Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 34
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Hei og takk for gode svar så langt!

Hennes levaxindosering er 50 mikrogram 3 dager i uka og 100 mikrogram 4 dager i uka.
    Hun har tatt prøve om mprgenen før hun tar tablett.

Referanseverdiene hun har fått oppgitt for T3 er 1,3-3,1.

Jeg er veldig bekymret for henne, og hun er veldig lei av å være syk. Hun er ikke i jobb og har foreløpig ikke orket å ta noe særlig utdannelse. Hun orker heller ikke å være noe særlig sosial og har ellers mange fysiske, psykiske problemer som dukker opp, typiske hypo symptomer. Hun orker ikke helt å kjempe på egenhånd. Kom nå for første gang til endo etter mange år med dårlig allmennlege. Det var ikke særlig oppløftende..

Håper på flere gode råd..

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Da er det på bare 38% og det er lavt, normalt er ft3 i øvre halvdel ved begynnede hypothyreose.
    Her er skjema til å taste inn resultater og få %.
    http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm trykk berechne for å få tallene.
    Hva er ft4 på?

Den nye lave TSH kan komme av en tilfeldig annen sykdom, TSH faller typisk ved forkjølelse eller influensa eller operasjon eller noe, og det gjør testeing av thyreoidea menignsløs for pasienter som er på sykehus for noen annet. Fenomenet heter NTI (non-thyroid illness)

Anbefaler flere prøver i framtiden (da vil vel TSH gå opp igjen)
    I hvilken landsdel er det? I nord-norge vil legene ofte ikke starte behandling før TSH er kommet opp nær 10. endokrinologene har en kamp seg imellom og i nord er det den gjengen.

nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvordan er legene der?
    I Olso ville det vært mulig å bli satt på en prøve med levaxin.
    Vet om en nå som skal slutte med levaxin etter et halvt år forå se.
    De bruker veiledningen fra Aker, som ligger på nettsidene til Aker www.aus.no på hormonlabbens sider, se under TSH. Man kan starte levaxin hvis man har en TSH på 3.6 og over, som en prøve.

Nordpå så vil de ikke prøve før man har en TSH nær 10.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Jo... men hun går jo allerede på levaxin, har gjort det i flere år.
    Hennes levaxindosering er 50 mikrogram 3 dager i uka og 100 mikrogram 4 dager i uka.
    Hun har tatt prøve om mprgenen før hun tar tablett.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, du skrev det jo i den øverste posten....sorry, så det ikke.

Falt meg ikke inn at hun tok levaxin med en slik høy TSH. Behandlingsmål har i alle år vært en TSH under 2, og har i flere år vært en TSH på under 1,5. Da så det jo ikke ut som om hun kunne være på levaxin.

Hun trenger en høyere dose, samt muligens liothyronin, først prøve med en kvart tablett og så en kvart til , for å bringe hennes ft3 opp i samme høyde som ft4. Noen trenger en høy ft4 og det er alltid noen som trenger den litt over. Forresten er alltid 2,5% av en normalbefolkning over et referansområde, det er slik et referenseområde lages teknisk sett. man tar vekk deøverste og de nederste 2,5%.....

Men jeg finner ikke referanseområdene på ft4 her, står de her? FT3 roter ihvertfall rundt omkring nedre tredel. Da ville jeg vært alvorlig deppa konstant. Trenger ft3 minst halvveis opp. Tar to dager og jeg er frisk hvis jeg begynner ighen etter et forsøk uten. (har gjort det pga. legen)

nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Takk for bra fint svar nora, men kan du skrive mer direkte hva du synes hennes verdier burder vært, det gjelder TSH, T3 og T4. Vi er ikke så veldig inne i dette så best å få det inn med teskje....

Hilsen Klara

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Okay, TSh burde vært 0,5-1,5 og ft4 på 17-19 hvis den går til 20, men hvis den går til 24 så til ca 23. Altså godt i øvre halvdel.
    Likeså med ft3, rundt 30% har jeg aldri møtt noen som har hatt det bra, må være minst halvveis opp. Derfor snakket om liothyroninen.

Men det fins alltid noen med avvikende tall, men det er sjeldent. Det er sjeldent at noen skal ha en TSH på 5 og 8 og 7 på levaxin og at de har det bra.

Jeg vet om en på østlandet sl skal ha en TSH på 20, men hele hennes familie er slik. Hun skal ha en ft4 på 15 for å ha det ok.(10-20 var da referanseområdet hos fürst)

Ingrid Norheim hold foredrag engang og sa at man først skulle få ft4 opp og TSH ned, altså øke dosen, og hvis ddet ikke hjalp så kunne man forsøke med litt liothyronin. (nytter ikke med en for lav dose levaxin)

Her har man vel neppe forsøkt med det ene eller det andre.
    Trenger ikke endokrinolog til det heller, bare fastlegen og vilje til forsøk.

Det at TSH skal være på 0,5-1.5 er offisielt og er å finne på nettet i legetidsskriftet i nr 9 eller 10 for 02 synes jeg å huske. Står om liothyronin der også.
    Står også på legemiddelhandboka.no. http://www.berg-family.org/lmh/index.html
    nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Tusen takk for kjempebra svar, nora, er du utdannet innen dette, det virker sånn?
    Referanseområdene hun har fått oppgitt er

TSH: (0, 27-4,2)
    T4: (11-22)
    T3: (1,3-3,1)

Jeg trodde at hvis man hadde høy T4 og T3 så hadde man for høyt stoffskifte? Jeg tenker det er grunnen til at de ikke vil gi henne mer levaxin, for etter det jeg har se ligger hennes T4 i øvre sjikt... T3 er kanskje for lav.
    Endoen sier at hun er optimalt behandlet. Det tror vi jo ikke særlig mye på...
    Hun er ikke bra og sliter nå særlig meg angst og har vanskeligheter for å uttrykke seg, særlig muntlig. Pluss masse andre typiske symptomer på lavt stoffskifte. Hun har ingen medisinsk utdannelse, ikke jeg heller. Det er en fordel å føle seg rimelig trygg på hva man snakker om når man møter endo og andre leger. For henne har det ikke vært nok å liste opp alle symptomene. Virker som de tror hun er en slags lat hypokonder. Psyksiske problemer kan man alltids henge på en annen knagg... mange av de andre symptomene også.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Så leit med din venninne Klara! Som Marge skriver lenger opp, står behandligsmålene i denne artikkelen; http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Du skrev at hun tar Levaxin, 50 mikrogram 3 dager og 100 mikrogram 4 dager i uken. Det er 550 mikrogram pr. uke, delt på 7 dager, blir 78.57 mikrogram pr. dag.

Dr. Egil Haug anbefaler i nevnte artikkel en vedlikeholdsdose på 1.6 - 1.7 mikrogram pr kilo kroppsvekt. Utifra et slikt regnestykke veier hun under 50 kg og det stemmer vel ikke, i og med at hun har så mye symtomer?

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
    Av knokkel i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 11-05-13, 22:25
  2. Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte
    Av kaja5 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 14-06-10, 14:40
  3. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter at jeg fikk mitt første barn
    Av Line i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 38
    Siste melding: 09-04-07, 22:40
  4. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine