Side 2 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 41
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard

Jeg ble så nysgjerrig..Hvorfor fraråder man å bli gravid da? Min TSH er for øyeblikket på 6.7 - bør jeg unngå å bli gravid eller vil det bare være vanskelig??
    Som kanskje anha er et bevis på, lavt stoffskifte kan føre til spontanabort. Det kan også føre til fosterskader, men jeg vet ikke hvor vanlig dette er. For mange er det også vanskelig å bli gravid, rett og slett fordi mange ikke har eggløsning hvis stoffskiftet er for lavt.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard GRAVID - ønsker gode råd

Hei

Jeg fant i dag ut at jeg er gravid. Er kjempeglad, men også litt redd. Har jo lest så mye om mulige farer. Jeg har fått legetime om en uke og skal ta blodprøver før det slik at jeg har ferske resultater til den timen.
    Hvilken oppfølging får dere/har dere fått?
    Jeg er så redd for at min lege ikke skal ta det alvorlig. Har akkurat byttet lege, så dette blir den første timen hos han....

baremei Gjest

Standard

Ikke lenge siden det gikk en tråd om dette og om hva man bør følge med på. Gjør et søk, og du finner det sikkert.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

Standard

Gratulerer!

Jeg fikk henvisning til endokrinolog da jeg krevde dette og får oppfølging av stoffskifte der, resten tar jeg hos jordmor. Vet det er vanlig med blodprøver hver 4 eller hver 6 uke igjennom svangerskapet. Vet også at noen får ekstra ultralyd undersøkelser i løpet av graviditeten.

Dersom du bor på østlandet ville jeg har oppsøkt Tyroidea klinikken på Aker sykehus. Har hørt mye bra om dem.

Masse lykke til

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Pusen
    Dersom du bor på østlandet ville jeg har oppsøkt Tyroidea klinikken på Aker sykehus. Har hørt mye bra om dem.
    Joda, flinke de, men ikke et sted man "oppsøker", akkurat.

Man må få henvisning fra legen, og har man det er det 6-8mndr ventetid, hvis ikke tilstanden krever spesielle tiltak.

Men det er jo lov å forsøke, selvsagt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Gratulerer så mye. Jeg kan ikke gi deg noen råd i forhold til stoffskifteproblemer og graviditet, men jeg håper at du får anledning til å nyte svangerskapet og ikke streve med stoffskifteregulering og plager.

Lykke til

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Utenfor Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    172

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pusen
    Joda, flinke de, men ikke et sted man "oppsøker", akkurat.

Man må få henvisning fra legen, og har man det er det 6-8mndr ventetid, hvis ikke tilstanden krever spesielle tiltak.

Men det er jo lov å forsøke, selvsagt.
    Ja det er sant en henvisning må til, men har hørt om andre gravide som har kommet til i løpet av noen uker etter at de har henvendt seg med henvisning.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Tønsberg
    Meldinger
    63

Standard

Hei,jeg fikk ikke noe oppfølging under graviditeten.Ba om en stoffskifteprøve en gang mens jeg gikk gravid,den var bra.Var ellers kvalm,slapp,litt tull med blodtrykk osv,men det var nok ikke pga stoffskifte.Ikke vet jeg.MEN,jeg fikk problemer med høyt stoffskifte ETTER graviditeten.(Lavt egentlig)Driver å justerer dosen(7 mnd siden fødsel).Så følg med og mas om prøver om du ikke føler deg bra.Lykke til med deg og den lille i magen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Vil gjerne legge til at det er internasjonalt nye retningslinger nå.
    Dosen thyreoideahormon skal økes veldig snart i graviditeten.

Var du riktig dosert før?
    Hvis du var iktig dosert før, så skal levaxin doseres slik at TSh ikke skal stige.
    Det kan hende at man må doble dosen eller øke med 50%.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard

Var du riktig dosert før?
    Hvis du var iktig dosert før, så skal levaxin doseres slik at TSh ikke skal stige.
    Det kan hende at man må doble dosen eller øke med 50%.
    Jeg har vel kommet opp i noenlunde riktig dose, tror jeg (100 µg 5 ggr/uke + 150µg 2 ggr/uke). Det har tatt et år med gradvis stigning av dose og gradvis lavere TSH. Jeg hadde TSH på 4,7 for en måned siden, det er jo for høyt etter anbefalinger for gravide. Men dette er en måned siden og en måned før der hadde jeg 8,3 og to måneder før 17,0. Jeg har tatt nye prøver i dag og får svar på de på legetimen på tirsdag. Håper min nye lege kan noe om det her.

Side 2 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Graviditet og trening
    Av serena i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 26-12-09, 16:38
  2. Lav tsh og graviditet.
    Av litza i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 11-09-07, 14:29
  3. Verdier ved starten av graviditet
    Av Thyr i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet