Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
Jeg har lagt tablettene under tungen de siste 3-4 måneder - fordi jeg leste det samme som deg Nielsigne.
Nå har jeg lest noe nytt (for meg):
Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
Hei Finn
Må si meg enig med deg.
..
Alle tabletter som skal svelges (er laget for dette fra farmasøyten) skal skylles ned med rikelig vann, nettop for å kunne absorberes godt nok. Hva skjer da når man løser den opp i munnen og "halvparten forsvinner" i en blanding av mat eller ut sammen med morgentannpussen. Poenget mitt, og som du også sier, er ikke alle molekyler bygget for å passere cellemembranen på denne måten Og nitro tabletten, som du nevner, er laget i en form som er beregnet for sublingual bruk. For meg er dette like merkelig som om man skulle svelge en tablett som er beregnet for å settes i endetarmen.

Men spøk tilside kanskje har noen så dårlig tarmabsorbsjon med både hypothyreose i bunn sammen med andre tarmproblemer? Jeg vet ikke best, men jeg anbefaler alle som er på høye doser som smelter tabletten under tungen å prøve å svelge tabletten noen uker og dermed se om dosen kan reduseres.
Så - heretter kommer jeg til å gjøre en mellomting; tygge og svelge.
Jeg tenker at kanskje enzymene i munnen kan hjelpe til, de vil fortsatt gjøre det uten (den langvarige) smeltingen.
Jeg har lite opptak av B12-vitaminer, fordi jeg mangler noe som heter intrinisic factor i tarmen.
Kanskje jeg mangler noen andre faktorer også