Side 15 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste
Viser søkeresultater 141 til 150 av 241
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Noen tåler jo ikke en startdose på 50 mikrogram, men skal kun ha 25 mikrogram av ganga, til kroppen har stabilisert seg på det. Det kan være i tilfeller hvor man kan være disponibel for å ha/få problemer med hjertet og/eller hvis man har vært underdosert for lenge - mener jeg å ha lest. Bedre å bruke 6 uker ekstra på å stabilsere seg på 50 mikrogram enn å dø av hjertesvikt underveis. Men dette gjelder visstnok de færreste, men ingen vet jo hvem de er, bortsett de som fra før av vet at de har problemer med hjertet - eller kanskje har mye av det i familien.

Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet. Hos pasienter med iskemisk hjertesykdom må doseøkningen skje spesielt forsiktig.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Jeg har lest og kommentert i flere av dine tråder nå. Som den totale amatør jeg er, så frykter jeg dog at du er litt hyper. Det er mulig det er forbigående, men du bør absolutt snakke med legen om det. Som jeg har vært inne på i en annen tråd, skal noen kun begynne med 25 mikrogram Levaxin de første 6 ukene ca. Så kan man evt øke mer siden, etter prøvetakning. Hvis jeg var i din situasjon, hadde jeg nok fulgt anbefalingen til Haug (du har fått link i en annen tråd - ta evt med utskrift av Haugs artikkel og vis den til legen din).

Jeg har alltid hatt enorme menstruasjonforstyrrelser - fra å gå tre måneder uten menstruasjon helt fra puberteten og fremover, til å blø meg halvt ihjel i perioder, også over flere uker (men nå har jeg da også noe spesielt med eggestokkene i tillegg, men jeg vet jo ikke hvor lenge jeg har hatt det da). Uansett, jeg har lest flere steder at menstruasjonsforstyrrelser er helt vanlig.

Temperaturen - har ei venninne med høyt stoffskifte, til tider fryser hun minst like mye som meg, og jeg fryser vanvittig.

Jeg har veldig, veldig vondt i nakken og hele veien rundt halsen. En indremedisiner eller hva det var, sa at det ikke var rart jeg hadde "lammelser" i hendene og armene, for halsmusklene var stramme som barduner.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard tror jeg vil slutte med levaxinen allerede

dette her går bare ikke, har hatt skikkelig vondt i nakke og rygg, har vært helt stiv.
    nå har det spredd seg ned i hoftene.
    er så vondt at jeg klarer ikke gå på do å bommelomme,klarer ikke presse noe nesten er jo ikke sikker på om det er levaxinen som gjør det.
    holder stadig på og besvime
    skjelver, høy puls, måtte begynne med betablokkere igjen,
    klarer ikke sove uten sove tabletter
    svetter som en gris
    kjempe trøtt
    litt stakato
    jeg ammer fortsatt yngste sønnen, og tror melken har begynnt å smake anderledes etter levaxinen, for nå vil han nesten ikke ha
    jeg klarer ikke mer nå,vil ha litt energi til å være sammen med barna mine, og nyte sommeren.
    ikke bare sitte her med "stirren" og skjelve
    tror jeg vil kutte ut noen dager og se om det blir bedre
    "skuffa"
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Med disse plagene har du fått stoffskiftet undersøkt?
    Kanskje det kan hjelpe å slutte med tablettene, men kanskje du bør gjøre det i samsvar med legen.

Kan jo tenkes at det blir enda værre uten??

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

For min del styrer jeg dosestyret selv - og spør ingen om det. Om jeg skulle hørt på legene må jeg desverre si at jeg hadde vært mer død enn levende. Men dette er selvfølgelig individuelt.
    Har du fått fødselshypothyreose ? - så er jo dette en tilstand som endrer seg i ekstrem grad og krever hyppig oppfølgning for å komme best mulig gjennom den - og du selv er den eneste som kan styre dosen. Symptomkunnskap er klart viktig å tillegne seg isåfall.
    Post partum thyreoditt kan gå over etter 6mnd, men kan visst henge i.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Ja, jeg styrer også dose greier selv til en viss grad, men jeg trives godt med at legene står bak meg når jeg gjør ting.
    Og stoppe helt er noe jeg ikke ville ha gjort uten at noen var involvert i det.

Men problemene til Rikke kan jo også være relatert til andre ting?

