Jeg har gått over til mer fettrik kost, og redusert karbohydrater mye. Jeg går nå på tyroksin, men legen min sier at det kan føre til insulinresistanseliknende tilstander som gjør at jeg legger på meg veldig fort av karbohydrater.
Jeg har prøvd å vise tyrenakken min til henne, og nevnte cushins, da det var det eneste jeg har funnet om dette, men hun sier at jeg har ikke lagt på meg på en typisk måte som sier at det er kortisol som er problemet. Ansiktet mitt er helt normalt, ikke rundt. Men jeg har fremdeles denne forferdelige klumpen på nakken min som gjør at det ser ut som at jeg har dårlig holdning. Selve ryggen under fettet er rett. Jeg tør ikke gå med annet enn langt hår og hettegenser :(
Er det ingenting å gjøre med denne klumpen? Og hva kan jeg si til legen min som får henne til å sjekke dette videre?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Belle? Du beskriver en kost/spisevaner, der er værst tænkelige for en stofskiftesyg. Med den kost kan du næsten ikke undgå at have det ad H.... til og med den kost vil selv en medicinsk behandling have en forringet effekt.

Du nævner slet ikke fedtstoffer og uden nok af dem (sammen med gode proteiner) vil din egen hormonproduktion blive stækket, af fedtfattig kost vil dit kolesterol stige + af så ringe en mængde af daglige kalorier - vil din krop gå i "hundersnød-mode" og reagere med at omdanne en hel del af T4 til det inaktive rT3, hvormed omdannelsen til det aktive T3 du har brug for, bliver forringet. Desuden både egen (om)dannelse til div. vitaminer/aminosyrer osv. blive hæmmet af mangel på kostfedt. Du kan evt. læse tråden Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ? , så vil du forstå hvad jeg mener.

Man tager IKKE på i vægt af fedt! Man tager på af FOR LIDT fedt + af proportionelt for mange hurtige kulhydrater.

"Tyrenakke" eller "bøffelpukkel" kan være et et af symptomerne på binyre-problem. Binyrerne og skjoldbruskkirtel er, så at sige, "uadskillelige" og er der noget galt med skjoldbruskkirtlen, vil binyrerne kompensere på mangel på thyreoideahormoner indtil også de (binyrerne) bliver nedslidte. Du trænger til at læse mere på binyre-forummet, Belle