Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Kirsten - du spør om pigmentløs hud produserer D-vitamin. Etter det jeg har lest og forstått så er dette vitaminet "solskinnsvitaminet". Og vi produserer det bare i tilstrekkelige mengder om vi får nok dagslys, og det er bare sommersolen som har nok ultrafiolett kraft til å få i gang hudens vitaminproduksjon. Solen produserer seks ganger mer D-vitamin i lys hud enn i mørk. Jeg siterer fra "Vitaminrevolusjonen" av Knut Flytlie.

Nå tenker jeg bare, men det må vel bety at du får i deg nok D-vitamin med å være ute i solen om sommeren? Jeg løser manglende sollys med å spise D-vitamintilskudd - siden jeg unngår solen altså.

Så har du litt pigmenter...hvis pigmentene er nødvendige for at solen skal sette i gang produksjonen....så får du kanskje nok D-vitaminproduksjon bare ved å være ute i solen..??

Man skal vel ikke uttale seg om noe man ikke har greie på, og jeg vet jo ingenting om denne sykdommen din så du får betrakte innlegget mitt deretter. Håper du får nyte solen du da
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Ser nå at du skriver at du snart har mistet alt pigment. Har du fått målt om du har tilstrekkelig D-vitamin? Og hvordan måler man det da? Kanskje jeg har for lite av det selv også? Siden jeg unngår solen mener jeg. Har ikke tenkt på dette før, men spiser Multivitamin og der er også D-vitamin. Hvor mye sollys trenger man egentlig? Er jo ute da, men med høysolfaktor og helst i skyggen hvis jeg kan.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Kir Gjest

Standard vitiligo og fibromyalgi

Jeg tror ikke det er så mye som skal til av sollys, noen har sagt at det holder med noen få minutter pr. dag. (men har hørt at mørkhuda barn i Norge har fått "spanskesyken" grunnet mangel på d-vit.) Glemmer hver gang jeg er hos legen å be om å få målt d-vit. :x , det er hele tiden så mye annet som er viktigere..., vondter og resepter...
    Var der senest i dag og hun ville henvise meg til indremedisiner så jeg får prøve å huske å ta det opp med henne.
    Men tilbake til pigmentløs hud, det er selve den kjemiske prosessen jeg lurer på om uteblir når jeg ikke har pigment... Det eneste jeg har igjen av pigment er litt på lår og legger og det skal noe til før denne frostpisten her tar av seg langbuksa... Ikke her på Møre i alle fall...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det står litt om vitiligo på ROAS sine sider http://www.helse-bergen.no/avd/roas/ i forbindelse med andre autoimmune sykdommer.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Vitiligo
    Av Tornerose i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 3
    Siste melding: 23-05-10, 13:42
  2. Jernmangel er ikke uvanlig blant vitiligo-pasienter
    Av -diab- i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 4
    Siste melding: 17-10-07, 22:05
  3. Vitiligo
    Av Siri Ann i forumet Lavt stoffskifte og hud