Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    49
    Meldinger
    21

Standard Høyt stoffskifte som kom i forbindelse med fødsel. Nå lavt.

Heisann.

Fødte gutt nr 4 i januar og etter ca 14 dager begyndte vondtene i kroppen min og gjøre seg gjeldene....så tok kontakt med legen min i mars da disse vondtene bare ble vondere, hun fant ingenting (jeg var redd det var revmatisme da min mor og mormor er plaget av dette) men det trodde hun ikke og ba meg komme tilbake i mai - juni dersom jeg fremdeles hadde vondt!!!!!

Så jeg bestillte time hos privat revmatolog som også viste seg å være endokrinolog og tok blodprøver og der viste det seg at jeg hadde høyt stoffskifte, men han forundret seg litt over at jeg hadde høyt stoffskifte som kom i forbindelse med fødsel som varte i et halvt år. så han ville avvente medisiner litt for å sjekke det en mnd senere, da han mistenkte at stoffskifte ville bli lavt...så en mnd senere så viste blodprøvene at alt var innenfor normalen, men at jeg skulle kontrollere litt senere....det ble også gjordt i august og da viste TSH: 13 FT4: 9 og FT3 2,7 og startet med Levaxin 50 mg pr dag

Tok så nye blodprøver i september, da var TSH: 16 FT4: 11 FT3: 3,2 og tok Levaxin 4 gr. pr uke 50 mg og 2 gr. pr uke 100mg

Tok så nye blodprøver igår og da var TSH: 13 FT4 12 FT3: 3,5

hadde også legetime samtidig igår og legenspurte meg hvordan jeg hadde det og jeg sa som sant var at jeg er ganske så sliten og trøtt og orker jammen nesten ingenting og null kjønnsdrift, men følte veldig på meg at hun ikke trodde meg særlig, og hennes kommentar var at stoffskifte mitt var ikke såå veldig på tur....og jeg har jo ikke særlig peiling på disse verdiene at jeg kan uttale meg om det.....

så mitt spørsmål er : kan noen fortelle meg litt om verdiene mine?? er jeg helt på bærtur..???

Takker på forhånd om noen kan forklare meg litt her :-)
    Høyt stoffskifte som kom i forbindelse med fødsel. Nå lavt.
    TSH:13 FT4:12 FT3:3,5 Levaxin 100 mg pr dag.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    49
    Meldinger
    21

Standard Synes det er såå vanskelig å gå og "klage" til legen min....

da hun synes å gi meg inntrykk av at stoffskifte mitt ikke er så ille på tur.....

er ikke helt typen til å bare forlange eller å si at jeg faktisk ikke føler meg bra når jeg faktisk ikke kan så mye om stoffskifte heller selv, har lest mange innlegg her, men føler vel egentlig bare en større forvirring av masse tall og mange rare ord.....og sliter skikkelig med å huske det jeg har lest og klare å få en sammenheng med det jeg leser.....og følelsen av å være en enda større hypokonder jo mer jeg leser og jo mer som stemmer overens med det jeg kjenner på kroppslig.....og da blir det vanskelig.....og jo mere nedstemt blir jeg

går og prater med en psykiater en dag i uka, han har litt peiling på stoffskifte,,,,,og vi har snakket litt om det...han er også uenig i legen min ikke vil sende meg til endokrinolog, han har også vært uening i dosen hun gir meg....(levaxin)

nå er snart barselpermisjonen min over og jeg føler hele permisjonen har gått rett i dass for å si det rett ut......og jeg skal tilbake i jobb i november....kan ikke helt skjønne hvordan jeg skal klare det....med 4 barn hjemme og en 100% jobb.....

kjente her noen dager at kroppen spillte litt på lag...og tenkte at nå har jeg sikkert kommet på en dose som er riktig..men nå i noen dager er kroppen ute og kjører igjen, knærne, armene og fingrene værker som bare det...og er sikkert 20 kg hver......

ble et skikkelig syteinnlegg av meg dette....men er rimelig frustrert....

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    49
    Meldinger
    21

Standard Sv: Synes det er såå vanskelig å gå og "klage" til legen min....

skulle også skrive inn mine siste blodprøver tatt for 2 uker siden

TSH: 13

FT4: 12

FT3: 3,5

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Kjære deg, Madagaskar, nå behøver du en klem!

Du er ikke hypokonder. Du har hypotyreose. Og det er ikke rart at du ikke er bra med disse verdiene (et lite forbehold siden du ikke har skrevet inn referanseverdier). TSH på 13 er altfor høyt, og fT4 på 12 er lavt. Du bør opp i dose på medisineringen etter min mening.

Og når du forteller legen om hvordan du har det, så klager du ikke!!! Du gir informasjon som en dyktig lege lytter til og reagerer etter.

Den private legen jeg konsulterte i sommer ba meg skrive ned min sykdomshistorie + mine nåværende symptomer + hva jeg forventet meg av legesenteret. Et eksempel til etterfølgelse, synes jeg. Kanskje du kan ta initiativ til å skrive ned hvordan du føler deg? Det er lettere enn å prøve å huske alle symptomer under legebesøket også.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Om jeg forstår det rett bruker du Levaxin ?
    I så fall er legen din helt på jordet hvis du ikke har fått streng beskjed om å øke dosen.
    Sånn er det bare madagaskar.

Vanlig Levaxindose er 150-200µg/dag.
    Det som har noe å si, er faktisk ikke annet enn at du har det bra - altså at behandlingen du mottar av legen evner å gjøre deg symptomfri.
    Men legen har kun blodprøver - og sine minimale kunnskaper å gå etter.
    DU - har den store fordel at du kan kjenne det på deg ! (eller.....ulempe....?)
    Og lærer du deg hvordan du man doserer har du myue større muligheter til å bli symptomfri.
    Ikkesant ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    49
    Meldinger
    21

Takker så meget for klem og for svar...

jeg har fått levaxin på 50 mg.....spiser nå 100 mg 4 gr pr uke og 50 mg 3 gr pr uke....denne psykiateren jeg snakker med mener at jeg bør ligge på minimum 100 mg pr dag.....

skal tilbake til min nå på torsdag,....men lite aner jeg hva jeg skal be om,.....det ble tatt en del hormon prøver av meg....de skal jeg få vite svaret av, er de fine vil hun ikke sende meg til endokrinolog...

men jeg har bestillt time til privat endokrinolog som jeg skal til 18 november.... der skal jeg ta blodprøver i forkant....men hvilke blodprøver bør jeg ta i forkant da???

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Enig med din psykiater! !00 mikrogram daglig er heller ikke noen høy dose.

Flott at du har fått tid hos privat endokrinolog. Kan du ta kontakt og spørre om hvilke blodprøver som ønskes?

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Rogaland
    Alder
    49
    Meldinger
    21

Standard tok nye blodprøver igår...

Da var TSH på 4,5 FT4 på 15 og FT3 på 3,0

ANTI TPO testen som var tatt for noen mnd siden var positiv, det var ikke fastlegen min som hadde tatt den, hun visste bare at den var positiv, så det ble tatt ny anti tpo test for å sjekke verdiene, det ble også tatt en TRAS test, men hva er det og hva vil den si??

økte også dosen min fra 100 mg x 4 og 50 mg x 3 i uka till 100 mg i uka....og legen sa jeg ikke skulle komme tilbake for nye blodprøver før om 2 mnd....var ikke det lenge ??

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: tok nye blodprøver igår...

Jeg vet ikke om jeg synes det var lenge mellom kontrollene. Stoffskifte er svært langsom prosess i kroppen og det tar minst 6 uker før du oppnår full effekt av doseøkning av T4 behandling.

Det jeg synes er rart er de forsiktige doseøkningen. Selv hadde jeg en TSH på ca 2,5 engang og fikk beskjed om å doble min daglige dose T4...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: tok nye blodprøver igår...

Anti-TPO er ikke nødvendig å ta mere enn en gang hvis den er positiv.
    Er omtrent som en graviditetstest - enten har du det, eller så har du det ikke.
    Så du har altså fått lavt stoffskifte fordi kjertlen har gjennomgått en kjertelbetennelse som har ødelagt den. Eller er iferd med å ødelegge den - prosessen tar noen år.
    Når den er ferdig "ødelagt" vil du trenge å erstatte alt kjertlen produserte. Hvor stor den dosen er eller hva slags hormonprodukt som er best varierer.

TRAS er igrunnen helt unødvenig å ta. Kjertlen er jo likevel på vei ut.....
    Men det er antistoffer som ikke går direkte på kjertlen, men på kjertlens reseptorer for TSH. Disse kan ta over fopr TSH - da får man høyt stoffskifte. Eller blokkere for TSH - da får man lavt.

Det er jo fritt T4 man erstatter med piller, og denne som er den eneste viktige i dosesammenheng.
    Når man er på en høy dose bør man sjekke om det blir dannet nok fT3.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte i forbindelse med svangerskap
    Av Monja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 26-02-10, 03:17
  2. Fra lavt til for høyt stoffskifte?
    Av Nelly i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 4
    Siste melding: 30-04-09, 13:24
  3. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  4. Mulig å gå fra lavt til høyt stoffskifte?
    Av Vilde i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 5
    Siste melding: 20-11-06, 15:58
  5. Lavt stoffskifte etter fødsel
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 29-08-06, 07:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder