Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 26
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

N'Finn, du kan sjekke ditt nivå av kalium, ja. Jeg tar magnesiumtilskudd mot krampe i leggene. Et for stort inntak av kalsium kan føre til at du får for lavt magnesiumnivå i blodet.

Jeg kan anbefale Solarys magnesiumtilskudd. Jeg tar 2 kapsler daglig, sammen med Spektro mulitivitamin. Før jeg begynte med dette, kunne jeg våkne skrikende om natten, og måtte opp og gå bort krampene.

Spesielt viktig hvis en som meg går på lavkarbo kosthold, som virker vanndrivende. Det skyller ut magnesium og kalium.

Tåpelig at kalium og kalsium har nesten samme navn. Jeg har vært borti at både helsekostansatte og apotekansatte tror det er det samme...

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Kjære Louise, jeg begynte på kun 15 mikrogram høsten 2004, og økte forsiktig. Jeg merket straks bedring, selv om en så liten dose fikk TSH til å stige til ca 8. Jeg økte gradvis, og var kommet opp i 2 grain (120 mikrogram) når jeg merket at effekten dalte litt. Jeg fikk ingen voldsom nedtur, men ble litt skuffet likevel.

Jeg tror det var min astma som begynte å gi meg problemer. Jeg var stadig syk og hostet og hostet, men hadde ikke piping i lungene. Jeg fikk ikke diagnosen astma før i 2007. Høsten 2005 begynte jeg med 25 mikrogram Levaxin i tillegg til 2 grain Armour. Jeg tar 2 grain Armour om morgenen sammen med Levaxin. 1 grain Armour om ettermiddagen.

Jeg har vært syk i over 1 år, jeg ble gravid og fødte en datter i juni 2006. Under graviditeten kunne jeg ikke ta hostesaft, så jeg var "forkjølet" og hostet. Måtte sove oppstøttet med 3 puter for å få sove i det hele tatt. Det ga bekkensmerter, jeg var sykmeldt nesten hele tiden. Jeg klaget til legen, og han ga meg sykmelding men fant ikke noen grunn til hosten.

Da jeg fikk astmadiagnosen i jan 2007, var alle verdier, også TSH svært lave. FT4 var under referanseområdet og FT3 såvidt innenfor. Det skyldes antagelig inflammasjonen av astmaen. Nå tar jeg 75 mikrogram Levaxin og 3 grain Armour.

Føler meg mye, mye bedre enn kun på levaxin. Men den euforiske lykkeopplevelsen jeg fikk ved oppstart på Armour i 2004 har jeg ikke lenger. Det hadde kansje vært for voldsomt å gå omkring med hodet i skyene hele tiden? Kan sammenligne oppstarten med en forelskelse, og slik jeg har det nå med et forhold som har vart en tid. :P

Jeg hadde mange plagsomme symptomer på bare Levaxin. Det verste var muskelsmerter, tretthet og depresjon. Jeg fikk fjernet skjoldbruskkjertelen i 2000, og ved årsskiftet 2000/2001 var jeg nesten suicidal pga smerter og depresjon. Jeg spiste smertestillende som drops, og følte at jeg ikke hadde noe å se fram til. For alle mine blodprøver viste at jeg var frisk...

Jeg fikk økt dosen Levaxin fra 100 mikrogram til 150, og det lettet litt på symptomene, muskelsmertene ble mindre og jeg fikk en litt lettere jobb. Jeg fungerte så noenlunde på den økte dosen, men var trett, deprimert og overvektig. Armour har ikke vært noen slankepille, men jeg klarer endelig å gå ned i vekt. Jeg er bare overvektig nå, ikke helsefarlig overvektig.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Takker alle for gode og vel mente råd.
    Men leggene mine er ikke som andres - for å si det slik.
    Det startet med detsamme jeg begynte med Levaxin. Aldri problemer før dette.
    Et fenomen kan beskues utenpå. Ser ut som små rykkninger. Det kan også føles når man legger hendene rundt leggen.
    Det ser ut som at de er i konstant aktivitet. Noe beveger seg hele tiden og kan ligne overflatekrusninger fra aktivitet i dypet. Det er der hele tiden - også når jeg sover.
    Det er ikke viljestyrt på noen måte og jeg kan ikke stoppe det.

Krampene som oppstår kan være en forlengelse av dette, utløst av næringsmangel på grunn av denne konstante aktivitet og forverring i forbindelse med fysisk aktivitet.
    Jeg har prøvd alle de kosttilskudd som finnes og (vel - nesten iallfall) og det eneste som stopper kramper er de nevnte.

Jeg oppdaget det først med Calsiumtabletter og jeg trengte 2-3 gram
    for å oppnå effekt. Melk er mye mer effektivt. En halv liter inneholder et halvt gram calsium, og det er nok.

Men jeg håper at krampene er et tilbakelagt stadium - de er blitt mye mindre etter den siste doseøkningen.

Historien er slik at det ikke har vært særlig forandring når jeg har økt dosen. Noen ganger hadde jeg også inntrykk av forverrelse når jeg økte dosen.
    Helt til når jeg økte til 5Grain, da er det blitt en meget tydelig forbedring.
    Så blir det ikke helt borte, så vet jeg hva jeg skal gjøre.........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Du har ret i at det er nogle velmente råd du får.... så velmente at jeg bliver helt ked af at læse dit svar.... At dine problemer er begyndt med Levaxin er ikke nødvendigvis noget odiøst i.... Hele hormonsignalspektret i din krop blev jo påvirket, også hvordan dine nyrer bl.a. fungerer og hvor meget "salt" udskiller de ud med urinen.

Men har du overhovedet forsøgt dig med depot-kalium uden en positiv effekt? Kalium som elektrolyt er også vigtig for calciumomsætningen i kroppen.

Det andet, der gør mig ked af er dit mælkforbrug. Det er en myte at mælk er en god kilde til calcium og jeg vil om lidt sætte lidt om det under Diverse... Desuden skader mælken direkte den del af enzymdannelsen, der foregår netop i tarmen.... Mælk er et svøbe, enhver stofskiftesyg burde undgå som pesten...

Den måde du beskriver dine "kramper" på, hvor du skriver at dine lægmuskler sitrer og at man kan ikke se det, men mærke ved berøring - kunne faktisk tyde på at det ER et calciumrelateret problem.... Er der nogen, der holder øje med dine biskjoldbruskkirtler?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Anisa.
    Joda, jeg har prøvd kaliumtabletter som jeg fikk tross at alle mine elektrolytter den gang lå helt i toppen av hva de kan være. Enkelte målinger var av og til litt over.
    Blodmålinger av kalium er av usikker verdi da det meste av kalium er i cellene.
    Men tablettene hjalp desverre ikke.

Det er ikke allmenne kostholdsråd jeg gir, jeg beretter bare om resultatet av en mangeårig nitid prøven og feilen jeg har gjennomført på meg selv.
    Således gjelder resultatene kun meg selv, men jeg skriver jo om det fordi det kan være av en viss interesse for andre med samme lidelse å lese om hvordan jeg har det.
    Hos meg er altså melk mer effektiv til krampebekjempelse enn de kalsiumtabletter jeg har prøvd, og D-vitamin gjør det verre.
    Sånn er det bare med meg Anisa.
    Jeg ville aldri finne på å fastslå at melk enten er et must, eller en forbannelse.
    Til det er vi alle sammen for ulike.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

n'Finn ;)

Det er altså så sprøtt... muskelkramper må da også være relatert til stoffskiftet?

Jeg har jo hatt alvorlige søvnproblemer siden jeg var barn. To ganger har jeg vært til nevrolog for det. Siste gang sov jeg med et apparat på meg som skulle måle om jeg sov og om jeg sov dypt osv. Det viste seg da at jeg fikk kramper i leggene når jeg holdt på å sovne slik at jeg våknet av dette igjen. Dette kjenner jeg ikke, men det holder på å krampe seg i noen veldig vonde punkter jeg har i ryggen av og til, og jeg har alltid slitt med kramper i føttene.

Men - når jeg da var til nevrologen, så sa han det fantes to legemidler som kunne hjelpe mot dette. Jeg husker ikke hva de het, men det ene var mot Epilepsi og det andre var mot Parkinsons. Jeg kunne dessverre ikke bruke noen av disse pga sterke bivirkninger (jeg er blitt hypersensitiv overfor enkelte legemidler). Men er det noe du kunne undersøke for din del?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Om mineraler, noen severger til litt ekstra magnesium for kramper.
    Man må nok prøve seg fram....Jeg selv tar en tablett kaleorid om dagen men ikke alltid.
    Jeg kan ha perioder når jeg vil helst krabbe ut av skinnet. Og jeg tipper det har noe med tarmen min å gjøre og tap av kalium når jeg får i meg spor av gluten. Det har bare vært i perioder før, og ble helt borte med glutenfri. Rart. (og melk tåler jeg heller ikke)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Jeg selv tar en tablett kaleorid om dagen men ikke alltid.
    Jeg kan ha perioder når jeg vil helst krabbe ut av skinnet.
    Jeg kjøpte også denne tabletten, men måtte nesten dra den ut av hånden på farmasøyten?? Den er IKKE respetbelagt, men bevare meg vel....ble hentet fra langt bak i apoteket og jeg fikk spørsmål om legen hadde anbefalt den?? Neeei....,men jeg har sitringer og tenkte at den kanskje kunne hjelpe. Er den farlig? Jeg fikk den til slutt med disse ordene: "Du får ta den på eget ansvar!!". Sint var hun også. Som om jeg ikke tar det meste på eget ansvar, men det sa jeg ikke.....

nora....er Kaleroid farlig?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette
    Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Jeg selv tar en tablett kaleorid om dagen men ikke alltid.
    Jeg kan ha perioder når jeg vil helst krabbe ut av skinnet.
    Jeg kjøpte også denne tabletten, men måtte nesten dra den ut av hånden på farmasøyten?? Den er IKKE respetbelagt, men bevare meg vel....ble hentet fra langt bak i apoteket og jeg fikk spørsmål om legen hadde anbefalt den?? Neeei....,men jeg har sitringer og tenkte at den kanskje kunne hjelpe. Er den farlig? Jeg fikk den til slutt med disse ordene: "Du får ta den på eget ansvar!!". Sint var hun også. Som om jeg ikke tar det meste på eget ansvar, men det sa jeg ikke.....

nora....er Kaleroid farlig?
    He, he... jo Kaleorid er farlig hvis man indtager en dosis der svarer til mange gange den daglige - og det daglige behov ligger på over 3 gram... så der skal en del tabletter i hånden før det bliver farligt.... At drikke 15 liter vand på en gang er også farligt... Sikken en underlig farmaceut...

Hvis man kun spiser beskedent af animalske proteiner - kan man komme i underskud af kalium.... men læs hellere her på Vitamindoktor: http://www.vitamindoktor.com/cm72/ - og lige i bunden kan man læse om de ellers bedste kilder til kalium....

De 750 mg kalium Kaleorid indeholder kan på ingen måde skade nogen.... selv ikke dem, der ikke mangler kalium og tager pillen ved en fejl...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Takk Takk Anisa!!! Jeg er beroliget. Det er et prøveprosjekt bare...men skulle tro jeg tigget om giftige saker. Har nesten ikke våget å spise de, men det gjør jeg nå!!

Jeg spiser lite, og nesten ikke animalske proteiner i det hele tatt. Jeg velger å leve på kosttillskudd. Jeg orker rett og slett ikke konsentrere meg om matlaging. Og da trenger man vel det meste i tablettform vil jeg tro...

Takk for linken!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Armour Thyroid: Villedning av leger
    Av Joni i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 92
    Siste melding: 03-08-15, 07:44
  2. LIVET MED OG UTEN ARMOUR THYROID
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 06-07-07, 18:52
  3. Hvor får vi Armour/natural thyroid fra?
    Av Stina i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 22
    Siste melding: 31-05-07, 16:15
  4. Armour Thyroid
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 27-08-06, 23:17

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder