Viser søkeresultater 11 til 20 av 30
-
23-09-07, 21:47 #11
synsproblemer
Er det andre her som har problemer med synet som man kan relatere til stoffskiftet? Jeg har nå vært til 2 forskjellige for undersøkelse og fått 2 totalt ulike svar
Må understreke at jeg før testene gjorde oppmerksom på at jeg har lavt stoffskifte og om det kunne ha noe å si. I tillegg merker jeg jo at synet kommer veldig an på dagsformen samt om jeg har sovet godt den natten. Denne aktuelle morgenen hadde jeg sovet lite og var rimelig sliten etter en hard ukes jobbing. NEI fikk jeg til svar, hverken søvn stoffskifte eller annet hadde noen betyding. Hos den første får jeg beskjed om at synet er svært dårlig og at jeg ikke må finne på å f,eks kjøre bil uten briller. (synes det var nå litt rart for jeg ser da ikke såå dårlig, kan fint lese avisen med små skrift liksom om enn ikke krystallklart)Iflg han var jeg omtrent blind
Javel, jeg fikk da bestilt briller, tok dem på når de kom og så jo som en ørn ingen tvil om det!! Problemet var bare at rommet seilte og innen en halv time lå jeg og kastet opp svimmel som juling. Hm, litt for sterke briller ja... Fikk redusert styrken under tvil fra han, ble nokså svimle her også men jeg har nå sakte men sikkert vent meg på dem da.
Klok av skade tok jeg undersøkelse nr 2 hos en øyelege på Volvat. her fikk jeg beskjed om at neida synet er ganske bra det men burde ha et par briller til lese ett par til data og ett par til kjøre bil. HJELP tre briller liksom.
Men dog, var ikke verre enn at jeg bare trengte å bruke det om jeg følte for det synet var bare litt dårlig.
Problemet mitt er at ingen av disse to har gitt meg noe som stemmer, fordi jeg føler at synet "svinger" på en måte, den ene dagen klarer jeg meg uten mens neste dag er forferdelig uten. Blir ofte til at de tas på og av i ett kjør og ingen av løsningene er gode. Mener å ha lest et sted at stoffskiftet kan så absolutt ha innvirkninger på synet og at øyeleger og optikere bør lære seg om dette. Min erfaring er iallefall at dette vet de niks om. Noen andre som har opplevd noe slikt ?
-
23-09-07, 22:06 #12
Du kan nå lese litt her.....noen heftige debatter, men kanskje du kan dra noe fornuftig ut av tråden...?
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... sc&start=0
Ellers kan du bruke søkefunksjonen, så finner du enda mer om temaet..
Øyeproblemer kan i høyeste grad være relatert til stoffskiftet ja!• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
23-09-07, 22:25 #13
Jeg får tåkesyn når jeg er sliten. Plutselig ligger det tåke inne liksom. Dette er klart knyttet opp til stoffskiftet for jeg har perfekt syn ellers
Det har også blitt skrevet om øye problemer hos oss med hypo i Thyra. Og her hvor jeg bor skal de ha et foredrag om øyne/syn av en optiker som har spesialisert seg på stoffskiftepasienter. Det torr jeg blir interessant..
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
24-09-07, 00:15 #14
Re: synsproblemer
Jeg har lignende erfaring som du har. Etterhvert som levaxindosen er økt har mye blitt bedre, bl.a. synet. Jeg gjør som n`Finn sier: øk dosen. Og det er det eneste som har hjulpet for meg. Lykke til!
Opprinnelig skrevet av annki
-
24-09-07, 10:34 #15
d-vitamin og kalcium
Hej
Hvad gør man hvis man har lidt mangel på d-vitamin (jeg ligger i den lave ende på 52 (normalniveau 50-120) men har tendens til forhøjet kalcium? 1.31 (1,15-1,30).
Så vidt jeg kan læse mig til må man ikke tage tilskud af d-vitamin hvis man har forhøjet kalcium?
Er der nogen der kan hjælpe?
Er der iøvrigt andre der oplever bivirkninger ved Kalcium? Jeg synes jeg får kvalme og bliver utilpas et par timer efter at jeg har indtaget min daglige dosis..
Mvh. Gitte
-
24-09-07, 11:32 #16
Osteomalaci heter den voksne varianten av rakitt, men det skal mye til at dette kan oppstå av kun almindelig D-vitaminmangel idag, men den barnlige variant er "lettere å oppnå".
Din tanke om ikke å ta D-vitamitilskudd ved høye kalsiumverdier i blodet er funksjonsmessing riktig fordi vitaminet regulerer kalsiumopptaket, men
D-vitaminet har mange oppgaver og det er ikke så godt å ligge for lavt med dette, de andre funksjoner og oppgaver kan jo komme til å lide.
En blodprøve som omfatter hele kalsiumreguleringen er nok viktig å ta.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-09-07, 12:25 #17
Har mange plager med synet og min øyenlege sa spurte meg om jeg ikke var klar over at stoffskiftet hadde innvirkning på det. Hun sa det hadde innvirkning på muskulaturen til/rundt øynene når man følte seg sliten, noe som man gjør når man har lavt stoffskifte.
Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.
-
24-09-07, 12:28 #18
Jeg sliter veldig med synet, men jeg fikk ikke disse problemene før etter jeg begynte på levaxin. Jeg kan stå opp og føle meg ok, så tar jeg medisin og får synsforstyrrelser etc, så jeg vet ikke hva jeg skal si.
Har du prikker og hvite streker som er over synslinjen? Får du det "værre" når du tar medisin?
-
24-09-07, 13:01 #19
Vitaminer og hormoner er molekylstrukturer som kroppen må ha.
En kan dele dem ved at vitaminer må tilføres kroppen i riktig mengde - hormoner lager kroppen selv i riktig mengde. (iallfall hos noen.....)
Men D-vitamin (kalsiferol) er ikke så godt å plassere - det er litt av begge deler.
Det kan tilføres kroppen og det kan lages av kroppen, men mangler hormonenes strenge mengderegulerings-system, men har et visst reguleringssytem idet PTH-hormonet styrer aktiviseringen av D-vitaminlageret i nyrer og lever og omdannelsen til D3, som er det aktive D-vitaminet.
Noen kaller dette er prohormon, andre et provitamin. Det er fettløslig og et eventuellt overskudd kan ikke skilles ut med feks. urinen. D-vitamin er egentlig to vitaminer : ergokalsiferol (D2) og kolekalsiferol (D3)
D-vitamin deltar i kalsiumstoffskiftet, i hudstoffskiftet (som er relativt nyoppdaget) og har en rekke cellulære oppgaver som man ikke har en fullstendig forståelse av.
Et D-vitaminliknende preparat brukes i behandling av Psoriasis.
Kalsiumstoffskiftet sørger for et nøye regulert kalsiuminnhold i blodet.
Kort kan man si at D-vitamin øker kalsiuminnholdet - Calsitonin senker det - liknende systemer finnes flere steder i kroppen, som det sympatiske og parasympatiske nervesystemet.
Eller som yin-yang tanken.
Altså D-vitaminet sørger sammen med Magnesium og hormonet PTH for å sende kalsium inn i skjelettet - Calsitoninet sørger for at det blir der.
Systemet er altså strengere enn stoffskiftesystemet for det har et system som hindrer at det blir for lite kalsium i blodet, og ett som hindrer at det blir for mye.
Hvis det blir for lite kalsium, så produsere bi-skjoldkjertelene mer PTH som aktiviserer D-vitamin lagret i nyrene og leveren. Det fører til økt kalsium i blodet, og dette kommer fra skjelettet og fra økt tarmopptak. Økt calsitonin prøver å hindre at kalsiummet forsvinner fra knokklene, men klarer ikke dette hvis det ikke kommer nok fra tarmen.
Dette gir bare en liten illusjon av hvor innvklet systemet er, og hvorfor det ikke er nok med bare en blodprøve for å vurdere tilstanden.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-09-07, 14:15 #20
Hvis du har forhøyet kalsium, har du hyperparathyreose. Da er PTh forhøyet og man har vondt overalt, muligens nyresteiner, og man får høyt blodtrykk og depresjoner og masse annet .
Les mer på www.parathyroid.com og mange andre steder på nettet.
Hvordan ser din PTH ut?
Kalsium er det tettest regulerte stoffet i kroppen og avvik er ikke normalt.
Husk at ionisert kalsium er den bedre av de to testene.
Lignende tråder
-
Når pillen er tatt, så er problemet ute av verden...
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 3Siste melding: 01-09-11, 19:52 -
Blir ikke tatt seriøst...
Av belle i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 46Siste melding: 25-10-10, 15:18 -
tatt ultralyd-kjertel var helt normal?
Av munch i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 23-06-08, 12:15 -
Bilder jeg har tatt :)
Av Lilja i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 11Siste melding: 03-10-06, 20:59 -
Hvilke blodprøver skal jeg be om å få tatt ?
Av wensiesv i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 2Siste melding: 19-09-05, 13:14
Svar med sitat
Bokmerker