Viser søkeresultater 171 til 180 av 266
-
04-08-10, 21:35 #171
Sv: Januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte.
Vel, det er jo iallfall mulig å dele T3 forsyningen opp i to hovedtilbydere, og det er kjertlen og de-jodinasen.
Så foregår jo de-jodinasen ikke bare i leveren, men hoveddelen har man antatt at foregår der. Og jo, den foregår flere steder - det er godt kjent, men de-jodinaseprosessen er jo et samlebeggrep. Det er prosessen som er viktig, selv om det også er intressant hvor den foregår.
Jeg er helt nødt til å legge begrensninger på detaljer og ting som er mindre viktig for helheten når jeg forklarer, ellers får jeg ikke frem hovedbudskapet.
Det er jo ikke alltid så viktig hvor - men om, og hvordan ?
Og hvornår ?
Hvor mye som kommer fra kjertlen kan man også finne et variert tilbud på.
Det som vel er viktig for oss, er at det som kommer fra kjertlen ser ut til å forsyne oss kortsiktig, særlig om morgenen.
Jeg mener at slikt kan man lære av når man skal være sin egen kjertel.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-08-10, 18:07 #172
Jeg har fått Erfa, men er redd legen vil trappe ned ift. lav TSH
Hei alle sammen!
I går hadde jeg på ny en telefonsamtale med legen på Balder. Hun hadde fått prøvesvarene mine, og nå var FT4 13, FT3 5,7 og TSH 0,08. Jeg har jo etter hennes anbefalinger nylig gått ned fra 20 mg Liothyronin til 10. Også tar jeg 100 mg. Levaxin.
Her er det som kom ut av denne telefonsamtalen, og det er en del ting jeg stusser på.
Basert på den lave TSH, mente legen at jeg var overdosert, og burde trappe ned på Levaxin. Sitat legen; " Hvis TSH blir suprimert, vil skjoldbruskkjertelens egenproduksjon stoppe opp. Jeg har konferert med mine kollegaer, og TSH bør bli høyere".
Dette stusser jeg på. Da sykdommen ble oppdaget hadde jeg en TSH på 140 (!), og da var stoffskiftet mitt lavere enn 6 (vet ikke om de greide å måle det en gang). Da kan vel ikke min egenproduksjon være stort å skryte av?
Hun sa også at jeg muligens ikke følte med bra, fordi jeg var overdosert. Man kunne tippe over, og bli slapp og trøtt av det. Men FT4 er jo bare på 13. Hvordan kan jeg være overdosert? Da jeg gikk på 150 mg Levaxin, hadde jeg for en tid tilbake en TSH på 1,5 og FT4 på 17. Følte meg ikke bedre med den TSH`en heller. Skjønner ikke hvordan legen tenker i det hele tatt. Jeg har jo aldri følt meg bra.
Legen sier også at kostholdet også har mye å si for at jeg ikke føler meg bra. Jeg har forhøyet glukosenivå (fastende 6) og høyt kolesterol (6). Hun mener dette har noe med kosthold å gjøre, mens andre leger jeg har snakket med og det jeg har lest her inne, tyder på at det er stoffskiftet som er årsaken. Før dette var jeg både slank, og hadde fine verdier. Men legen vektlegger dette med kostholdet veldig. Så jeg går på diett nå.
Jeg hadde nylig også en forferdelig reaksjon med stress og utmattelse, noe som nok har sammenheng med binyrene mine. Jeg har levert spyttprøve og venter på resultat. Legen mente dog at kuren for dette med binyrer var meditering. Da jeg i dag spurte henne om kortison kunne hjelpe, sa legen følgende; " Det vil stresse binyrene dine ytterligere". Dette forstår jeg ikke, fordi jeg trodde at kortison tilføre binyrene sårt tiltrengt kortisol, som igjen roer stressnivået i kroppen? Er det jeg som er er helt på jordet?
Under denne telefonsamtalen ble jeg mer og mer fortvilet. Jeg har stått på stedet hvil med Levaxin i åtte måneder nå. Jeg klarfte til slutt å få legen med på å prøve ERFA Thyroid. Det er jeg veldig glad for. Men, det finnes alltid et MEN for tiden....
Hun sa at jeg da skulle fortsette å gå på 100 mg Levaxin og så skulle jeg bytte ut mine 10 mg Liothyronin med tilsvarende i ERFA. Jeg ble litt skuffet av at jeg skulle gå på Levaxin som hovedmedisin, og så bare spe på med ERFA. Hun sa hun skulle regne litt på det, og sende meg en resept.
I dag mottok jeg denne resepten. På den står det noe helt annet. Det står 50 mg. Levaxin morgen og 60 mg. Erfa (30 mg morgen og 30 mg kveld). Jeg skal altså halvere Levaxinforbruket mitt. Men hva betyr 60 mg ERFA?
Jeg har prøvd å lete litt for å finne ut av det, men jeg skjønner ikke bæret av dette, hverken hvor mange mg. Erfa tilsvarer i mg. med Levaxin eller mg. med Liothyronin, eller hva grain er i forhold til mg.
Jeg spør derfor dere på dette forumet, fordi jeg ikke helt stoler på om denne doseringen tilsvarer den jeg har nå. Legen ville jo trappe ned, og det ønsker ikke jeg. Derfor må jeg forsikre meg om at det ikke er det hun har gjort. Så altså, kan noen si meg om 100 mg. Levaxin og 10 mg. Liothyronin, tilsvarer 50 mg. Levaxin og 60 mg. ERFA?
Videre må dere gjerne kommentere resten av denne telefonsamtalen, for jeg er en person som liker å høre fra flere hold.
Jeg har seriøst dyskalkuli, så jeg må ikke få for avanserte forklaringer
Men, jeg har fått Erfa da
Klem
-
07-08-10, 18:32 #173
Sv: Jeg har fått Erfa, men er redd legen vil trappe ned ift. lav TSH
Det har du, og nå er det jo du som putter tablettene inni munnen din da

Med det mener jeg at fremover bestemmer du hva du tar, bare begrunn det med at du ikke orket mer og måtte prøve det du følte var rett.
Erfa 60mg er det samme som: T3 (liothyronin): 8 mcg og T4 (levaxin) 35mcg
Dette tilsvarer T3 dosen ganger 4 er 32 pluss 35mcg T4 blir totalt det samme som 77mcg levaxin (enkelt forklart) hvilket er ett grain Erfa.
Håper det var forståelig.
-
07-08-10, 20:12 #174
Hvis jeg har forstått rett nå så inneholder 60 mg erfa 35 mg levaxin. Når jeg plusser dette 50 levaxin blir det jo 85 mg levaxin. Også er det tilsvarende 8 mg T3 i erfa. Da står jeg igjen med en dose som tilsvarer 85 mg levaxin og 8 mg liothyronin. Har jeg rett? Jeg stod jo på 100 mg. Levaxin og 20 mg. Liothyronin i utgangspunktet. Jeg har nå kuttet ut 10 mg av liothyronin. Med denne nye erfa resepten går jeg jo ytterligere med med 15 mg. Levaxin og 2 mg liothyronin. Jeg vil IKKE ned.
-
07-08-10, 20:31 #175
-
07-08-10, 21:41 #176
Nå spørs det hvordan det går med dyskalkulien da

Helt klart at ikke du har noen egenproduksjon. Det kan du umulig ha med 140/6 !
TSH er ikke et stoffskiftehormon, og når kjertlen ikke har egenproduksjon har det ingen funksjon.
Og du har jo helt rett i ditt resonnemang ! Det undrer bare at leger kan tenke slik.
Høyt kolesterol er den direkte følge av at stofffskifte er for lavt !
Når det gjelder ERFA kan du bare glemme Grain - de opererer i milligram og det gjelder tabletten.
Levaxin sier ingeting om tablettvekten, men oppgir bare innholdet.
60mg ERFA betyr 35µgT4+8µgT3.
For mitt vedkommende ville dosen vært 120mgERFA+50µgLavaxin, men det må jo tilpasses din situasjon.
Og du er etter min mening selv den beste til å finne ut det.
Husk at T3 lages AV T4 - det er ikke omvendt. For å regulerer fritt T4 til en passende verdi har ERFA's T3 innhold ingen innvirkning.
Så trenger man litt mindre µgT4 når man bruker ERFA - den tas bedre opp i tarmen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-08-10, 01:02 #177
Fordi det er en måte å lese dossering på som legene bruker. Ikke for at du behøver følge deres råd, men for at du skal forstå hva de snakker om. Før jeg begynte på Erfa brukte jeg 100mcg levaksin og 20mcg liothyronin. Dette tilsvarer 180 mcg levaksin for legene. Fordi de 20mcg med liothyronin regnes om til å tilsvare effekten av 80mcg levaksin.
Også er det som Hansen sier at Erfa absorberes bedre og derfor er det vanlig å starte med det som vil tilsvare 75 prosent av den syntetiske medisin dosen din. Derfra kan du jobbe deg opp.
-
08-08-10, 06:38 #178
Hvad de færreste forestiller sig - er at en pludselig kostomlægning midt i "binyre-problemet" medfører yderligere stress for og belastning af binyrerne! Den reaktion du beskriver kunne meget vel stamme fra det "metabolsk-stress" over at der pludselig manglede kulhydrater i kosten, kroppen ellers var vant til før. Man må aldrig cutte hurtige kulhydrater fra dag til dag, men trappe ned over nogle dage og gradvis at erstatte de "nedtrappede" kulhydrater med proteiner.
Desuden er den foreslåede kosthold (i sig selv) en delvis belastning for dine binyrer. Fedtfattig (og low-kalorie-) kost er simpelthen en "binyredræber", så er det sagt! Skulle kostholdet modsvare de behov for trivsel binyrerne har, ville jeg foretage følgende justeringer, hvis jeg var i samme situation:
- beholde kartofler - kogte med skræl til varm eller kold mad, eller råstegte i kokosolie
- spise æg, 2-3 om dagen let rørt, blødkogt eller hårdkogt (ikke spejlæg)
- spise kød, kogt eller grillet (div. kødpølser undtaget)
- bruge ægte mejerismør og fuldfed fløde i maden
- salt er meget vigtig IKKE at skære ned på (for lidt salt skader binyrerne)
- bruge masser af linser i maden - masser proteiner (aminosyrer) kogte i varm mad eller i salater (linser er IKKE det samme som bønner).
- 2-3 gram C-vitamin fordelt over dagen (binyrerne kan IKKE trives uden)
Det basale, biologiske energi- og næringsbehov bør dækkes fra flere næringsstofskilder i rækkefølgen: proteiner, fedtstoffer, kulhydrater og bør udgøre som minimum, ved almindelig aktivitet (div. træning ikke medregnet) omtrent 150 kJ/kg pr. døgn. 1 kJ = 0,239 kcal giver et biologisk behov på 2151 kcal/døgn ved 60 kg normal kropsvægt/kropsbygning/højde. (Ved overvægt passer kroppens energibehov til den "ideelle" kropsvægt/BMI i forhold til højden.)
Hvis rækkefølgen i, hvad bør spises mest og mindst (1. proteiner, 2. fedtstoffer, 3. kulhydrater) overholdes nogenlunde, vil man trives bedre psykisk og fysisk fordi det tilgodeser bl.a. binyrernes (ufravigelige) betingelser for trivsel. Sult og blodsukkerfald vil blive en saga blot.
Resten orker jeg bare ikke kommentere, Herdis
Det gør jeg ikke, fordi det meste af dit refereat af hvad lægen sagde, kunne man lige så godt komme til en fastlæge for at høre "gratis".... Udover (forkerte) kostanvisninger, er der intet (siger/skriver: i-n-t-e-t) som bare ligner en helhedsmedicinsk vinkel i lægens holdning til din case. Deres TSH-vildfarelse gør det 100% af med alt, som kunne ligne helhedsmedicin, så hvorfor hævder denne klinik at være "helhedsmedicinsk" er mig en gåde!
Lige som man ikke kan være "lidt gravid" eller "lidt død", kan man heller ikke være "lidt helhedsmedicinsk".
Enten er man det 100%, eller er man det slet ikke.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-08-10, 22:03 #179
Erfa i hus - så var det overgangen da!
Hei og hå alle sammen!
Da har jeg fått Erfa i hus
Hurra! Jeg håper virkelig at ERFA vil hjelpe meg mot et noelunde liv. For øyeblikket er jeg helt på jordet. Samtidig føler jeg meg alene, jeg stoler ikke på legen som skal guide meg gjennom dette og jeg har tusen spørsmål.
Jeg hadde en bedre periode da jeg startet på Liothyronin i tilegg til Levaxin (som ikke har hjulpet i det hele tatt). Jeg stod da på Levaxin 100 mg og Liothyronon 20 mg. Det var helt fantastisk å få hodet sitt tilbake igjen! Desverre ble lykken kortvarig, da det hele endte i ett gigantisk stressanfall. Hva dette skyldes, vites ikke. Jeg venter fortsatt på binyresvar.
Jeg måtte på bakgrunn av dette kutte ned til 10 mg Liothyronin. Da kom alle symptomene tilbake igjen, spesiellt de mentale....
Så nå har jeg altså fått Erfa av legen på Balder. Hun mener jeg er overdosert på bakgrunn av en TSH på 0,18, FT4 på 13 og FT3 PÅ 6,2. Hun ønsker egentlig at jeg skal trappe ned. Skrekk og gru.
Hun har nå foreslått å bytte ut mine 100 mg Levaxin og 10 mg Liothyronin (20 mg var det som funket), med 50 mg. Levaxin og 60 mg. Erfa. Legen er temmelig TSH-fiksert, så jeg stoler ikke helt på hennes vurdering her.
Så nå har jeg en del spørsmål;
Den nye doseringen utgjør mindre enn den jeg står på nå. Ut i fra det jeg har fått opplyst her tilsvarer 50 mg levaxin og 60 mg erfa noen sånt som 85 mg levaxin og 8 mg liothyroin. Er det vanlig praksis å redusere? Eller kan det være hun sniktrapper meg ned nå?
Jeg er satt opp på levaxin i kombinasjon med erfa. Er dette vanlig? Hadde det vært mulig ønsker jeg å kvitte meg totalt med levaxin, da den ikke har gitt meg annet enn elendighet. Kunne jeg ha byttet ut de 50 mg. med levaxin med en tilsvarende dose erfa?
Legen sier jeg kan gå rett over på den oppsatte dosen. Ingen opptrapping eller forsiktig overgang er nødvendig. Stemmer dette? Livredd for å gå på nok en smell ja!
Hva er vanlig dose med Erfa hvis man bare går på det? Vet jo det er individuellt, men sånn cirka?
Hvor lang tid erfarer dere at det tar før man merker forskjell ved medisinbytte til Erfa? Nok individuellt dette også.
Håper noen kan svare meg på noen av disse spørsmålene. Jeg sliter veldig med å stole på det legen på Balder sier nå, siden hun vil trappe meg ned når jeg er såpass dårlig og FT4 bare er på 13.
Jeg livredd for å bli verre enn det jeg er nå. Jeg har en baby som er syk og har vært innlagt på sykehuset, så jeg kan virkelig ikke bli verre. Samtidig er jeg nødt for å bli bedre.
Jeg har virkelig lyst å prøve ERFA nå, men merker jeg vegrer meg litt for oppstart siden jeg ikke føler jeg har en kompetent nok lege. Brent barn skyr ilden....Det er litt sånn at man vet hva man har og ikke hva man får. Og når man ikke har noe å gå på, blir det vanskelig å tenke seg livet hvis man blir enda verre. Men slik formen min er nå, kan jeg ikke utsette dette medisinbytte så mye lengre heller. Har forgjeves prøvd å skaffe meg en annen lege, uten hell.
Del gjerne deres erfaringer med ERFA
Kanskje er det ikke noe å være redd for. Kanskje får jeg et nytt liv?
-
22-08-10, 22:15 #180
Sv: Erfa i hus - så var det overgangen da!
Vel - jeg syns jo at du bør følge din teft der jeg da Herdis.
Fordi jeg syns den er bra.
Hva jeg ville gjort er en helt annen sak. (jeg ville kastet Levaxinboksen og gått rett på 2G ERFA. Det er mindre enn du hadde, og helt sikekrt for lite i lengden, men du må ta jobben på nytt igjen med å finne en dose likevel)
Jeg merket overgangen (til Armour) med en gang, men hva merket jeg ?
Det aller første tror jeg rett og slett var at jeg sluttet med Levaxin. Jeg har forsøk å blande inn 25µg et par ganger, men jeg får tendenser til de symptomene jeg gikk med i 16år, så jeg kutter etter noen uker. Det går rett og slett ikke.
Så fikk jeg en downperiode, vesentlig fordi jeg ikke turte å øke fort nok.
Jo - skremselspropagandaen virket, den gangen !
En som har gått på lite stoffskiftehormoner lenge skal ikke være redd for å dosere litt for mye en periode. Jeg tror faktisk at det er bra jeg !
Lykke til med nytt liv Herdis !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 402Siste melding: 06-02-20, 19:22 -
Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 18-09-10, 10:16 -
Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
Av Yvai i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 10-05-10, 16:46 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08
Svar med sitat

Bokmerker