Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg er enig med n`Finn jeg også, men det betyr lite hvis samfunnet har en kode for vårt lave stoffskifte ;) Men som n`Finn sier så er det nok pga at de tidligere kalte sykdommen vår Myxødem.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jammen, nå må de dekodes ;) For de tar jo feil i så mye.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Bare tar dere en tur innom NEL for å titte på kodene som vi har.

Legehåndboka er fremdeles åpent. Skulle vært stengt før påske eller etter påske.

For å komme til hypothyreose så å man vel klikke på endokrinologi og så har vi bare valget STRUMA......

Det er kommet en liten grønn skrift med rev der. Håper de reviderer noen kapitler der. Spesielt alt som Hunskår har skrevet. Han nekter for at noe har symptomer før TSH har blitt 10.

Det fins flere koder for sykdommer/tilstander.

Her er noe klippet og limt fra NEL:

Under struma:
    ICPC
    T29 Andre symptomer/plager fra det endokrine/metabolske system/kosthold
    ICD-10
    E01 Jodmangelrelaterte sykdommer i skjoldbruskkjertel og beslektede tilstander
    E01.0 Jodmangelrelatert diffust (endemisk) struma
    E01.1 Jodmangelrelatert flerknutet (endemisk) struma
    E01.2 Uspesifisert jodmangelrelatert (endemisk) struma
    E03 Annen hypotyreose
    E03.0 Medfødt hypotyreose med diffust struma
    E04 Annen ikke-toksisk struma
    E04.0 Ikke-toksisk diffust struma
    E04.1 Ikke-toksisk enkel knute i skjoldbruskkjertel
    E04.2 Ikke-toksisk flerknutet struma
    E04.8 Annen spesifisert ikke-toksisk struma
    E04.9 Uspesifisert ikke-toksisk struma
    E05 Tyreotoksikose (hypertyreose)
    E05.0 Tyreotoksikose med diffust struma
    E05.1 Tyreotoksikose med toksisk enkel knute i skjoldbruskkjertel
    E05.2 Tyreotoksikose med toksisk flerknutet struma
    E06 Tyreoiditt
    E06.3 Autoimmun tyreoiditt
    E06.5 Annen kronisk tyreoiditt
    E07 Andre forstyrrelser i skjoldbruskkjertelfunksjon
    E07.1 Dyshormonelt struma
    P72 Andre forbigående endokrine forstyrrelser hos nyfødt
    P72.0 Struma hos nyfødt, ikke klassifisert annet sted

Under Hypothyreose:

ICPC
    T86 Hypotyreose/ myksødem/ kretinisme
    ICD-10
    E00 Medfødt jodmangelsyndrom
    E00.0 Medfødt jodmangelsyndrom, nevrologisk type
    E00.1 Medfødt jodmangelsyndrom, myksødematøs type
    E00.2 Medfødt jodmangelsyndrom, blandet type
    E00.9 Uspesifisert medfødt jodmangelsyndrom
    E01 Jodmangelrelaterte sykdommer i skjoldbruskkjertel og beslektede tilstander
    E01.0 Jodmangelrelatert diffust (endemisk) struma
    E01.1 Jodmangelrelatert flerknutet (endemisk) struma
    E01.2 Uspesifisert jodmangelrelatert (endemisk) struma
    E01.8 Andre spesifiserte jodmangelrelaterte sykdommer i skjoldbruskkjertel og beslektede tilstander
    E02 Subklinisk jodmangelhypotyreose
    E03 Annen hypotyreose
    E03.0 Medfødt hypotyreose med diffust struma
    E03.1 Medfødt hypotyreose uten struma
    E03.2 Hypotyreose som skyldes legemidler og andre eksogene stoffer
    E03.3 Hypotyreose etter infeksjon
    E03.4 Atrofi av skjoldbruskkjertel (ervervet)
    E05.5 Myksødemkoma
    E03.8 Annen spesifisert hypotyreose
    E03.9 Uspesifisert hypotyreose
    E04 Annen ikke-toksisk struma
    E04.0 Ikke-toksisk diffust struma
    E04.1 Ikke-toksisk enkel knute i skjoldbruskkjertel
    E04.2 Ikke-toksisk flerknutet struma
    E04.8 Annen spesifisert ikke-toksisk struma
    E04.9 Uspesifisert ikke-toksisk struma

Under subklinisk hypothyreose:
    ICPC
    T86 Hypotyreose
    T99 Endokrin sykdom
    ICD-10
    E02 Subklinisk jodmangelhypotyreose

Under tyreoditt:
    ICPC
    T70 Infeksjonssykdom i endokrine/metabolske system
    T99 Andre endokrine/metabolske/ernæringssykdommer
    ICD-10
    E06 Tyreoiditt
    E06.0 Akutt tyreoiditt
    E06.1 Subakutt tyreoiditt
    E06.2 Kronisk tyreoiditt med forbigående tyreotoksikose
    E06.3 Autoimmun tyreoiditt
    E06.4 Legemiddelutløst tyreoiditt
    E06.5 Annen kronisk tyreoiditt
    E06.9 Uspesifisert tyreoiditt

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Nora, må bare spørre.

Jeg har lavt stoffskifte som diagnose. Legen har nok skrevet dette som diagnose: T86 Hypotyreose/ myksødem/ kretinisme.

Jeg har 2 ganger fått bekreftet gjennom thyreoideautredninger at jeg har en autoimmun thyreoidea affeksjon. Er da koden riktig. Den er kanskje bare en felles dianose kode for alle oss som med lavt stoffskifte?

Ikke at de har undersøkt meg i det hele tatt. Bare Levaxin og ingenting annet. Jeg har i hvertfall ikke kretinisme...

- Kretinisme, dvergvekst kombinert med psykisk utviklingsforstyrrelse, forårsaket av medfødt nedsatt funksjon i skjoldbruskkjertelen.

- Myksødem lavt stoffskifte, i prinsippet det samme som hypothyreose. Sykdom som forårsakes av redusert eller opphevet produksjon av skjoldbruskkjertelhormonet thyroxin. Huden får en deigaktig konsistens, håret blir tørt og ofte ser man vektøkning. Tretthet, sløvhet, økt søvnbehov, amt redusert kuldetoleranse er vanlig. Behandles ved å tilføre thyroxin.

- Hypothyreose
    lavt stoffskifte. Hypothyreose kommer nesten alltid av en svikt i skjoldbruskkjertelen, og ofte er det en betennelse som forårsaker svikten. Også defekt eller sviktende stimulering fra hypofysen kan være grunn til hypothyreose

Det antas at mange har en arvelig disposisjon for å utvikle sykdommen, og at større belastninger og livskriser kan medvirke at sykdommen utvikles.

Omtrent 80% av de som får hypothyreose får den autoimmune varianten som er kalt Hashimoto. Noen utvikler også andre autoimmune sykdommer som diabetes, revmatisme, leddgikt, Sjøgrens syndrom, pernisiøs anemi m.m.

Sykdommen finnes i alle aldersgrupper, og den forekommer hyppigere med økende alder. Det er flest kvinner som får sykdommen. Thyroxin virker på alle celler i hele kroppen og mangel på hormonet gir mangeartede symptomer som:

- Tretthet og tiltaksløshet
    - Søvnforstyrrelser (aldri uthvilt selv om en sover mye
    - Ukonsentrert og glemsk
    - Fryser
    - Hovne fingrer og ben
    - Håravfall, tørt og livløst hår og hud
    - Tynne og sprø negler
    - Heshet
    - Vektøkning til tross for dårlig appetitt
    - Forstoppelse eller treg mage
    - Humørsvingninger
    - Depresjon, nedstemthet, manglende kjønnsdrift.
    Hypothyreose er kjent som en snikende sykdom og hos de fleste kommer den gradvis, det kan derfor være vanskelig å legge merke til forandringer. Ved mistanke om hypothyreose kan det tas en blodprøve for å klarlegge mengden av thyroxin i blodet. Sykdommen behandles som oftest med thyroxin, en behandling som varer livet ut.
    http://www.nokadietten.no/kurs/medisinsk_ordbok/k.html

Tenkte det kunne være greit å legge inn en tolkning på det vi snakker om.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei dere!

Her er en mer logsik definisjon av Myxødem:
    Annen psykisk sykdom
    Myksødem er en meget sjelden, alvorlig hypotyreosetilstand hvor hypotyroid psykose kan fremstå i et bilde av depresjon, agitasjon, angst, mistenksomhet, hyperaktivitet, hørsels- og synshallusinasjoner (2). I familier med thyreoideahormonresistens er det funnet forhøyet forekomst av Attention Deficit/Hyperactivity Disorder som bedres med trijodtyronin (19). En studie av latent hypotyreote pasienter viste signifikant økte verdier for angst, hysteri og tvangstanker (6) og bedring på alle områder med tyroksin (7).
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=380454

Og faktisk kan noe av dette stemme på meg eller enkelte i familie/slekt. Jeg har jo t.o.m. vært inne på tanken om jeg kan ADHD fordi jeg har forferdlig mye indre uro, selv om jeg nesten ikke orker å bevege luksuslegemet. Men jeg lesten en annen gang for lenge siden at ADHD hos jenter var mer en slik art: indre uro, så det var vanskeligere å oppdage. Jeg har vel også sett eksempler på hysteri og tvangstanker, kanskje også hallunisasjoner, med vedkommene vil ikke ta medisiner som personen "kan bli avhegige av". Nei, da det ikke lett, selv om jeg fortalt at vi ikke blir avhengige av det, vi er allerede avhengige av det i den form av at kroppen mangler det og skal bruke det.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Myxødem madness kalte de det der før i tiden. Alle som har lavt stoffskifte og som ikke får thyroksin kan ende med det. Jeg må si at den uroen du snakker om sammen med en helt utslitt kropp var noe jeg var plaget med før Levaxinene. Det har roet seg hos meg (en av de tingene Levaxin har fjenret) kommer bare når jeg blir veldig lav. Men jeg tror ikke det er en mer riktig forkalaring på Myxødem enn noe annet. jeg tror kanskje svaret er enkelt og det er at Myxødem er det gamle navnet for Hypotyreose i nesten alle henseender.

Hilsen Anne Ma

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. NTF søsterorganisasjon i amerika legges ned
    Av nora i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 3
    Siste melding: 17-03-08, 13:20

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn