Viser søkeresultater 161 til 170 av 172
Tråd: Dagboken til Vibeke W
-
04-01-14, 19:59 #161
Sv: Dagboken til Vibeke W
Takk for at du deler din erfaring med meg Halla!

Merkelig at legene ikke kan ta en jodprøve?
Min venninne som jeg skrev om tidligere fikk faktisk påvist jodmangel, dvs hennes kropp tar ikke opp jod, og hun tar tilskudd og strumaen blir ikke større..
Så det finnes i alle fall en lege i Oslo som undersøker dette.
Jeg er ganske sikker på at min struma er aktiv eller hva man skal kalle det. Den vokser i alle fall, krymper litt og vokser igjen. Den er større nå enn da jeg tok ultralyd.
Om ingen vil sjekke jodnivået vil jeg få det sjekket på annet vis.
Noen som vet hvilken praksis det er vedrørende dette i Tyskland? Jeg har planer om en tur dit til sommeren, kanskje kan jeg få det sjekket der?
Eller hva med andre private klinikker som Volvat osv?
Jeg kommer ikke til å slå meg til ro at dette ikke kommer av jodmangel før det er grundig sjekket. Latterlig å åpne opp å tenke på en eventuell operasjon av plagsom struma som kan komme av jodmangel.Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
04-01-14, 20:11 #162
-
04-01-14, 20:37 #163
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-01-14, 21:03 #164
ja jeg har også dette i mente og tenker det kan være et godt alternativ. Så jeg blir veldig takknemlig om du finner ut av hvor man kan få kjøpt den!

Ser ut til st man kan bestille et sett for å teste jod her: https://store.zrtlab.com/index.php?o...110&Itemid=616
Hvis jeg forstår det rett, får man settet hjem, foretar testen hjemme, og sender det tilbake til laboratorium og får svaret tilbake i posten.
helt klart en god løsning hvis jeg ikke får noen til å teste det her hjemme.
Ifølge ultralydlegen vokser den ikke innover, men jeg kjenner den som en klump i halsen. Som at noe sitter fast der og jeg harker og hoster endel. Jeg kan ikke ligge på ryggen f eks, da presser den på pusterøret og det er problematisk å puste skikkelig, jeg har kvelningsfornemmelser. Dette kjenner jeg når jeg sitter og jobber også, kan ikke bøye hodet for mye nedover, da presser det ubehagelig på. Kjenner også at det strammer i nerver rundt hals/nakke. Jeg kan også se den ganske tydelig nå utenpå.
Men den er i bevegelse, for dette oppleves forskjellig fra dag til dag og faktisk i løpet av dagen. Men den har vokst det siste.Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
19-02-14, 09:05 #165
To innkallinger til utredninger nå i mars.
06.03 skal jeg på Kirurgisk klinikk, Bryst- og endokrinkirurgisk kveldspoliklinikk og undersøke strumaen nærmere.
Strumaen beveger seg, øker og minsker, ofte på samme dag. Men alt i alt har den vokst og det er ganske ubehagelig å ikke få puste skikkelig om natten. Blir spennende å høre hva ekspertene tror.
I slutten av mars skal jeg til søvnlaboratorium. Det blir jo også spennende. Jeg sover nå så utrolig dårlig, er ganske sliten. Men det har også å gjøre med et stort trykk på jobben for tiden, som snart roer seg.
Men bortsett fra struma som presser og dårlig søvn fungerer jeg veldig bra. Har bra med energi og mestrer livet. Ikke syk og ler glad og fornøyd med livet. Det er en stor kontrast til når jeg har vært syk, jeg vet hvordan det er å være syk over en lengre periode. Så jeg er veldig takknemmelig, og tar det ikke for gitt. Men jeg er også ganske overrasket over at jeg tåler det jeg står i nå, jeg er litt trøtt, det er det eneste. Men jeg er ikke stresset, det var jeg før jul. Jeg får trent både yoga og gå lange turer, og jeg mediterer flere ganger om dagen. Jeg drikker ferskpresset juice med ingefør, sitron og agurk hver dag, får slappet av med strikketøy om kvelden og får vært med min datter hver dag. Det er rart å oppleve! Jeg har aldri klart å jobbe 100% før (og nå jobber jeg nesten mer) og samtidig leve et normalt liv ved siden av! Jeg har jo blitt syk av å jobbe for mye jeg.
Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
06-03-14, 19:58 #166
Rapport fra endokirurgisk. Ja jeg har struma. Den er ganske stor. Heldigvis er den ganske myk og diffus, dvs en form for knutestruma men ingen mistanker om kreft. Hvorfor får man struma, spør jeg. Ja, hadde du bodd i Tyskland hadde svarte kanskje vært i jod-mangel, men siden jod-mangel ikke eksisterer i Norge, så er det ikke derfor du har struma, var det underlige svaret. Altså ingen sjekk av mitt jod-nivå....
Men jeg fikk beskjed om å gi fastlegen beskjed om det var endringer, og må nok regne med en operasjon i fremtiden. Men ikke enda, ikke før den har vokst seg så stor at det er et større ubehag enn nå.
Ganske så latterlig, er det ikke? Så jeg skal sjekke denne testen som Anisa lenket tidligere, eller undersøke om jeg kan få Volvat eller andre private om å sjekke det. Eller kanskje få det sjekket i Tyskland?Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
06-03-14, 21:39 #167
Ja, Kære Ven
vi ved begge hvad en operation vil koste dig... lavt stofskifte.
Eksisterer jodmangel ikke i Norge? Har du spurgt denne læge, hvor han ved fra at jodmangel ikke findes i Norge?
"The recent report of poor iodine status in the UK is a wake-up call to health authorities in industrialized countries who have been slow to grasp that iodine deficiency (ID) is not confined to developing countries. Australia, New Zealand, Belgium, Norway and now the UK are all mildly iodine deficient."
Kilde:
Iodine deficiency in industrialized countries
Clinical Endocrinology (2011) 75, 287–288
Human Nutrition Laboratory, ETH Zürich; and the International Council for the Control of Iodine Deficiency Disorders (ICCIDD), Zurich, Switzerland
Strengt taget behøver du ikke drage til Tyskland for det, selv om det nok ville være sundt for dit helbred at blive ordentligt undersøgt og få behandlings-anvisninger fra tyske læger. Et eller andet foresvæver mig, at have hørt at tyske lægeautorisationer gives ikke på livstid, men skal fornys med mellemrum, så lægerne skal efteruddanne sig - i modsætning til vores skandinaviske læger som sætter sig på sin lægestol en gang for alle, og bliver siddende i den til de dør.
Når det er sagt - kan du sagtens nøjes med en norsk døgnurinprøve for jod, og her kan jeg kun gentage hvad jeg allerede har skrevet til Bellis fornyligt:
...hvis resultatet viser mindre end 8 - da har du jodmangel (...). Graden af jodmangel kan bedømmes alt efter hvor imellem 0,8 og 8 dit jod-tal befinder sig. Jo tættere på 0,8 jo værre jodmangel. Jo tættere på 8 - jo mildere jodmangel. Jo højere jod-tal, jo bedre. Jod-tallet 8 som resultat af døgnurinprøven svarer til et dagligt indtag af jod på ca. 1200 mcg., hvilket selv selveste WHO eller Rikshospitalet anser for en tryg mængde.
Problemet med tolkningen af jod i døgnurin er at iflg. skolemedicinen er 0,8 et helt fint resultat, men i virkeligheden skal man helt op på (og gerne lidt over) 8, før ens helbred ikke behøver bekymre sig om jod mere.
Problemet er for dig følgende: en struma kan forvandle sig til knudestruma med kolde knuder, som med tiden kan blive til varme knuder, og så begynder din hypo-/hyper-berg-og-dalbane forfra igen. Alt dette har du en reel chance at forhindre ved at teste tilskud af jod, begyndende med en dråbe - over et par uger titret op til antallet af dråber som svarer til ca. 1200 mcg jod - som et permanent tilskud - hvilket (1200 mcg) som sagt er den WHO-anerkendte øvre grænse for trygt indtag af jod. Jeg selv mener at denne grænse ligger meget højere, men for ikke at råde dig til mere end selveste "eksperter" står inde for - kan jeg bare sige: nøjes med den. Det vil alligevel være mere end ti gange mere jod end de "underskuds-tal" som anbefales af jodofober. Hvad har du at miste? Din struma?
Nu må jeg desværre af sted til jobbet. Kan du have en fin aften?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
06-03-14, 22:13 #168
Anisa

Du tenker jeg kan begynne å ta tilskudd av jod uten å teste det først? Problemet mitt er jo at jeg ikke har en lege som er villig til å utføre jod-test.
Det jeg har merket meg er at jeg har begynt med større temperaturskifter. Varm og god til frossen og iskald i løpet av noen timer. Jeg har lurt på om dette kan være på grunn av ustabile stoffskiftehormoner.
Og jeg har jo en gang vært veldig syk på grunn av dette, så jeg har stor respekt for det som skjer med min kropp, hvis dere skjønner.
Det er både latterlig og skremmende at man ikke gjør noe for å forhindre operasjon. Bare vente og se til det blir nødvendig. Kirurgen jeg var hos i dag, frarådet operasjon hvis det ikke absolutt var helt nødvendig, eller før det var helt nødvendig. Fordi det kan blant annet skade stemmebåndet. Hun sa ikke noe om at det kan skade stoffskiftet og gi meg lavt stoffskifte. Det er jo bra at de ønsker å utsette operasjon til det er absolutt nødvendig, men det skulle vel bare mangle, tenker jeg.
Heldigvis gir dette forumet meg kunnskap om dette, så jeg i større grad kan ta ansvar for egen helse. Og heldigvis kan det se ut til at jeg er tidlig nok ute til å være forut for å bli syk. Jeg kan aktivt gjøre noe for å bli bra.

Så takk til dere alle for det!Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
28-03-14, 16:25 #169
Hei alle sammen. Da har jeg kjøpt meg jod: http://en.wikipedia.org/wiki/Lugol%27s_iodine
Lugols iodine, og har tenkt å ta tilskudd seilbåten å sjekke om jeg har jodmangel, siden ingen leger vil sjekke ut om jeg har det.
Har jeg forstått det korrekt at jeg skal ta dråper på forskjellige steder på huden om kvelden så vil kroppen absorbere det i løpet av natta? Hvor mange dråper er det anbefalt å ta?
Ellers var jeg på sykehuset på mandag for å sjekke søvnen i søvnlaboratorium. Får svar i neste uke, så det er jo litt spennende hva de kommer fram til. I samtale med legen kom vi inn på om jeg har kramper i leggen og om jeg tok magnesiumtilskudd. Han hadde aldri hørt om magnesiumolje, og ble litt nysgjerrig på dette. Lurte på hvorfor jeg tar dette fram for tabletter, og da kunne jeg bare si at det er bedre effekt, også slipper jeg diaré på grunn av tablettene.
Ha en deilig helg, folkens, håper dere kan nyte våren og solen som endelig har kommet
Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
28-03-14, 17:31 #170
Jeg har bestilt og udført en jodtest her fra http://www.zrtlab.com/patients-standard-tests eller webshop https://www.stofskifteforum.dk/newre...4222&noquote=1 - det er den til $80.
Svar er ikke kommet endnu, så jeg venter spændt.
Tina
Lignende tråder
-
Dagboken til Tone
Av toneij i forumet DagbokerSvar: 66Siste melding: 10-01-13, 22:52 -
Dagboken til Fanni, i gang med Armour Thyroid
Av Fanni i forumet DagbokerSvar: 62Siste melding: 29-04-12, 14:14
Svar med sitat

Bokmerker