Side 10 av 12 Først 123456789101112 Siste
Viser søkeresultater 91 til 100 av 117
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

God artikkel, sportyBoy. Og den sier vel bare det samme som flere sier i det materialet jeg har samlet om binyrebarkproblemer; at det er en klar sammenheng mellom lavt stoffskifte og binyresvakhet (som høyst sannsynlig er en viktig komponent i både kronisk utmattelse, utbrenthet, ME og fibromyalgi).

Så hva blir da "riktigst" diagnose og behandling? Jeg holder en knapp på binyrebarken.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Har lest mye som han har skrevet før, men ikke i det siste. Har kanskje miste interessen for jeg er jo blitt bedre.
    En må vel ha litt i bakhodet at det er upubliserte studier, men likevel intressante. Det gjøres desverre alt for få undersøkelser ,og de som gjøres er for overflatiske.
    Jeg syns særlig antagelsen om delvis celleresistens er intressang.
    Svært få får den diagnosen. De har høy fT4, høy fT3 og høy TSH samtidig. Diagnosen stilles ved en gen-undersøkelse. Det finnes flere årsaker.
    Behandlingen er mangelfull og det eneste jeg vet er at de får Levaxin for å øke verdiene enda mer ! Det ser ut som at det hjelper på den måten at det skapes et høyere hormontrykk mot cellen og at det da kommer inn i cellene. De får så betablokkere for å senke pulsen som ellers blir for høy med hjertebank.

Finnes diagnosen partiellt syns jeg noen brikker faller på plass.
    Syns også hans studier viser at det er nødvendig med en mye mer inngående undersøkelse før diagnoser stilles !

Nå er det jo den behandlingen du får da, men kanskje dosen er for liten ?
    For å finne ut mer om din status er det sikkert nødvendig med både flere undersøkelser og en dedikert undersøker med tilgang på det siste utstyret !
    Hvor finnes denne ?

Jeg har jo også prøvd høye doser av T4 og T3, men det hjalp ikke meg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Her er en Norsk om Globulinmangel : http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...SEKS_ID=315189
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    56

Standard Ny post fra meg!

Hei!
    Følte bare for å skrive litt igjen her, siden jeg fikk så mange bra svar sist gang. Etter sist gang jeg skrev her tok jeg det veldig med ro med all aktivitet for å se om ting bedret seg. De siste 1 og en halv ukene har jeg bare trent 1 time annenhver dag på 70 % av maksimal kapasitet( 2 ganger styrke og 2 ganger løping) * I tillegg kuttet jeg ut all stoffskiftemedisin siden jeg ikke var sikker på om det var stoffskifte som var årsaken til mine symtomer.

Følte med en gang etter at jeg gjorde dette at overskuddet ble bedre, og det har det vært. Er ikke like trøtt og har mye mere overskudd. Får håpe at det holder seg slik nå. Leste litt på denne linken her http://www.drfalsetti.com/faq2.html
    og i og med at jeg har påvist kyssesyken(uten å blitt syk) så kan det hende at mye av svarene på hvorfor jeg er så trøtt ligger der? Uansett skal jeg til balder snart, så da får vi se hva han legen der mener.

Men, det er jo heller ikke så rart at mine stoffskifteprøver var litt unormale etter den linken jeg fant her http://www.boc.idrett.no/trening.htm (scroll ned til ending i stoffskiftet!) . Dette betyr jo at er man overtrent pga virus eller trening(kronis utmattelsessyndrom) så kan stoffskifte prøvene bli unormale. Da hjelper det jo ikke å knaske armour eller levaxin siden grunnen til at man er trøtt og utmatta er pga utmattelsessyndrom og ikke at kroppen egentlig er trøtt pga lavt stoffskifte????

Chronic fatigue syndrome / (evnt overtrening?) in athletes passet iallfall veldig bra med den tilstanden jeg føler meg i nå, og den livsstilen jeg har hatt, hehe Er dette det samme som ME da?
    Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Bevare meg vel sportyboy! linken om overtrening og stoffskifte! Er dette mulig så vet jeg definitivt at jeg har trent altfor MYE i årevis, og tok IKKE hensyn til overtrening. Aldri! Og du da n`Finn?? Har du tatt hensyn til kroppen? Hva sier du? Og dere andre som har trent og trent og trent... Så var det ødeleggende kanskje og ikke oppbyggende? For sent å gjøre noe med det nå etter å ha tatt Levaxin? Hvor lenge gikk du på Levaxin sportyboy - siden du har sluttet og alt er bedre?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    56

Standard

Ja, overtrening kan man si er en slags kronisk utmattelsestilstand. Crhronic fatigue syndrom in athletes, som det står i linken. Om det er det samme som ME vet jeg ikke akkurat pr dags dato, men skulle tro det var lettere å komme ut av dette når man har trent mye fra før av. Belastningen på kroppen blir jo mye mindre når man kutter ned på treningen enn en som ikke trener noe særlig i dagliglivet. Slikt sett er det en fordel å drive med idrett, men spørsmålet er jo om jeg hadde fått dette hadde jeg ikke drevet å presset kroppen min slik, men det kan man bare diskutere til man blir blå i trynet!

Så tilbake til overtrening. Det er veldig individuelt hva det gjør med kroppen. Og særlig kronisk overtrening kan ødelegge stoffskifte. Noen bli tynne i starten av overtreningen( fordi kroppen får hlyt stoffskifte?), men dette kan endre seg etter en tid og man legger på seg! Men, det trenger ikke å skje. Det har ikke skjedd meg- Jeg personlig syntes jeg forbrandt mindre når jeg trente hardt og mye en jeg gjør nå når jeg nesten ikke trener! Det er og kan ikke være riktig!

Jeg vet ikke, men jeg har lite lyst til å knaske piller for lavt stoffskifte når det ikke gjør meg noe bedre. Hadde jeg hatt andre symptomer på lavt stoffskifte som hadde blitt bedre av levaxin så hadde det vært lettere å akseptere at man faktisk har lavt stoffskifte. Men, jeg blir faktisk bedre uten levaxin og armour! Har gått på levaxin i 4 mnd og armour i 2 mnd. Ikke et spor bedre. Like utmatta og kronisk trøtt, spesielt etter harde treningsøkter!
    Legen mente nå at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg har nå startet på Levaxin. Synes dette er litt rart siden jeg er gutt og bare 23 år. Eneste symtomer er at jeg har vært mega trøtt, slapp, litt dårlig konsentrasjon og til dels hukommelse!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Dette er en ortografisk test Polar brukte for å advare mot overtreningsfare før de mer avanserte klokkene kom.
    Ligg på ryggen minst et kvarter med pulsbeltet på.
    Merk deg hvilepulsen etter ett kvarter og reis deg rolig og stå helt stille. Følg med på pulsklokka. Pulsen vil nå stige og falle igjen. Merk deg høyeste puls.
    Hvis denne er mer enn 20 slag høyere enn hvilepulsen, er du i faresonen og kan være overtrent.

Overtrent kan man bli på alle nivåer. Det skal mindre til for en utrent enn for en som er veltrent.
    En ME-diagnose består av mange kriterier som hver og en må oppfylles. Jeg har gjort det en gang og oppfyllte alle krav til diagnosen. Likevel har jeg nok ikke ME for jeg ble helt iorden da jeg skiftet ut Levaxinen med Armour.

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    56

Standard

Ja, det er sant det N'finn. Det er mange diagnoser som har like symptomer og det er ikke godt å vite hvilken diagnose man skal sette på seg selv? Men, diagnosene som omhandler kronisk utmattelse kan jo gi like symptomer. Altså, overtrening/ME/stoffskifte/fibramyologi(eller noe slikt), osv...

Den testen der er vel en test som er beregnet på akutt overtrening og ikke kronisk overtrening tror jeg N'finn? Stemmer ikke det? Under akutt overtrening vil pulsen stige og en slik test kan være viktig for å se hvordan treningstilstanden utvikler seg, men for en kronisk overtrent kan pulsen se ut til å være helt normal og faktisk synke! Så vidt jeg vet er det ingen tester som pr dags dato kan fortelle om en person er kronisk overtrent. Samme som det ikke er noen tester som kan fortelle om en person har ME?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg ble syltynn. Har bilder for 5 år tilbake der jeg ser ut som om jeg har anoreksi. Skal ikke spøke med slikt og det gjør jeg heller ikke. Finner bare ikke en bedre beskrivelse.

Så kom vektøkningen sigende. Nå lurer jeg virkelig. Er hypothyreosen selvforskylt? Jeg spiste minimalt. VILLE/VIL være tynn! Trente nesten hver dag, og opptil to ganger pr dag. Trener mye ennå, men begrenset pga kroppsverk. Matinntaket stod/står ikke i forhold. Virkelig en mulighet for at jeg har ødelagt stoffskiftet/forbrenningen selv. Hva gjør man med noe sånt da? Ingenting antar jeg? Skaden er skjedd. Er blitt flinkere til å spise nå da, men sikkert ikke nok.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    56

Standard

Tja, det er jo et godt spørsmål egentlig. Om det er selvforskyldt eller ikke! Det er klart at om man presser kroppen utenfor grensene så kan vel ting i kroppen utvikle seg i den retningen vi ikke håper. At det å slite på kroppen(overtrene over lang tid), det å få et langvarig virus osv kan nok ødelegge mye i kroppen. At det resulterer i at stoffskiftet blir ødeleagt er nok trolig sikkert ettersom det jeg har lest, men det vet vi jo ikke enda. Hypoterose kan du jo få uansett! Hvordan føler du det med trøtthet, utmattelse og energinivå da? En person som er kronisk utmatta(etter overtrening eller lignende tilstander) vil nok føle seg mye sliten og trett, og dette er nok hovedsymptomene! Alt det andre kan sikkert komme ettersom tiden går og man ikke tar hensyn til kroppen. Trener mye og spiser for lite?? Ting kan kanskje utvikle seg til ME da??? Det vet vi vel ikke tenker jeg....

Side 10 av 12 Først 123456789101112 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn