Viser søkeresultater 11 til 20 av 70
Tråd: Myxødem
-
06-05-07, 22:09 #11
Sikkert bra med lavkarbo, men jeg har verken råd til å bare kjøpe slik mat, eller krefter til å stå å lage det man bør spise - dessverre.
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
07-05-07, 09:09 #12
Det går mer egg en vanlig, og ikke noe brød. man blir mye mindre sulten , faktisk ikke sulten og sparer dermed masse fristelser på gotteri og frukt. Jo, jeg spiser minimalt med frukt også. en gulrot eller to blir det ofte utover dagen. Ikke dyrt.
Kostnadsmessig kan jeg ikke si at det er dyrt slik det er blitt, bare at man må ha egg og tunfiskbokser i huset.
Bruker ikke ost eller melk jeg så jeg sparer den utgiften.
Jeg burde skrevet opp det jeg spiser og regne det ut...
-
07-05-07, 22:20 #13
Jo, takk for inspirasjon igjen, nora ;)
Men jeg har gått helt tom for ideer om hva jeg skal spise. Har gått nesten bare på havregrøt med smør, kanel og rosiner (istedenfor sukker) og egg siden nyttår. Har ikke ork til å lage middag. Før nyttår gikk det mye på seibiff, brokkolig/paprika/løk-panne, sikkert mye sunnere, men jeg orker ikke...
Så jeg spiser i alle fall mye egg. Opptil 6 om dagen, men ikke alltid, holder på å spy bare jeg tenker på det noen ganger. Et par ganger har jeg hatt rugbrød og spist det med makrell i tomat på.
Jeg merker at havregrøten er for kallori-rik for meg (dvs smøret og/eller rosinene).
Frukt har jeg pleid å spise mye av, men faktisk ikke så mye siden nyttår, unntatt rosinene da - det er vel de som har tatt fra meg en del av suget på annen frukt. Grønnsaker blir jeg faktisk bare mer sulten av, så det er ikke noe godt alternativ for meg.
Tunfisk - blærk! Det eneste måtte være i hjemmelaget tunfisk-salat, men det er jo med diverse grønnsaker, eddik, sukker, majones... Så da er sikkert ikke det sunt lenger.
Ost er jeg glad i, men jeg vet jo at det er mye fett i den, dessuten får jeg kviser hver gang jeg spiser ost, så jeg forsøker å unngå det, men sprekker av og til. Drikker ca 1/2 liter økologisk lettmelk hver dag, har forsøkt uker uten melk, ble ikke bedre av det - i formen i alle fall.
Men hvilken mat gir da egentlig "myxødem"/appelsinhud? Leste engang at der var to typer celluitter: De som var i flesket/kjøttet eller hva søren, og så de som var på musklene, og de på musklene var mye vanskeligere å få gjort noe med. Vet jo ikke hva jeg har. Sikkert alt sammen, slik som jeg ser ut."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
08-05-07, 17:26 #14
Jo, jeg er kjempeglad i havregrøt jeg og! Har spist det i årevis, både med og uten smør. Men nå er det slutt på det. For mye karbohydrater.
Jeg har spist sunn anbefalt mat i mange, mange år. Havregrøt til frokost, grovt hjemmebakt brød, en liten porsjon vanlig middag. Var nesten 100 kg på slik mat, med hovne bein.
Men når du spiser egg - du har brød til? Min erfaring er at de første ukene på lavkarbokur er dyrest. Da spiser jeg mye for å stille karbohydratsuget. Så prøver jeg å redusere matmengden etter hvert.
I dag har jeg spist:
Frokost 2 stk fiberrik med smør, baconost og ost.
Lunsj: Smoothie med 2 egg, 1/2 ss proteinpulver, 1 ts splenda, 1 dl biola naturell, 2 ss olje, litt vann og 6-7 frosne bringebær.
Middag: 2 små koteletter.
Drukket vann, te og svak pulverkaffe med en fløteskvett i. Vanligvis spiser jeg ikke fiberrik, men i dag hadde jeg ikke noe annet for hånden til frokost. Derfor har jeg spist lite grønnsaker, bruker å spise litt grønn salat, agurk, paprika osv.
Kotelettene var på tilbud til 19,90 kg. Det gjelder å kjøpe de billigste eggene, og å handle på tilbud. jeg synes ikke dette ser så veldig dyrt ut. Proteinpulver er dyrt, men drøyt.
Har du vært på et lavkarboforum og sett om du får litt inspirasjon der? www.lavkarbo.no f.eks
-
08-05-07, 18:43 #15
Man behøver ikke telle kalorier mes lavkarbo egentlig, og ikke unngå fett heller. Smør er bra men ikke margarin , o gmajones må man alge selv for å få mindre omega-6. Jeg brukte rapsolje sist.
Skaldemandietten er egentlig bra på den måten, ikke karbo og mer fett istedenfor.
-
08-05-07, 20:31 #16
Her var det mange gode forslag ;)
Jeg er IKKE glad i havregrøt, begynte først å spise det for noen få måneder siden. Trodde jeg skulle spy, klarer ikke så veldig godt konsistensen, så jeg har mye kanel, smør og rosiner på. Nå har jeg vent meg litt til det, og den gjør godt for magen, merker jeg, klarer å komme meg på do, noe som ellers ofte er et problem. Dessuten fryser jeg sånn, så det er godt med litt varmt å spise, og jeg orker jo nesten aldri å lage middag.
Dessuten, når det gjelder middag og grønnsaker i det hele tatt: Kan egentlig ikke spise grønnsaker før på kvelden hvis jeg ikke skal ut mer, for jeg får så mye luft i magen av det at jeg fiser mye og illeluktende
Jeg har dessverre mange problemer med magen.
Kjøtt spiser jeg ikke pga alt dyreplageriet, dessuten er det forferdelig tungt å fordøye, fikk ofte halsbrann når jeg spiste kjøtt. Og når jeg var på Skogli helse- og rehabiliteringssenter lærte vi at kjøtt ikke var bra for oss, kunne f.eks. gi urinsyregikt, og jeg ble mye bedre på dette oppholdet. Så jeg tror faktisk ikke at kjøtt er så veldig bra for oss mennesker.
Billige egg vil jeg ikke kjøpe pga dyreplageriet også, så jeg kjøper dyre økologiske egg fra frittgående høner. 17 kr for 6 stykker. Når jeg har vært på trening, er jeg ofte veldig sulten og spiser da noen ganger 4-6 bløtkokte egg når jeg kommer hjem. Intet brød eller noe annet.
Har byttet til smør og ikke margarin for noen måneder siden da jeg flere ganger leste at margarin ikke var bra. Majones spiser jeg veldig sjelden, men jeg orker ikke å lage det selv. Men har jeg ikke hørt at rapsolje ikke er bra?
Marge - som deg så er det vanskelig å ikke veie hundre kilo selv om man lever på "sunn" kost, så det er ikke lett dette her. Men hele ideen om at vi i vesten skal spise så mye kjøtt, er jeg så veldig sterkt i mot. For det første: dyreplageriet (både ved oppdrett og på slakteriene), for det andre: jo mer kjøtt vi spiser, jo mer korn osv må produseres for å mate alle disse dyrene, og jo mindre kjøtt og korn osv blir det til de fattige landene som trenger enda mer denne maten enn vi, for det tredje: det lages visst mye CO2 ved dyreoppdrett. Vi spiser for mye kjøtt i vesten som det allerede er.
Bruker også smoothies av og til med f.eks. egg eller proteinpulver, men drikke metter mindre enn fast føde. Jeg har gått litt på Herbalife-produktet. Dette likte jeg veldig godt når jeg bare kom av sted til trening, fikk ingen av alle de forferdelige mageplagene på dette (bortsett fra treg mage som jeg vanligvis har). Men det er jo soya i dette, og det skal jo ikke være bra for oss, selv om jeg ikke kjente noe som helst negativt, tvert i mot, fikk mer energi av det. Men jeg har ikke penger til det nå. Og jeg gikk ikke noe særlig ned i vekt av det, bittelittegrann kanskje, men det var altså godt for magen min, kjente jeg.
Splenda, er det et søtningsmiddel? Tror det var det jeg hørte noe veldig negativt om på en amerikansk site for ei stund siden.
Ja, FiberRik spiser jeg noen ganger til frokost, men det er ikke så lett å få svelget, tørre greiene, og det metter jo egentlig ikke en dritt. Men også det er godt for magen, kjenner jeg, og lite kalorier, så jeg dytter det nedpå så ofte jeg kan orke.
Kanskje jeg må ta turen til lavkarbo.no en dag ;)
Ã…ja, ser du har ost på FiberRik'en. Spiser nesten aldri ost, det er så mange kalorier i det, og så får jeg utbrudd av kviser hver gang. Hudlege sa at noen kunne få kunne få en slik reaksjon av ost. Så FiberRik'en dyttes nedpå uten noenting på. Det er så tørt at jeg ikke synes noenting hjelper på det likevel."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
08-05-07, 20:41 #17
-
08-05-07, 20:57 #18
Er det meg du mener? Får i meg masse mat, sikkert alt for mye
FiberRik eller havregrøt en halv times tid etter jeg har stått opp. 4-6 egg eller havregrøt når jeg kommer hjem fra trening/ærend på byen. Havregrøt eller rugbrødskiver eller RugSprø eller middag eller vanlige brødskiver til kveld. Av og til frukter på kvelden. Men aldri havregrøt morgen, middag, kveld, men noen ganger to ganger daglig. Sånn har det altså vært siden nyttår. Før nyttår var det mer middag med fisk og grønnsaker. Av og til koker jeg pasta med krydder, men det er jo også så forferdelig usunt, så.... Av og til smoothies til frokost og lunsj. Av og til nøtter og tørket frukt i helgene. Av og til sjokolade i helgene, eller is - om sommeren. Melk, en sjelden gang youhurt. Ser du, alt for mye mat ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
08-05-07, 21:03 #19
Ang. det med kjøtt, hvilken blodtype har du, kan være en sammenheng.
Jeg er 0 og skal ha kjøtt og fisk og grønnsaker og ikke korn eller melk.
I USA har de "grass-fed beef" noe som vi ikke har, de ølologiske kalvene får jo kraftfor de og men den er økologisk....
Les dette her fra en tyrker som flyttet til Amerika:
http://www.mercola.com/2002/mar/2/gary_craig4.htm litt lenger ned på siden.
-
08-05-07, 21:13 #20
Jeg vet ikke hvilken blodtype jeg er. Spurte legekontoret, men det stod ikke i papirene mine, og det var visst dyrt å få tatt prøven for å finne ut av det. Selv har jeg siden jeg var liten trodd jeg hadde 0, men det håper jeg inderlig ikke. Gir så heller gladelig avkall på kjøtt enn melk. Men jeg kunne godt spist kjøtt om de bare hadde behandlet dyrene pent når de levde og så avlivet dem på en veldig bra måte. Men egentlig er ikke kjøtt et særlig savn. Jeg er glad i mat, men kan nøyes med veldig få "sorter". Kylling derimot, savner jeg, men der er de aller verst i sin behandling, synes jeg, så de kuttet jeg ut for mange år siden nå.
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Lignende tråder
-
Myxødem - myxedema
Av Stina i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 26-10-07, 00:16 -
Ja men..... Myxødem
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 22-09-07, 23:48
Svar med sitat
Bokmerker