Viser søkeresultater 11 til 11 av 11
-
14-10-11, 22:09 #11
Sv: Jeg fik konstateret for lavt stofskifte efter jeg havde fået mit 3 barn
Ved du hvad, Kamilla? Efterhånden er det mit indtryk, at hovedparten af hormonernes funktion med sigte på vedligeholdelse af livsprocesser foregår om natten mens vi sover. F.eks. "daghormonet" melatonin dannes kun om natten og nedregulerer cortisol, så vi overhovedet kan få sovet, hvilket med for højt natcortisol er nærmest umuligt. Når melatonin udsondres - stimuleres derved også udsondring af væksthormonet som dobles op i forhold til den mængde af melatonin der dannes... Uden tilstrækkeligt med væksthormon mister vi muskelmassen, uanset hvor meget vi træner, og selv om træning i sig selv også stimulerer dannelsen af væksthormonet om dagen, vil det ikke være nok til alle funktioner væksthormonet dækker, uden den natlige stimulans via melatonin. Vores TSH følger en rytme der topper kl. 03 om natten, hvor behovet for alle thyreoidea-hormoner er størst - spørg mig ikke hvorfor, men jo højere TSH, jo større behov for T-hormoner ude i alle iltforbrugende kroppens væv. Natmedicinering med Levaxin eller Thyroid tilgodeser dette behov og den regeneration i vævene som dermed får lov til at ske - er med til at reducere akut behov for T-hormoner om dagen. Det lyder som om der bliver genereret og deponeret en slags "overskud" i kroppens væv, der så er "mætte" og fungerer jævnt i løbet af dagen, i stedet for hele tiden at mangle og kalde på mere i løbet af de vågne dagtimer.
Jeg tror selv, at en standardiseret medicinering til alle, om morgenen, på tom mave og helst ½ time før morgenmaden er en fejl. Vi er ikke ens, og vores individuelt ødelagte hormonbalace roder alt for meget med vores dage, til at hormontiskuddet overhovedet kan virke optimalt på det det er skabt til: at regenerere kroppens væv og omsætning af energi. Derimod natmedicineringen skaber netop de biologiske forhold der skal til at opnå den overordnede effekt af hormoner i kroppen. Man kan sammenligne det med enten at fylde bilens tank med brændstof, og køre en langtur i et stræk - eller at køre med dunke i bagagerummet og fylde en liter brændstof på bilen hver 20-ende km. Tænk bare at ville på langfart og skulle standse efter hver 20 km for at fylde brændstof på hver gang. Til sidst vil man bare hjem igen og har ikke længere udelængsel. Jeg ved hvor trælst det er fra den gang der gik hul på kølervæskesystemet langt ude på larstyndskidsmark, hvor jeg skulle fylde nyt vand på "hele tiden" for overhovedet komme tæt på en telefon (det var før mobilnettets tid), for at kunne ringe efter vejhjælp.
Spøg til side: det er ikke noget jeg ved. Det er noget jeg tror, efter at have læst en hel del litteratur om chronobiology og chronopharmacology. Man har efterhånden kortlagt de biologiske rytmer for mange af kroppens aktive stoffer - hormoner, enzymer, you name it, men langt fra dem alle, særlig da de medicinske videnskaber langt fra har kendskab til alle kroppens livsvigtige substanser der får vores kroppe og sind til at fungere. Man kan selvfølgelig altid vente på at videnskaben leverer beviser, men det kan ende med at vores liv slutter længe inden, mens vi har rettet os efter det kendte, med mistillid til det nye. Jeg vælger selv at teste alt der "føles" rigtigt og må tilstå at det er yderst sjældent at jeg bliver skuffet. Til syvende og sidst handler det jo ikke om livsfarlige eksperimenter. Virker natmedicinen ikke som håbet, da vender man blot tilbage til medicin om morgenen. Virker det derimod, der er gevinsten 100% og man har lært noget nyt.
Her er en fin og enkel gennemgang af principper bag "chrono-videnskab" i relation til hvornår en levende krop kan bedst udnytte hvad og hvorfor: http://www.healthcoach.com/pdf/Issue...oNutrition.pdf
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden
Av Prinsessen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 77Siste melding: 11-02-14, 16:13 -
Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 89Siste melding: 06-11-11, 22:27 -
Vægttab & motion har fået mit stofskifte til at crashe
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 9Siste melding: 09-02-11, 20:29 -
En kvindelig læge, som havde fået hypothyreose
Av Nielsigne i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 2Siste melding: 04-09-10, 22:53 -
Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden
Av Karen M i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 17-01-09, 21:08

Svar med sitat

Bokmerker