Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Standard Sv: Om å navngi peroner (leger)

Sitat Opprinnelig skrevet av Admin Vis post
    Med hvad? Med gaden foran forbundet i Oslo fyldt med en lang kortege af sofaer med halvdøde, udmattede patienter, hvoraf mange end ikke orker at tage sig af deres børn, fordi lægernes hypothyreose-behandling opretholder dem halvdøde?
    Den demoen hadde garantert fått oppmerksomhet. knegg. Om det ikke hadde vært så vanskelig å få til hadde det vært en glimrende ide.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Standard Sv: Om å navngi personer (leger)

Sitat Opprinnelig skrevet av Aud Jorun Vis post
    Eg velger og ikkje svare på det da det ikkje var meiniga og trakke noken på terne, berre ytre mitt syn på saken. Du får svar på dine spørsmål ved å lese innlegget mitt. Kort fortalt; folkeskikk og sakleg info.
    Jamen, det er en underlig holdning, Aud Jorun. Først starter du en selvstændig tråd, men så snart du bliver bedt om at præcisere din holdning i forhold til det du er kritisk over for, da trækker du dig fra emnet.

Vi tror ikke at du (med flere?) i virkeligheden ikke fatter omfanget af de tragedier, der har ført til at dette forum er blevet oprettet. Det er andres tragedier, der har skabt dette forum, hvor du (med flere) henter støtte i dag og i fremtiden.

Det er på denne måde at andres tragedier er blevet vendt til noget nyttigt og meningsfyldt for dig (med flere) og dertil hører vores holdninger til den måde vi formidler informationen på - inkl. kritik af navngivne og unavngivne læger. Vi må hellere sige tak og sætte pris på, at forummet findes, fordi dette forum findes alene på brugernes præmisser og takket være dem.

Disse præmisser er ikke til diskussion, og bliver det heller aldrig.

Bare som en reminder og eksempel på en af de mange beretninger om lægestandens overgreb på sine patienter, der var/er med til at forme dette forummets holdninger > Min søster Bjørgunns (skrekk)historie!!!!! og Takk alle sammen.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    128

Problemet med alle utdanninger er at de forholder seg til informasjon som er gammel nok til å være dokumentert når boken skrives, før et lengre studium påbegynnes. Selv i min bransje, IT, er det vi lærer på skolen både gammelt og alt for lite allerede før vi er ferdige med utdannelsen. Som alle andre universitetsutdannelser er poenget at vi kun skal lære det grunnleggende, men videre utvikle oss på egen hånd. Forskjellen på universitetsutdannelse og høgskole, er at høgskole skal utdanne personer som skal utføre, mens universitet skal utdanne forskere. Allikevel er det mange som ikke forsker, men tror de er utlært. I bransjen min faller de fort i bakevja fordi det er såpass mange som "lever" for jobben.

På samme måten er det med spesielt to yrkesgrupper som har veldig mye å si for allmenhetens helse; leger og kostholdseksperter. Problemet her er at, på samme måten som i IT, så er det veldig mange som rett og slett ikke gidder å lære seg noe nytt eller spesialisere seg. Forskjellen er jo da at de setter menneskers liv i fare. Se på kosthold - i mange år har vi visst med 100% sikkerhet at kostholdspyramiden er feil, og at folk flest ikke har det optimalt ved å følge den, men at mange *tolererer* den. Derfor får de som tviholder på makten i kostholdsutdannelsen mulighet til å fryse ut de som driver med nytenkning og tvinge frem sine foreldede ideer som ikke er bygget på annet enn antakelser, uten å ta hensyn til de siste 30 årenene med forskning. Atkins, f.eks., fikk aldri oppleve sin egen suksess, og ble kritisert i et forsøk på å tie ham - til tross for at han brukte mer penger på forskning som kunne motbevist sine egne teorier.

For endokrinologer skiller en viss Dr O seg ut. Personlig liker jeg ikke vedkommende og hans kostholdsteorier, men han er utvilsomt med å gjøre det ubehagelig for de legene som nekter å videreutvikle seg og se på ny forskning. Dette gjør at de som trekker i trådene gjør alt de kan for å tie ham og hans meningsfeller. De som sitter på toppen er gjerne leger som ikke har forsket på mange år, og som ikke har oversikt over emnene - men de vet at deres barikader kan velte, og de kan miste støtte, om de avsløres.

Problemet, for vår del, er at de fleste i vår situasjon rett og slett ikke har energien som trengs for å kjempe kampen vår. Da må man, slik jeg ser det, enten vente på at mastodontene dør ut og unge leger med andre syn stadig får mer innflytelse på prosessene, eller vi kan drive lobby-virksomhet. Da er jo spørsmålet om man får mer eller mindre innflytelse ved å henge ut dårlige leger eller ikke. Jeg tror man får mer positiv innflytelse ved å heller trekke frem gode leger.

Hva med å prøve å få med noen innflytelsesrike leger og få skrevet en artikkel eller en "TV2-hjelper deg"-sak? Om tallene er så høye som 5% av kvinner og 1% av menn, så er det ikke annet enn en helseskandale, og journalister elsker skandaler.

I tillegg går det an å ha en liste over *gode* leger og komme med konstruktiv informasjon om man møter på noen gode. Eller å svare på privaten om man skal komme med negativ informasjon om en lege noen spør om? Det er uansett viktigere for alle som kommer hit å kunne finne en liste over leger som kan faget sitt, enn å finne masse info om dem som *ikke* kan det...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av tiwas Vis post
    Hva med å prøve å få med noen innflytelsesrike leger og få skrevet en artikkel eller en "TV2-hjelper deg"-sak? Om tallene er så høye som 5% av kvinner og 1% av menn, så er det ikke annet enn en helseskandale, og journalister elsker skandaler.
    Ved Sonja har prøvet det mange gange, forgæves... Hegge har også måttet se sig besejret af den manglende effekt af hans mange artikler og bogen. Audhild Løhre's bog har heller ikke flyttet bjerge.

I Danmark har vi slet ingen....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    128

Om man hadde fått *èn* slik omtale i Skandinavia ville det åpnet for å kjøre den i hele skandinavia. TV3, f.eks., har jo kanaler i alle landene MTG opererer i...

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Kjære vakre vene deg admin.
    Eg meinar eg har svart på mitt syn på det du spør meg om.
    Vi kjem lengst med folkeskikk og sakleg argumentasjon.

Eg har ein lege som i utgangspunktet meiner eg er overdosert, som alle andre legar også hadde komt til å meine ut fra mine prøvesvar. Kva trur du hadde hjelpt meg mest:
    1: Sverta ho her på nettet.
    2: Bytta lege.
    3: Lest meg opp sjølv og argumentert for mitt syn på saka.

Eg har da valgt alt. 3.
    Og eg har fått den hjelp eg treng av henne. dvs. prøvetaking og resept på Thyroid.

Alt. 1 hadde ført til alt. 2 om og om igjen. fordi eg veit at det ikkje finst almenlegar som hadde gjort det anleis enn min lege. Ho har sendt meg vidare til endo som også er einig med henne.

Håpet mitt er jo da at eg skal bli såpass bra at ho ser at eg faktisk har rett.

Uansett, vi får ikkje gull utav gråstein. Vi må begynne med rett materiale, det vil sei dei legane som er interisert i dette.

Og for all del, dette forumet er eit kjempeforum med masse info og erfaringar om det meste.
    Og her er mange dyktige brukarar som kan opplyse oss og dele sine erfaringar og viten. Hurra for dei......

Ps. Tiwas, eg er einig i det du skriv.
    ---

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    128

Jeg må si meg enig med Aud Jorun - dette stedet er en gullgruve av informasjon, og folkene her er veldig hjelpsomme. Det er nok veldig mange, meg inkludert, som har fått utrolig mye god informasjon av stedet, så jeg prøver ikke å rakke ned på det på noen som helst måte. Dette gjelder kun hvordan man kan få all denne fine informasjonen ut til andre som trenger det og som kanskje ikke har de ressursene og viljen (eller energien) til å gjentatte ganger løpe med hodet først inn i murveggen helt til man klarer å rive den ned og komme seg til hjelp

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av Aud Jorun Vis post
    Det var jo mange spørsmål på ein gang......
    Trur eg må ha meg ein ekstra HC........

Hvilket budskap skal vi presentere ut til verden ?
    Om nå vi bare kunne innse at også leger og endokrinologer leser her inne, de vil sikkert ikke innrømme det, men de som leser her inne vil garantert bli en smule defensive etter å ha lest noen av innleggene her.

Dette er ikke noe nytt jeg finner på, noe av førsteinntrykket mitt når jeg kom hit var akkurat dette. Ble overrasket over at personer ble navngitt og sterke ord om både personer og klinikker.
    Skal dette bli et sted jeg tør be fastlegen lese litt på så må vi kunne være litt mer avdempet og unngå de sterkeste uttrykkene på dette området.

Dessuten er det ingen grunn til å tolke dette som kritikk av forumet som sådan. Det er bare endel av innleggene som burde vært moderert i større grad.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Sitat Opprinnelig skrevet av Bastian Vis post

Kjekt å sjå at du tok den......

Og eg er heilt einig i det du skriv.......
    ---

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Bastian Vis post
    Hvilket budskap skal vi presentere ut til verden ?
    Om nå vi bare kunne innse at også leger og endokrinologer leser her inne, de vil sikkert ikke innrømme det, men de som leser her inne vil garantert bli en smule defensive etter å ha lest noen av innleggene her.
    Lægestanden er vist defensive nok i forvejen over for alt og alle som ikke er enige med den, over for oplyste patienter, over for andre kilder (til viden) end deres egne, over for alle selvbevidste patienter, der gør krav på respekt... Tro I virkelig selv på, at en tolerant indstilling fra forummet vil gøre lægerne mere samarbejdsvillige og lydhøre?

Ret beset er dette forum nok den eneste "aktør", der gør front mod dårlig lægeskik og melder klart ud, at det har konsekvenser at skade sine patienter. Enten ved ikke at behandle dem ordentligt eller værre, ved at behandle dem skidt. Det er, i hvert fald, min erfaring fra et langt liv, spildt på tillid til og (ufortjent) respekt for dårlige læger.

Sidst men ikke mindst - ja, meget af den værdifulde information, som mange roser forummet for, ville aldrig få lov til at blive postet her, hvis "respekten" for læger skulle prioriteres først. Dette forum har sin egen forhistorie og jeg kan love for, at bølgerne gik højt her i fortiden, hvor der blev kæmpet om hensynet til og respekten for læger, måske mere end for hensynet til patienterne. Jeg husker levende, hvor mange lægetro brugere energisk kritiserede "Armour-brugere" for at fremhæve Armour på bekostning af Levaxin. Samtidigt mente de, at forummet skulle gøre meget mere ud af mestring af sygdommen og af at stå mere for at lære leve med sygdommen, end at formidle information om bedre behandling.

Jeg er ret sikker på, at ingen af debattørerne her ville have et sted at komme efter hjælp i dag, hvis det "hensynsfulde lejr" i sin tid havde fået magt som det havde agt, og forummet ville for længst lide en stille død af at blive et sted for formidling af den samme slappe holdning til de syge, som man i dag møder på de fleste lægeklinikker.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Kan leger ta feil?
    Av annki i forumet Hos legen
    Svar: 13
    Siste melding: 25-09-07, 13:14
  2. leger...
    Av irene i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 12-07-07, 00:16
  3. Leger i Ski?
    Av baremei i forumet Hos legen
    Siste melding: 04-10-06, 19:55
  4. Sjekking av leger
    Av Marianne i forumet Hos legen
    Svar: 3
    Siste melding: 12-09-06, 18:28
  5. Hørt om leger
    Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Siste melding: 06-07-06, 21:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn