Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 35
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: T4/T3 og FT4/FT3

Man kan bruke søkefunksjonen her, men jeg forstår godt at mange i den situajonen man er i kan ha vansker med å lete seg fram. Man vet ofte ikke hvïlke ord man skal søke med og det blir jo mye å lese da.
    Men bare kort så har hormoner en lagerstatus og aktiv status.
    I lagerstatus er de bare passive på lager, og lageret består i at de binder seg til et protein. Det er 3 aktuelle bindingsproteiner, men over 90% binder seg til TBG (ThyroxinBindendeGlobulin)
    Den målingen kalles totalmåling uansett hva slags hormon man måler.

Etter en stund blir en forsvinnende liten el av lageret fri fra sitt protein (feks 0.003% av T4) og det er bare fra den lille fraksjonen stoffskiftehormonene dannes.
    Bare en liten OBS : T4 er ikke stoffskiftehormoner - ikke mer enn at murstein er et hus.

T3 er stoffskiftehormonet, og T4 kan omdannes til å bli det av en prosess som heter de-jodinasen. Den fjerner ett av de frie T4-res jodatomer og da dannes T3 som binder seg til et TBG. Etter en kort stund frigjøres T3 og dette har nå en form som gjør det mulig å trenge gjennom cellemembraner og slippe oxygen inn i cellen.
    Og da starter forbrenningen - som man skrur opp trekken på en vedovn.

Så fT3 er det som gjør noe for stoffskiftet.
    Likevel er størrelsen på fT4 viktig. Andre systemer i kroppen "måler" denne og innretter seg etter den, så alle de du nevner er viktige å få orden på.

anti-TPO sies å være tilstede i 90% av de som har lavt stoffskifte.
    Det er grunn til litt ekstra grundighet når denne er negativ. Da kan det være meget spesielle grunner til at stoffskiftet er lavt.
    Det er jo tydelig at ditt TSH-system "bløffes" til å tro at alt er iorden - og det er det IKKE !
    TRAS er en annen antistoffprøve som kan være aktuell. En full D-vitaminstatus. B12 og i det heletatt få en full sjekk.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    17

Standard Fryser, ør og kriblen i ekstremitetene.

Hei.
    Jeg har nå etter flere uker økt til 100 microgr Levaxin og 20 microgr Lio. I dag, ca 1 uke etter siste økning føler jeg meg helt merkelig.....Det går litt rundt for meg, føler meg hyper og svimmel om hverandre, stresser rundt, fryser inni meg, og kjenner en kribling i hender og føtter, blandet med hodepine. Orker heller ikke tanken på mat. Er jeg for høy på dosen? Bør jeg kun ta en halv Lio en periode for å se, eller rir jeg av stormen. Hvordan gjør dere dette? Jeg hadde en TSH på 0,60 sist, men en FT4 på 9,3 (lav?) . Håper dere kan hjelpe meg her inne, skal snart ta ettermiddagsdosen min, men vurderer sterkt og droppe den siden jeg føler meg slik.
    På forhånd takk til dere alle for den hjelpen jeg får her inne. Setter umåtelig stor pris på det!!!!
    Sanne

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: Fryser, ør og kriblen i ekstremitetene.

Hei Sanne.
    Liothyronin bør en prøve seg fram med, og begynne lavt og forsiktig.
    Noen sier 5µg av gangen skal være nok, og at en heller skal ta 2 eller 3 ganger om en trenger mer.
    Så tror jeg også at man skal prøve å øke Levaxindosen så mye som mulig for å se om en høyere dose kan være nok til at kroppen lager passe med T3.

Det er helt ok å hoppe over en Lio-dose.
    Det er eneste måten å lære seg hvordan den virker.

Det kan og hende at man fryser fordi kroppstemperaturen stiger, og mange sliter jo med for lav kroppstemp.
    Om det er slik hos deg er det egentlig et godt tegn at du fryser da.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    17

Standard Er jeg for høy tross fine blodprøver?

.
    Bruker 125 levaxin hver dag men 150 mandag onsdag og fredag. prøvene var 2,4 på TSH og 15 på FT4, det er jo ok er det ikke? Har vært veldig dårlig nå. Halverte dosen i 3 dager og har gått ned til 100 hver dag istedetfor. Muskelsmerter, hjertebank og "smelling" i halsen. Mye uro og lite søvn, konstant svimmel. Bør jeg gå på 100 i en lang stund nå for så og trappe sakte oppove`r? Tror jeg har økt for raskt tidligere selv. kan dette stemme? Har nok hatt lavt stoffskifte i ett tiår uten at det er oppdaget, har dette også noe og si om hvor lang tid det går før medisinene virker?

Takknemmlig for svar.
    Sanne

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: Kjære dere, trenger råd

Hei Sanne

Hvorvidt blodprøvesvarene dine er ok eller ikke er vanskelig å avgjøre. Imidlertid forteller formen din ofte om de er det eller ikke og formen din tyder på at ikke alt er som det skal være.

Jeg vil nødig blande meg inn i doseendring, her må vi gjerne prøve og feile litt for å bli "kjent" med oss selv og kroppen vår ved denne sykdommen.

Jeg tror det kan være en sammenheng mellom hvor lenge man har hatt sykdommen og tiden det tar før man blir friskere. En "nedkjørt" kropp trenger tid på å restituere seg. Dette betyr ikke at medisinen ikke fungerer, det betyr i praksis at din kropp vil trenge tid for å hente seg inn etter lang tid på "lavbluss". Stoffskiftet påvirker vel stort sett de fleste organer i kroppen på ulike måter. Hos noen gir heller ikke Levaxin alene optimale resultater, så du får vurdere etterhvert om den alene gjør nok for deg.

Jeg håper du snart vil føle deg bedre

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    17

Tusen takk kjære deg, for svar. Det betyr utrolig mye for meg. Håper du har det bra.

Sanne
    Sanne

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Det var da så lite Sanne, bare godt å kunne bidra litt Jeg har det godt om våren, så jeg smiler om kapp med vårsola (hvor enn den befinner seg for øyeblikket)

Jeg tror du har helt rett i dine tanker rundt det å gjøre forsiktige endringer i dose fremover. Noen ganger skal det så lite til for at du når akkurat din optimale dose. Jeg har erfart at det kan handle om faktisk så lite som en økning på 25 i uka for at det ikke skal tippe feil vei. Dette er så individuelt, at vi simpelthen bare må prøve oss litt frem og tilbake, avhengig av symptomer.

Ha en god fredagskveld

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    17

Standard Nå er jeg forvirret og deppa nå....

Har i 1,5 år nå gått på Levaxin fordi jeg hadde TSH på 3,9. Føler det har hjulpet.
    I går var jeg hos spesialist som mente jeg ikke hadde lavt stoffskifte og foreslo at jeg kuttet ut medisinene? jeg føler meg jo bedre!!! Har aldri vært så opplagt før. Gråter mindre og er gladere, er ikke det preferanse nok? Hva er galt? Hva bør jeg gjøre? Anti TPO var fin, også de andre prøvene....

Takk for svar.
    Sanne

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Nå er jeg forvirret og deppa nå....

Jeg er faktisk enig med legen (sorry) - iallfall foreløpig, til flere fakta foreligger.
    Hvis man ikke har antistoffer, kan det være noe annet som gjør at du har lavt stoffskifte.
    For du har lavt stoffskifte, med tydelige symptomer - og da er det ikke så rart at Levaxin hjelper.
    Men du kan gjør deg selv en bjørnetjeneste med å la være å utrede dette skikkelig.
    Og det skulle du jo selvfølgelig vært tilbudt !
    Jeg mener det i det minste må være en unnlatelsesynd av dimensjoner om du ikke har fått et slikt tilbud.

Men.
    Forsøk med D-vitaminer.
    På meg virker det gunstig på stoffskiftet, og jeg har tanker om at det egentlig var D-vitamin jeg skulle hatt - ikke Levaxin......

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    17

Standard

Hei og takk for svar.
    Startet med Levaxin mest pga symtomer, for 14 år siden sa de og det var noe med stoffskiftet mitt men det ble ikke gjort noe videre, Har vært trett og slapp i en årrekke, depresjon og angst uten grunn...Føler nå at det er riktig med medisinene...Blir forvirret når legen sier det slik. TSH sist var nå på 1.8, og det er jo bra.

Kan du fortelle meg litt om Armour? Kontra Levaxin?....

Symptomene tilsier at dette er det riktige. Svarene sist var 1,8 TSH så 100 microg Levaxin passer nok meg.....Du har "Lavt stoffskifte uten antistoff" Er det det samme som jeg siden Anti TPO er ok, og isåfall hva betyr det.

Takk igjen.
    Sanne
    Sist endret av Admin; 08-09-09 kl 16:27 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg fra 1 tråd
    Sanne

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Hashimoto/hypo/slitne binyrer fra 2005.
    Av rexxy69 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 35
    Siste melding: 30-01-14, 14:41
  2. Slapp etter ferie
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 14-07-09, 23:55
  3. Hetebølger og ødelagt termostat
    Av jane i forumet Graves sykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 24-06-07, 01:43

Bokmerker

Regler for innlegg