Viser søkeresultater 11 til 11 av 11
Tråd: Jod og kolesterol
-
30-05-13, 17:03 #11
Sv: Jod og kolesterol
Jeg har det lidt på samme måde som du, og netop derfor har jeg læst mere og andet end alene denne spændende 1918/forskning der fik mig til at starte denne tråd... Hvis du havde klikket på min sidste reference:
... ville du opdage flere beskrivelser og henvisninger til forskning udført også på rotter og på mennesker. Stort set alle, ud fra forskellige vinkler, støtter japanernes konklusion fra 1918. Bl.a. virkelig mange relevante (i forhold til din tvivl) referencer, i f.eks. Ref. nr. 85 (Therapy of iodine deficiency goiter in adolescents with iodine or a combination of iodine and levothyroxine with special reference to lipid parameters) kan man læse følgende:
More recently, Ronnefarth et al. [85] examined the association between iodine intake and lipid parameters in 136 adolescents with euthyroid goitre in Germany. Compared to nongoiterous controls, iodine-deficient goiterous subjects had higher average total cholesterol (p < 0.001) and LDL cholesterol (p < 0.001) levels. In a corresponding study, Ronnefarth et al. [86] investigated the effects of iodine (300 μg/day, n = 50) or combined iodine and T4 supplementation (100 μg iodine and 100 μg T4 per day, n = 56) on lipid parameters in adolescents with euthyroid goiter. Following nearly six months of therapy, the initially elevated levels of cholesterol and LDL cholesterol decreased significantly in both treatment groups relative to pre-treatment values (p < 0.001 for both groups). These results suggest that, even in subjects who are clinically “euthyroid”, deficient iodine intake could over the long term increase cardiovascular disease risk, and as animal studies have suggested [65,66], such an effect may be exacerbated when cholesterol intake is high.
Så den er altså waterproof, smgj. For lavt indtag af jod, endsige jodmangel er medvirkende til uønsket stigning af kolesterol, både hos hypothyroide og euthyroide (iflg. blodprøver med normalt stofskifte = ikke syge).• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Myter om kolesterol
Av Mod i forumet KolesterolSvar: 3Siste melding: 15-10-11, 01:42 -
Kolesterol og TSH og B12
Av AnnK i forumet KolesterolSvar: 9Siste melding: 31-01-10, 17:35 -
Kolesterol-skrækken
Av Anisa i forumet KolesterolSvar: 1Siste melding: 21-06-09, 00:13 -
Feilpropaganda om Kolesterol
Av Mod i forumet KolesterolSvar: 0Siste melding: 20-06-09, 12:27 -
Kolesterol på Youtube
Av Mod i forumet KolesterolSvar: 0Siste melding: 20-06-09, 12:12