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

ja er postpartum thyreoditt jeg har/har hatt, ble oppdaget som hypertyreose i desember.
    har da også hatt det i slutten av svangerskapet mener endo.
    sønnen min er født i jun i fjor, så jeg har nå vært syk i 1 år.
    først hypertyreose som ble behandlet, så hypo som jeg aldri føler meg bedre etter
    snakket med fastlege på tlf, hun har egentlig vært i mot at jeg skulle prøve levaxin, hun sa det var ok og slutte.
    har bestemt meg for å slutte noen dager, se om jeg blir bedre igjen for så å prøve igjen og se om de samme sympt kommer tilbake.
    har bare brukt levaxin siden 21/5 så tror nok ikke det skal være så farlig å slutte.
    men det rare er at etter 4 dagers bruk av levaxin ble jeg bedre en jeg har vært på lenge, men først nå for noen dager siden kom alle disse fæle sympt.
    tenker at når jeg skal prøve igjen vil jeg begynne med 15 microgr.
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Da bør du jo slutte med Levaxin så fort du kan. Det betyr ikke at du bør slutte før det er nødvendig. Har du funnet ut at du er hyper bør du nok begynne en nedtrapping. Du bør fortsette å teste for antistoffer da.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard ændring i dose

Hej Rikke

Jeg vil bare lige nævne for dig at når jeg får lavet en ændring i dosis - eks. er jeg gået 200 mg. ned pr uge her for nylig fordi jeg kørte for højt. Når jeg så går ned i dosis får jeg hypo-symptomer i lang tid - også efter blodprøverne viser noget andet. Der går længere tid før kroppen indstiller sig på ændret dosis - det siger min erfaring mig.

MVH Lene

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

rikke, jeg skrev før at jeg mener du har graves sykdom med blokkerende antistoffer og da svinger ofte formen mellom hyper og hypo alt ettersom hvilke antistoffer som er sterkere.
    det er kanskje mulig du har en slik svingning nå.
    Det ville vært best om du kunne få avklart om du har en slik graves. Flere andre her har noen sånt også.

Teoretisk sett kunne det vært lurt å få noen nye prøver for å se om du er hyper eller hypo nå.

Dine tall for stoffskiftehormonene (ft4 og ft3) var fryktelig lave og skrapet i bånn for "normalen" og derfor satte ørenesehals-legen deg på levaxin. Tallene kan ha forandret seg siden det.
    Det kan godt tenkes at ingen av legene dine har noen erfaring med graves med blokkerende antistoffer.
    Alternativet er noe med hypofysen siden TSH er så lav men graves er mer nærliggende. Men de har jo sendt deg til bilde av hodet og du venter på time til det.

Hvis du blir hyper, kan du jo forsøke med lavere dose levaxin, jeg må innrømme at jeg personlig alltid senker dosen da (måtte det siden opptaket mitt ble bedre av seg selv etter noen måneder på glutenfri kost som jo egentlig betyr at jeg har ordentlig cøliaki. Har ingen diagnose allikevel)

Helt i begynelsen, når jeg var hypo og ft4 var helt i bånn og jeg begynte på thyroxin som det het dengang, fikk jeg vondt i hele kroppen i et par uker men det gikk over. Andre har hatt vondt også som gikk over. Andre måtte istedefor skifte merke, og da gikk det helt bra, og atter andre måtte istedenfor begynne på Armour Thyroid og det gikk bra. Jeg har altså lest om det før med vondt i hele kroppen i begynnelsen. Men bare få har det.

Vanskelig å si om du er overdosert eller har vondt-i kroppen som et slikt fenomen i begynnelsen. Kanksje en venninne som driver med kinesiologi kan hjelpe med å teste om du tåler levaxinen?
    Jeg kom til å huske at du jo allerede habegynt hos en eller anne terapeut...du kan jo spørre der om du vil.

Om ammingen og levaxin, selve levaxinen setter nok ikke smak men det kan jo være noe annet som foregår pga hormonforandringene som gjør at noe blir annerledes..
    Og noe lavt cortisol er også tenkelig, hender rett som det er hos oss med stoffskifteproblemer.

Hilsen
    nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

Kanksje en venninne som driver med kinesiologi kan hjelpe med å teste om du tåler levaxinen?

hm hva mener du med dette? er det din venninne?
    jeg har vært uten levaxin frem til nå, ble bedre når jeg sluttet igjen, de voldsomme skjelvingene gav seg, skjelver bare av og til nå.
    bare følelsen av å skulle besvime av og til nå, og har ikke vondt i nakken lenger, men ryggen har jeg vondt i, og det har jeg funnet ut at er der gallestenen er så der er nok den som forårsaker det,venter på å komme inn til ul, har ikke time før i midten av juli, ikke så gøy, for jeg har mye smerter og kvalme.
    videre etter at jeg sluttet med levaxin har jeg blitt mer tung til sinns, og mer tåkete og treg... merker det på jobb.
    var på mr på fredag, og på papiret legen min hadde sendt dem sto det demyeliniserende sykdom... det skremmer vettet av meg

Side 15 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste

Lignende tråder

1. Postpartum tyreoiditt... Hjelp!
    Av Pingomamma i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 22
    Siste melding: 07-05-12, 19:58
  2. Postpartum, hypersymptomer, normale verdier, struma
    Av annis i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 27
    Siste melding: 13-03-11, 13:24
  3. Onsdag 16. desember
    Av Bellissimo i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 8
    Siste melding: 17-12-09, 08:02
  4. Thyreoditt? Er det en sykdom i seg selv?
    Av sunny i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 19
    Siste melding: 05-04-07, 11:35
  5. De Quervains eller subakutt thyreoditt
    Av Magnuna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 28-02-07, 12:12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder