Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 27
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Lavt stoffskifte eller binyretretthet??

Jeg syns også denne problemstillingen er intressant, for det ligger noe grunnleggende i dette.
    "Min teori er også at det fort kan bli mye og håndtere for de med svak binyrefunksjon, med en stor dose per dag, for da må binyrene jobbe ekstra hardt?"

Skal ikke ta fra deg trua Blondie, men jeg antar at det kan være mer komplisert.
    Stoffskiftet legger jo grunnlaget for all aktivitet i kroppen - også binyreaktiviteten. Uten tilstrekkelig stoffskifteaktivitet, vil ikke binyrene klare å oppfylle kroppens krav.

Men så er det noen paradokser i mine antagelser.....
    Når stoffskiftet er lavt har ikke kroppen like høye krav til produkter fra binyrene - alle kroppsfunksjoner er jo på lavbluss.
    Likevel kan man lett tenke seg situasjoner som lettere klarer å presse binyrene ut over sin kapasitet ved lavt stoffskifte.

Så kan det være at når man starter opp med stoffskfitehormoner at dette kommer i u-lage - at krav og evne ikke følges ad ?
    Man kan iallfall se tendenser til det når dosen økes for raskt.
    Og det kan jo vare lenge før dette stabiliseres og evnen til å produsere nok til å dekke kroppens krav gjennvinnes.
    Ekstra produksjonskrav i en slik fase vil kunne få dem til å gi opp.
    I den fasen kan det faktisk være gunstig å gå på kortison for å hjelpe til med å senke produksjonskravne mens stoffskiftet øker slik at produksjonsevnen kan gjenopprettes.

Så virker det jo som at ganske mange her har vansker med å få binyrene til å gjenoppta full produksjonsevne.
    Og hva kommer det av ?
    Sikkert flere løsninger på det, men en kan jo være manglende effekt av stoffskiftehormonene som benyttes ?
    Mange blir bedre på Tyroid, men ikke alle blir helt bra.
    Her må det være mye uvisshet og mangel på kunnskap i behandlermiljøet ?

Syns det er veldig intressant å lese andres innspill om dette.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Heisan
    Har logga meg ut av det meste i ein lengre periode. Kroppen har vore litt ulaget og eg har måtta fokusere fullt på jobb fram mot o'store sommarferie. Gjekk av jobb i går og kræsja fullstendig i går ettermiddag og i dag.

Ville berre seie at eg har hatt stor nytte av å lese denne tråden da eg strevar med mykje av det same.
    Bruker nå 50 mcg Levaxin, 60-90 mg (1-1,5 grain) Thyroid. Og har inntil for 2-3 veker sidan brukt heile 20 mg Dhea. Det siste er nok for mykje. Så nå tek eg 10 mg Dhea.
    Har hatt problem med hjartebank spesielt, men også kjent meg svimmel, varm, kvalm og fjern.
    I starten var eg superfin på Levaxin, Erfa og Dhea. Det veit du spesielt godt, Berit1974 ;) Men etter kvart fekk eg hjartebank før eg skulle ta dose 2 Thyroid. Da hjelpte det ca 14 dagar å ta den dosa, da roa hjartet seg. Men så fekk eg hjartebank mm litt oftare og det hjelpte absolutt ikkje å ta Thyroid. Halverte så Dhea, og kutta ned på Thyroid.

Legen min på Heggeli anbefaler meg å ta heile Thyroid-dosen på morgonen. Han seier også at eg må stå ei stund til på eit tillegg av Levaxin fordi kroppen (binyrene) ikkje klarer å gje det som må til skulle om eg tok all stoffskiftemedisinen ved hjelp av Thyroid.
    Skal attende i august og håpar eg da kan kutte meir på Levaxin.

For ein månad sidan kom eg i skade for å tygge Levaxinen. Ikkje gjer det!!! Fekk ein superekkel smak i munnen. Denne vara i heile 5 dagar, og var svært sterk i 4 dagar. Særleg når eg skulle eta og drikke. Måtte tvinge meg til å spesielt eta.
    Lurer nå på om Levaxin er reinaste gifta ;)

Legen min var atterhalden med å gje meg medisin for binyrene. Det har vore snakk om Cortef. Klok mann som han er, skjønte han at eg har litt å gå på når det gjeld eigenomsorg. Er superflink med kosthald og har roa livet mykje ned (så svært lite stress, sett bort frå flytting da...), men er ein natteravn, vettu.

Så i sommar skal eg leggja meg tidleg. Ingen vin etter at barn har lagt seg.

God sommar og god betring til alle!
    Sist endret av Delisa; 03-07-10 kl 15:17 Begrunnelse: skrivefeil

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Enig i at dette er en veldig interessant problemstilling. Man skal virkelig ikke undervurdere binyrene. Å bli ordentlig frisk fra binyretretthet tar imidlertid flere år, iflg Wilson. Om det skulle ta kortere tid, har man ikke egentlig lidd av binyretretthet.

Jeg vurderer å bytte ut litt av erfaen med levaxin nå.... er det ikke t3 som er spesielt belastende for binyrene? Følte meg jo aldeles ikke bra på Levaxin men jeg vet ikke om det var fordi den ikke inneholder t3 eller fordi jeg ikke responderte godt på den.

Jeg føler meg sliten men litt gira om dagen, og det er vel tegn på at dosen burde senkes noe.

På den annen side er det viktig som du sier finn, at binyrene ikke vil få drahjelp til å fungere før stoffskiftet økes. Så med for lav dose kan man jo også belaste binyrene. Det gjelder altså å treffe "på midten"- dvs en stoffskiftedose som er lav nok til at ikke binyrene blir for stresset og dermed ikke klarer å henge med, og samtidig høy nok til at binyrene kan bli støttet av stoffskiftet til å produsere binyrehormonene.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei Delisah

Hyggelig å se deg her på forumet igjen

Så kjedelig at formen din varierer. Men det høres jo fornuftig ut å stå på Levaxin litt til, sånn at binyrene får henge med. Jeg lurer på om jeg rett og slett får "bite i det sure eplet" og gjøre det samme...

Nå kom mann og barn inn døra.

Ha god sommer, Delisah!

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Alt i alt høres det ut til at man bør tenke på å støtte binyrene i en opptrappingsfase med thyroid. Hvis binyrene mine var litt slitne da jeg trappet opp med thyroid nå, traff jeg hvertfall blink med hydrocortisonsmøring og dhea.

I dag har jeg fulgt samme metode, og føler meg i god form. er lettere vimsete på kjøpesenteret på aften med full handleliste og handlevogn, og merker jeg er 80% med.. Det spørs om jeg skal opp i thyroiddose etterhvert Eller ta alt å morgenen..

Er litt deppa over at Argentina tapte da, mon tro om det også betyr at thyroiddosen som er for lav...

Jaja, takk til alle dere som bidrar med kloke hoder, sammen er vi dynamitt.

God aften til dere!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Er litt deppa over at Argentina tapte da, mon tro om det også betyr at thyroiddosen som er for lav...

Ha ha

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Stoffskiftet legger jo grunnlaget for all aktivitet i kroppen - også binyreaktiviteten. Uten tilstrekkelig stoffskifteaktivitet, vil ikke binyrene klare å oppfylle kroppens krav.
    Det minder mig om dengang, min datter var baby, en særdeles nysgerrig en af slagsen, og nogle gange blev for træt til at spise og for sulten til at sove....
    Samme slags lukket cirkel.

Det eneste, der var at gøre ved det - med babyen - var at arbejde i to spor, altså forsøge sig med en lillebitte smule mad skiftevis med lidt hvile. Til sidst mæt, sovende baby

Og lidt det samme her; jeg havde for et par uger siden en krise, hvor jeg følte mig slidt, selvom jeg var stærk også. Skar ned fra 3- 3½ grains til 2 grains Erfa igen, fået flere kræfter og føler, jeg kan rykke videre.

Jeg har ind imellem taget melatonin 3mg og forsøgt at prioritere min søvn ... Det hjælper voldsomt på projektet!! Men det er så ikke helt ligegyldigt, hvornår man sover; jeg kan godt ta' en lur (30-40 min.) om eftermiddagen, det forhindrer mig i at blive overtræt. Men gå i seng alt for sent går ikke, middagslur eller ej. Jeg læste engang at kvaliteten af søvnen er bedst før midnat... og det er sandt
    Faktisk tæller den dobbelt for kroppen i forhold til den søvn, man får efter midnat! Siger de kloge selv. Jeg kan mærke, det er sandt (men øv, jeg vil både gerne hygge og lave en masse om aftenen... går bare ikke)

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post

Og lidt det samme her; jeg havde for et par uger siden en krise, hvor jeg følte mig slidt, selvom jeg var stærk også. Skar ned fra 3- 3½ grains til 2 grains Erfa igen, fået flere kræfter og føler, jeg kan rykke videre.
    Dette høres veldig fornuftig ut. Jeg må også gjøre noe nå. Tok 1 grain Erfa og 50 mcg Levaxin i dag, men vet egentlig ikke om det har noe hensikt å erstatte med Levaxin... Følte meg jo ikke akkurat veldig pigg på den medisinen. Men jeg er redd for å bli hypo igjen også så jeg tør liksom ikke gi slipp på dosen. Du ble ikke hypo av å ta lavere dose en stund?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Du ble ikke hypo av å ta lavere dose en stund?
    Nej, jeg fik det bedre, da jeg først kom i gang med at sove. Det er et centralt punkt for mig, det med søvn.

Jeg prøvede i et par dage at erstatte noget af dosen med Euthyrox, men dels mærkede jeg ingen positiv forskel, dels fik jeg en reaktion i min ansigtshud, som tydede på, at de to ting bare ikke skal blandes, ikke i mig, i hvert fald. Fik et par revner, altså små sår, gennem overlæben og huden lige over den. Det ligner den allergiske reaktion, jeg har fået, når jeg for eksempel har spist en dadel. Meget ubehageligt. Så det er slut med det - eller i hvert fald ved jeg ikke, hvor langt, jeg skal ud for at gøre det igen ....

Glemte at nævne, at jeg også har forsøgt mig af og til med hydrocortisoncreme 1% Jeg forstår ikke, hvis det virkelig virker, men det kan jo føles sådan, i hvert fald.

Redigeret: Nu forsøger jeg mig så med 3 grains. Føler, jeg har kræfterne til det, men kan jo ikke vide det. Sætter mig muligvis ned til 2½ grain om nogle dage, hvis jeg mærker, det går baglæns igen ...
    Sist endret av Nielsigne; 04-07-10 kl 10:57 Begrunnelse: tilføjelse

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Ok, takk for svar. Jeg sover ganske urolig om dagen. Må ofte på do for å late vannet av en eller annet grunn, og det er slitsomt. Flere som har det sånn? Lurer på om det kan ha noe med binyrer å gjøre.

Har aldri hatt problemer med innsovning før i det siste, jeg føler med litt gira og har hjertebank, så det er vel et tegn på at dosen er for høy.

En god natts søvn og å våkne uthvilt og virkelig klar til å starte dagen, det hadde vært noe... kommer forhåpentligvis en vakker dag

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    Av Vigdis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 953
    Siste melding: 09-09-14, 21:29
  2. Lavt stoffskifte eller utbrent??
    Av Søvniiiig i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 25-01-09, 12:37
  3. Lavt stoffskifte eller ?
    Av Sonye i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 3
    Siste melding: 13-03-08, 17:56
  4. Har jeg lavt stoffskifte eller.....?
    Av jan-1962 i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 8
    Siste melding: 21-01-08, 17:54
  5. TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???
    Av Unn i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 29-05-07, 18:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn