Man trenger ikke alle de andre som kjertelen lager - de er unødvendige.
    Dejodinasen vil lage nok stoffskiftehormon (T3) når man tilfører T4.
    Min egen bemerkning til dette, er at "vi vet ikke hva T2 og T1 og T0 gjør, men kan det være så viktig da ?"
    Slutt på sarkasmen - det er jo bedre enn ikke noe da. Du overlever - altså - du dauer ikke når du spiser T4.
    Og i følge legene selv, så har 80% det supert !

Men om jeg ikke har falt av lasse før, så gjør jeg det nå !
    Disse 10-20% som man vet ikke får det bra - dem skal vi fanden meg tvinge til å spise T4 - de skal ikke få lov å bruke det naturlige thyroxinet de brukte før legemiddelindustrien urkonkurerte dette !
    Ikke tale om - vi har "we have strong friend in high places" - ja jeg sier ikke mer om dette.....

Så derfor er det noen få som ikke har de samme rettighetene som andre har til helse i samfunnet - selv om de har betalt for det.
    Og trygderetten herjer med disse og bestemmer - det er veeeldig viktig å ri kjepphestene akkurat mot disse - de er jo rene dissedenter - og det skal vi ikke ha........

Men du spurte jo om noe ????
    jo, blir syntetisk T4 omdannet til T3.
    Det finnes ingen holdepunkter som jeg har kommet over, som med troverdighet kan si det ene eller det andre.

En tanke : Du spiser T4, dette går i blodet, du tar blodprøve som blir analysert av et instrument på en lab.
    Dette instrumentet se ingen forskjell på denne T4 og en eventuell biologisk. Derfor kan ikke måleresultater utført på denne måten bevise noe som helst - for om du er av dem som får det bra på syntetisk T4 eller ikke kan ikke oppdages av instrumentet ! det tror at et hormon er et hormon.

Nytt fakta : "Hormoner er ikke artsspesifikke."
    Det betyr at de er like uansett dyr. Så da kan vi bruke kattehormoner som om de var våre egene ?
    Jeg bruker grisehormoner og kan fortelle at de ikke er som mine egene iallfall.
    Så da kommer det vel an på øynene som ser ?
    Forstørret i et microskop er hormoner fra menneske - gris - og syntetiske helt like !
    Men virker de likt ?????

Kanskje det er de-jodinaseprosessen som halter når vi ikke har det bra - kanskje er det noe annet.
    Det som er sikkert, er at de fleste som spiser syntetisk T4 (Levaxin) har det bra og har et passe laver av T4 som omdannes til et passe antall T3 og som lever sånn passe uten å klage når legen spør.......hvis han nå gjør det da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Hansen sa bl.a.:

Forstørret i et microskop er hormoner fra menneske - gris - og syntetiske helt like !
    Men virker de likt ?????
    Såvidt jeg forstår forskes det mye på å få det til å fungere med organdonasjon fra gris til menneske; organer er mangelvare, og grisen kan bli en god leverandør. Jeg så i et tv-program at de lurer noen gener fra menneske inn i eggceller på purker, slik at griseungene blir bitte litte grann mennesker, og håpet er at organene fra disse kan opereres inn i mennesker uten å bli avstøtt, pga "slekskapet" man har fikset på forhånd. ..

Hvem vet; kanskje vi kan få skjoldbrukskjertel fra gris en gang i framtida ?

Det virker jo litt bakstreversk å sverge til syntetisk medisin, når det finnes alternativ som lages av gris (det var vel det som var det opprinnelige ?).

Grisen - menneskets beste venn

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Grisen er et godt dyr - særlig med rødvin til
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Stavanger/Kristiansand
    Meldinger
    61

Standard

Rart spørsmål kanskje... Men er det andre som har fått kjønnsdriften tilbake når de fikk kontroll på det lave stoffskiftet? Tidligere har jeg trengt veldig lang tid på å bli tent skikkelig og har ikke hatt mye lyst på sex, men endelig så føler jeg meg litt mer normal hvertfall

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Stavanger/Kristiansand
    Meldinger
    61

Standard

Nå er jeg lei av denne sykdommen. Lå i senga igår kveld og fikk ikke sove, lå bare å tenkte på at jeg mest sannsynligvis har en sykdom som vil følge meg resten av livet og at jeg alltid vil måtte ta piller. Til og med på pillene spørs det om livet kommer til å bli helt normalt.

Mange spørsmål som surrer... Kan jeg bli gravid, kommer jeg til å miste barnet, kommer jeg til å få kontroll på humøret igjen, kommer kjønnsdriften til å holde seg oppe, klarer jeg å holde på typen selv om jeg kan være vanskelig å ha med å gjøre... så utrolig mange ting..

Huff, syt og klag.. sorry...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Pippi

Ikke be om unnskyldning for det vi alle har tenkt eller tenker!!!

Jeg har vel funnet ut at det man ikke blir bedre av, finner man en måte å leve med. Det er helt vanlig å bli trett og lei og gjerne deppa også i sorgprossessen over å ha fått en kronisk sykdom. Og spørsmålene dine veier tungt i skålen!

Ã… gå ned i kjelleren og føle på tingene innimellom er faktisk veldig sundt. Ikke at det føles slik der og da, men det er en del av mestringsprossessen. Om vi ikke gjør det vet vi jo ikke hva som lurer i skyggene. Fokuser ikke på at du spiser piller, men at du tilfører kroppen livsnødvendige hormoner. Kanskje det gjør den saken litt lettere..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Stavanger/Kristiansand
    Meldinger
    61

Standard

Egentlig er ikke pillene problemet. Det er vel mer det som sykdommen fører med seg. Føler jeg bare leser negativt og at det er mye man går glipp av. Jeg har drømt om å gå gravid og få barn siden jeg var ung, og kan ikke tenke meg å ikke få gå gravid. Er fortsatt student, så jeg finner ikke ut av om jeg kan bli gravid før om en stund, så tankene surrer jo nå.

Når pillene bare gjør meg godt og jeg føler at kroppen har det fint og humøret er ok så er det ikke noe problem. Tankene kommer når jeg sover 11 timer hver natt, ikke orker å gjøre lekser eller oppgaver og ikke får lest en eneste side av pensum mens eksamen nærmer seg dag for dag. Burde vært tilrettelegging for de med lavt stoffskifte, for det er mye vanskeligere å være student nå....

Side 2 av 9 Først 123456789 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn