Legen min sa at levaxine kunne føre til at blodsukkeret steg raskere, og at jeg burde spise veldig få karbohydrater i det store og det hele. Helst et par måltider om dagen uten noe som helst. Har prøvd på det i det siste, og virkelig begrenset inntak av karbohydrater, spesielt raske. Jeg fikk også økt dosen litt på levaxine for litt siden, fordi TSHen min var på 2.1 da jeg gikk på 75mg, er nå oppe i 87.5mg for å se hvorvidt det hjelper. Jeg har gått ned 2cm rundt midjen den siste uken etter dosejustering. Jeg har ikke spist så mye som jeg burde, litt liten matlyst, men til vanlig så vil ikke det ha noe å si på vekten. Håper det kanskje hjelper litt.

Men jeg er fremdeles engstelig for tyrenakken min. Jeg har lurt på hvorvidt den noen gang vil gå vekk.. legen så ikke ut til å ha noe vettugt å si om den

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Hej Belle

Jeg ved ikke om jeg har forstået eller misforstået, hvad siger lægen om årsagen til insulinresistens.

Det korte af det lange er, at jo flere "hurtige" kulhydrater man spiser, jo større risiko bliver for at udvikle insulinresistens. Uanset om man er i behandling med stofskiftemedicin eller ikke. Omvendt: jo færre "hurtige" kulhydrater man spiser - jo bedre insulinbalance man opnår = bedre helse og bedre - genopretning af kroppens egen, sunde vægtkontrol.

Fedtstoffer og proteiner i kosten er næsten insulin-neutrale og ved at øge andelen af proteiner og animalske fedtstoffer (smør, fløde) og vegetabilsk kokosolie i kosten - vil disse reducere insulinreaktionen på måltiderne = reduceret risiko for udvikling af insulinresistens + bedre vægtkontrol på længere sigt. For de fleste virker det fort, for dem der i flere år har levet af kalorie-, fedt- og proteinfattig kost - tager det længere tid, men det kommer og sker for enhver, der konsekvent erstatter "hurtige" kulhydrater med "langsomme".