Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 18 av 18

Tråd: Selvangivelse

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Forståelig? Ser ut som om jeg bommet litt baremei - mht utenfor eller innenfor offentlig helsevesen. Skylder op hypo`en. Dette kunne jeg i sin tid.

3.10.2 Kostnader til preparater ved behandling av allerede oppstått varig sykdom eller svakhet

Bruk av preparater fra helsekostforretninger (naturmedisin, kosttilskudd mv.) til behandling av en allerede oppstått varig sykdom eller svakhet anses som:

Helserelatert behandling dersom bruken er forordnet av eller inngår i en behandling på institusjon eller hos privatpraktiserende helsepersonell uavhengig av om disse er innenfor eller utenfor offentlig norsk helsevesen.

Ikke-helserelatert behandling dersom bruken ikke er forordnet av eller inngår i en behandling på institusjon eller hos helsepersonell. Særfradrag for slike kostnader skal da vurderes bare etter sktl. § 6-83 (1) og ikke begrenses etter annet ledd.

Anses bruken som en helserelatert behandling etter reglene ovenfor, går kostnadene inn i særfradraget såfremt behandlingen er utført på institusjon eller hos privatpraktiserende helsepersonell innenfor offentlig norsk helsevesen. Er behandlingen utført utenfor offentlig norsk helsevesen, bør spørsmålet om fradrag forelegges fylkesmannen.

Anses bruken ikke som en helserelatert behandling etter reglene ovenfor, må ligningsmyndighetene vurdere om alle vilkårene er til stede. Dersom det ikke er klart at bruken er egnet til å ha virkning på sykdommen eller svakheten, er kostnaden ikke å anse som sykdomskostnad.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Ha ... pter=38870
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

NÃ… ble jeg SÃ… frustrert over at jeg er på usikker grunn der jeg før hadde full kontroll - at jeg tok og ringte en kollega for å kunne greie å forklare dette enkelt og greitt. Her er ordlyden:

Kosttilskudd som forebyggende medisin er ikke å anse som fradragsberettiget, MEN kosttilskudd som behandling foreskrevet av lege er fradragsberettiget!!!!

Så beklager at jeg var så bastant lenger oppe. Konstaterer at jeg henger ikke med lenger - her som på så mange områder ellers. :evil:
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    125

Standard

Hjertelig takk for alle svar!
    Og kjære snille deg Yvette, det er godt å vite at andre også surrer litt....

Da gjelder det altså å ha en begrunnelse fra lege om bruk av vitaminer og kosttilskudd for oss som har en diagnose, og så argumentere så godt vi kan for at det bedrer vår helsetilstand...
    Da var det frem med kalkulatoren da, det blir faktisk store summer ut av det!

Et par tips:
    Jeg har samlet på alle kvitteringer, men for dere som ikke har gjort det kan det vel kanskje holde om dere skriver et brev om hva dere bruker og regne ut hva det har kostet dere - og få legens (velsignelse) underskrift på det...

I fjor fikk jeg utsettelse på innlevering av selvangivelsen pga jeg manglet en del kvitteringer, så det kan kanskje være en mulighet hvis noen ikke rekker det før helga.

Det er jo lov å prøve seg....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kira
    Hjertelig takk for alle svar!
    Og kjære snille deg Yvette, det er godt å vite at andre også surrer litt....

I fjor fikk jeg utsettelse på innlevering av selvangivelsen pga jeg manglet en del kvitteringer, så det kan kanskje være en mulighet hvis noen ikke rekker det før helga.

Det er jo lov å prøve seg....

Når det gjelder utsettelse er det vanligvis ikke noe problem når du begrunner det. Og manglende kvitteringer holder - innenfor en rimelig tidsfrist. Bare søk FØR fristen gå ut.

Med frist her mener jeg selvfølgelig før 30.april. Phuu...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Siden vi er inne på temaet selvangivelse, så et lite tips her. Har jo lest at det er mange som sliter økonomisk. Her er også en mulighet. Limer inn tekst:

5 Særfradrag på grunn av lettere nedsatt ervervsevne

Etter sktl. § 6-82 kan også skattytere som ikke har krav på særfradrag for alder eller uførhet, men som har lettere nedsatt ervervsevne, få særfradrag i inntekten, selv om de ikke mottar uførepensjon eller andre offentlige stønader. Særfradraget er kr 9 684. Det skal foretas en økonomisk behovsprøving. Ved slik prøving skal skattyterens og eventuell ektefelles formues- og inntektsforhold trekkes inn. Skattyter kan ikke innrømmes særfradrag på grunn av inntektsnedgangen når skattyters og ektefellens samlede økonomiske stilling er tilstrekkelig til å dekke et alminnelig underhold.

Særfradrag etter denne bestemmelse vil f.eks. kunne gis skattytere som bare klarer å være i inntektsgivende arbeid en del av dagen. Det er ingen betingelse at den nedsatte ervervsevne har påført vedkommende uvanlig store kostnader.

5.1 Fordeling mellom ektefeller

Når ektefeller blir lignet særskilt eller under ett med fordeling av skatten, skal særfradraget gis i inntekten hos den av ektefellene som har krav på særfradraget. Et eventuelt ikke utnyttet beløp, blir maskinelt overført til den annen ektefelle.

Linken er denne:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Ha ... 8841#38841

Det du kan regne med om du søker, er at du vil få forsinket skatteoppgjør til oktober pga at det trengs lenger behandlingstid. Så hvis du nå har fått penger til gode, som du TRENGER å få i juni, så er det kanskje lurt å heller ta det som en "klagesak" i etterkant. Dvs at du skriver et brev og sier at du har lest om denne muligheten etter at du fikk skatteoppgjøret, og ber likningskontoret se på det.

I praksis - hvis du søker nå ved innlevering av selvangivelsen, skriver du bare på selvangivelsen (side 2), eller i et vedlegg, og ber likningskontoret vurdere om du kommer inn under reglene for særfrdrag for lettere nedsatt ervervsevne etter denne paragraf.

Mer:

Skattebegrensning - lav alminnelig inntekt eller liten skatteevne

Sktl. §§ 17-1 til 17-4.

SSV § 7-5.

1 Generelt

Det gis på visse vilkår skattebegrensning til skattyter som har:

lav alminnelig inntekt etter sktl. § 17-1 eller

liten skatteevne etter en totalvurdering etter sktl. § 17-4.

Vilkårene er noe forskjellig i de to tilfellene, se nedenfor.

2 Beregning av skattebegrensning

2.1 Inntektsgrense

For skattytere som har krav på skattebegrensning, se nedenfor, skal det ikke beregnes skatt på alminnelig inntekt eller trygdeavgift når beregningsgrunnlaget (alminnelig inntekt etter korrigering som nevnt nedenfor), ikke overstiger:

kr 92 100 for:

enslige

enslige forsørgere

hver av ektefellene(herunder registrerte partnere og meldepliktige samboere) når de lignes hver for seg (atskilt)

hver av samboerne når de ikke er meldepliktige samboere eller

kr 151 000 til sammen for ektefeller (herunder registrerte partnere og meldepliktige samboere) som lignes felles eller særskilt (ikke atskilt).

2.2 Inntekt over grensen

Når beregningsgrunnlaget (alminnelig inntekt etter korrigeringer som nevnt nedenfor) overstiger inntektsgrensene ovenfor, skal skatt på alminnelig inntekt og trygdeavgift begrenses til 55 pst. av det overskytende beregningsgrunnlag.

3 Hvilke skatter som begrenses

3.1 Generelt

Skattebegrensningen omfatter:

skatt av alminnelig inntekt og

trygdeavgifter (lav, mellom og høy sats).

Skattebegrensningen omfatter ikke toppskatt eller formuesskatt.

Tilleggsskatt og forsinkelsesavgift inngår ikke i skattebegrensningen.

Link:
    http://www.skatteetaten.no/Templates/Ha ... 8403#38403

baremei Gjest

Standard

Jeg vekker denne tråden igjen, siden jeg fikk pm med spørsmål om hvordan jeg har klart å få fradrag for økte strømutgifter.

Altså:

Jeg var sykemeldt, ja, og hadde vært det av og på i flere år. Denne gangen hadde jeg blitt radiojodbehandlet året før. Så stoffskiftet var helt i kjelleren mens vi ventet på at kjertelen skulle begynne å virke igjen.

Så jeg argumenterte for det, og jeg har revmatisme i tillegg. For revmatikere er det "vanlig" å søke om fradrag for økte strømutgifter, og i bladet Revmatikeren står det hvert år en artikkel om hvordan man bør søke.

Jeg hadde legeerklæring på diagnosene fra fastlegen som ble lagt ved.

Jeg skrev ganske tydelig hva diagnosene innebærer og hva slags behandling jeg fikk, men jeg holdt meg strengt til fakta. Kvitteringer ble stiftet på ark, nummerert og forklart.

Jeg søkte om fradrag for flere ting, noe fikk jeg og andre ikke, og ligningskontoret sendte brev tilbake hvor de tok for seg punkt for punkt og åpenbart gjorde en grundig jobb. Så ting som ble ansett for utgifter utover det friske personer har fikk jeg, også vitamintilskudd.

Så det året fikk jeg ekstra fradrag for 15000 totalt. Hver eneste krone foruten strømmen var altså dokumentert i form av kvitteringer - hadde jeg kvittering for f.eks. B-vitaminer på resept bare for en gang skrev jeg at disse var tatt gjennom hele året, og ganget opp beløpet deretter.

Skikkelig oppsatt regnestykke, altså, med dertil hørende brev og dokumentasjon.

Jeg har ikke hatt tid/ork til å ta den jobben omigjen siden, men har fått for noe ved å henvise til tidligere år og kopi av den samme legeerklæringen.

Jeg vet det ikke er vanlig å bli behandlet så skikkelig som jeg har blitt her, men det er jo verdt et forsøk.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Smetter inn med en liten kommentar bare..

Husk at fradraget i kroner og ører utgjør 28%. Det er mange som ikke er klar over dette - husker jeg fra tiden i jobb.

Så et fradrag på kr 15 000,- i sykdomsutgifter gir kr 4 200,- i lomma...som er verdt å ta med seg....

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    32

Standard

Hei!

Fikk trekt fra ca 13000 av utgifter på selvangivelse i fjor ( tog,balderklinikken, armour resept, triobee,etc) alt stiftet inn på ark og forklart-dette gjorde at jeg fikk ca 3000 mindre i restskatt
    Fikk ikke svar på hva som var godkjent eller ikke!!
    Hias

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Særfradrag på selvangivelse
    Av hias i forumet Kostnader ved sykdom / sygdomsutgifter
    Svar: 6
    Siste melding: 25-03-12, 09:44
  2. Selvangivelse-07...Punkt 3.5.4.
    Av gunnda i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 4
    Siste melding: 24-04-08, 22:48

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn