Hjelp!
- om vanvittige stoffskifteprøver, ingen bedring, øresus og kombinasjonsmedisin bl.a.

Jeg fikk i januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte. Da var det hevet over enhver tvil at jeg hadde dette. Min TSH var på 140, ft4 var på mindre enn 6, ft3 på 3,4 og anti TPO var på 1363. Indremedisiner beskriver tilstanden min som en betydelig hypothyreose på en "premorbid tilstand."

Dette var etter at jeg i august 2009 fødte et barn, og legen min sier at det er det som er årsaken til sykdomsutbruddet. Jeg hadde et kjempetøft svangerskap, med blant annet svangerskapsdiabetes. egentlig tror jeg vel at jeg har feilt dette lengre, da jeg i ettertid har funnet blodprøvesvar fra en tidligere fastlege som tyder på dette, uten at det har blitt meg fortalt. Jeg har dessuten i årevis slitt med mange plager som nå kan relateres til denne sykdommen. Merkelig i grunn at ingen har testet dette på meg da jeg var gravid, hadde diabetes og var i elendig form, som jo er risikofaktorer. Tenk at det gikk så langt!

Det er vel unødvendig å si at jeg ble veldig syk med disse verdiene! Dette er nå 7 måneder siden, og jeg har siden dette gått på Levaxin. En gradvis økning fra 50 til 150 og så ned til 125 igjen. Prøvene har vært normale siden mars i følge legen min. Det rare er at jeg føler meg like ille nå som jeg gjorde i januar.

Jeg kan overhode ikke fungere hverken fysisk eller mentalt, med det resultat at jeg ikke greier å ta meg av min 10 måneder gamle nydelige sønn uten hjelp. Det knuser et mors hjerte i permisjonstiden. Jeg har mange symptomer, men det verste fysiske symptomet jeg har er er nesten ØRESUS. Konstant to pipetoner i øret som jeg har hatt siden desember. Legene sier at det ikke skylder hypothyreosen, og at det ikke finnes noen kur. Men det må da ha noe med saken å gjøre? Jeg blir snart gal. Er det noen andre somvet dette/har opplevd dette?

Det at jeg er så dårlig form fysisk har dessuten resultert i at jeg blir henvist fra avdeling til avdeling, røntgen til MR, i jakten på hva som feiler meg. Legene tror jo at det er noe annet, siden prøvene er normale. Men de finner jo ingenting, og jeg blir både skremt og utslitt!

En annen forklaring de kommer med er at det tar tid for kroppen å innhente seg til tross for at biokjemien nå er på plass. Jeg kan til en viss grad forstå dette, men jeg har faktisk gått på medisiner i 7 måneder uten noen bedring, så den forklaringen kjøper jeg ikke helt nei.

En tredje forklaring jeg har fått er at de antistoffene jeg produserer fortsatt er skyhøye. De var i juni på 1300, og legen min forklarer at de lager mange av de samme symptomene, og antistoffer er noe man ikke kan gjøre noe med. Hm.... Stemmer dette?

Uansett har jeg i dag vært hos legen igjen og klagd min nød. Han har i samråd med indremedisiner nå endelig gått med på å gi meg en kombinasjonsmedisin LEVAXIN/LIOTHYRONIN. Jeg skal da redusere levaxindosen fra 125 til 50 mg, samtidig som jeg begynner på Liothyroning med 20mg. Noen som har erfaring med dette? Kan dette hjelpe meg?

Jeg er dessuten litt forvirret hva denne medisineringen angår. Fastlegen sier jeg skal ta alt om morgenen, mens indremedisiner sier jeg må dele Lioththyronin opp til morgen og kveld? Hvem har rett?

Til slutt tenkte jeg å skrive ned de nyeste prøvesvarene mine. Kanskje noen her har peiling på om det i disse svarene kan ligge noen forklaring på hvorfor jeg ikke er bedre, til tross for at jeg er innenfor refereansegrensene?

Prøvesvar pr. 18. juni 2010;
Anti-TPO 1300*
Fritt T3 4,7
Fritt T4 16,9
TRAS 1,6*
TSH 1,5
Jern 13,0
Jernbindingsk 77
Jernmetning 17
Kreatinin 67
B12 267
Hb 12,6

Håpe noen kan svare meg på noe av dette, eller dele sin erfaringer.

Jeg er rimelig desperat på å bli bedre nå, for lista med symptomer blir bare lengre og lengre:

Kronisk tinnitus på venstre øre
Ingen energi
Blir andpusten og svett ved minste anstrengelse – til og med UTEN anstrengelse
Kramper, prikking og urolige armer og ben på venstre side
Treg i bevegelsene, kraftløshetfølelse og rar følelse til tider i tinning, kjeve, armer og ben. Alt på venstre side. Også vansker med finmotorikken i fingrene til tider.
Ekstremt mye håravfall og blir veldig fort fett
Tørr hud, utslett og masse kviser
Muskelplager og hodepine
Svimmelhet og trykk i hodet
Perioder der alt blir tåkete
Voldsomme hetetokter
Konsentrasjonsvansker
Veldig mye dårligere hukommelse
Mangel på appetitt
Vektøkning ti tross for lite mat og amming
Hovne bein blant annet
Humørsvinginger