Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Erfaringer fra ernæringsstudiet..

Dette kan du legge frem for foreleseren din.
    http://articles.mercola.com/sites/ar...aspx?aid=CD945

http://www.relis.no/Publikasjoner/20...atilskudd.aspx

Ikke sikkert det er så vondt ment at hun ber deg skaffe dokumentasjon. Kanskje dette er hennes måte å utfordre studenter på? Så nå kan du jo vise henne at du fikser utfordringen;-)

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: Erfaringer fra ernæringsstudiet..

Sitat Opprinnelig skrevet av rosaelefant Vis post
    Hei Som jeg har nevnt i en annen tråd er jeg siste års student på ernæringsstudiet, og har opplevd mye underlig.. Først og fremst har vi hatt så og si ingen ting om hypothyreose, bortsett fra noen dårlige bilder av eldre mennesker med ubehandlet hypothyreose og noen få linjer om struma og så ferdig med det.. Videre har jeg selv prøvd å komme med litt informasjon om sykdommen og uttrykt savn om mangel på informasjon om denne sykdommen til andre elever (vi skal tross alt bli ernæringsfysiologer). I dag igjen opplevde jeg å bli "dyttet vekk" av en foreleser som er ernæringsfysiolog (arbeider med allergi/intoleranser) da jeg nevnte for henne at soya kan forverre hypothyreoe. Må innrømme at jeg blir irritert over hennes og andre holdninger. Hun (foreleseren) ba meg sende henne studier, og at hun ikke tar noe seriøst før hun ser en studie eller flere.

Argh, altså!

RosaElefant
    Hei på deg
    Mulig jeg vil irritere deg litt nå med hva jeg kommer til å si, men bruk det til din fordel i oppgaven din. Jeg studerer som deg ernæring men har ikke kommet riktig like langt ennå. Har imidlertid lest alt jeg kommer over av utallige medisinske og kostholdsmessige artikler og studier med utgangspunkt i å hjelpe meg selv til å bli friskere. Svært lite av dette vil jeg kunne benytte i studiet og er fullstendig klar over at jeg ikke kommer til å lære om på skolen. FORDI:

Alle skolene som utdanner ernæringsfysiologer (type statlig eller privat utdanningsinstitusjon) med støtte fra lånekassa tar utgangspunkt i etableret "sannheter", skolemedisin (AF) og (SL) og store randomiserte studier i sine læreplaner. Foreleserne er jo ordinære leger og andre som også er utdannet under disse institusjonene. For å forenkle veldig kan man like gjerne bare lære seg myndighetenes anbefalinger vedr. kosthold. Det er i utgangspunktet dette du vil ikke lære i studiet. Jeg har ennå til gode å høre en ernæringsfysiolog som anbefaler massive vitamin og mineraltilskudd. Du får alt igjennom maten om du spiser riktig sammensatt mat er som regel gjennomgangstonen. 5 om dagen osv.

Jeg har ennå ikke møtt en foreleser eller annen "ekspert" som anbefaler noe annet enn dette. Problemet med dette er at du da ikke har noen papirer på at du kan - at du har vært igjennom det samme som dem - og papirer trenger man i dette samfunnet - selv om man etter endt utdannelse bruker sine kunnskaper og eksamner til å tale om f.eks. alle problemene soya kan skape for personer med stoffskifteproblemetikk. Da har du din utdannelse i ryggen og kjenner til og kan forklare hvorfor soya ikke er bra. For å gjøre det må du ha kunnskap om biokjemi, anatomi, fysiologi, endokrinologi - goitrogener, isoflavoner (genistein og daidzein, fytoøstrogener, oxalsyre osv. og hva dette gjør med kroppens biokjemi.

Bare noter deg alt du overhode ikke lærer noe om og bruk alt dette i din kommende karriere som ernæringsfysiolog. Bruk ikke opp energi på at andre ikke vet. En dag vil du med din utdannelse i ryggen kunne tale de samme personene imot med autoritet og respekt. For du har rett, men du må våge annet enn å følge strømmen og myndighetenes snbefalinger.

Som ett eksempel under ett foredarag på skolen jeg selv er student har jeg opplevd opplevd å høre: Så lenge myndighetene anbefaler 10 ug vitamin D/dag - må dere ALDRI finne på å si noe annet til en kunde/pasient - selv om alle vet at det er altfor lite!!!

Man kan ikke bli "tatt for noe" så lenge man holder seg til offisielle anbefalinger. Og det er det de aller fleste leger og ernæringsfysiologer gjør - behandler etter offisielle anbefalinger (legemiddelprodusentenes agenda) og protokoll og det er også derfor så få av oss (og andre pasientgrupper) blir friske dessverre.

Lykke til med valg av problemstilling til din oppgave. Selv tror jeg kanskje jeg får større problem med å velge...

H:-)

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

Standard Sv: Ernæringsstudent med hypothyreose søker informasjon og støtte(:

Anisa: Tusen takk for info

Driftssjefen: Så spennende! Nå fikk jeg nesten litt prestasjonsangst

Blondie: Takk for linkene! - Har vurdert om det er dette jeg skal skrive om...

rexxy69: Hei du. Jeg ble absolutt ikke irritert, var enig med alt du skrev Har merket alle årene jeg har gått på studiet, at jeg ikke har lært noe om hypothyreose f.eks, og det er nå jeg har mulighet til å fokusere på dette - og nettopp derfor jeg valgte dette temaet som bachelor. Problemet nå er at jeg har vanskeligheter med å bestemme meg helt og holdent..

I dag har jeg tittet innom flere sider, og må få litt hjelp til å bestemme meg for hva jeg bør fokusere på. Jeg har tenkt på disse emnene:

Hypothyreose og selen
    Hypothyreose og graviditet (dette er et stort tema - kanskje jeg bør vente med dette til evt. masterstudier?)¨
    Hypothyreose og soya
    Hypothyreose og osteoporose
    Hypothyreose og TSH- problematikk..

RosaElefant

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Ta soyaen du. Den er ganske godt dokumentert (mye forsket på), men likevel har ikke resultatene kommet nok ut i sirkulasjon - så det bør være mulig å finne stoff.

Videre er den 100% relevant innen ditt fagområdet siden mange måltidserstattere er soyabaserte.... Noe som kan forverre problemet med folk som har en halvfungerende kjertel og som forsøker å slanke seg.

Og trenger du mer bredde kan du dra inn GMO-siden av det (genmodifisering) - eller du kan la oppgaven omhandle goitrogens (stoffskiftehemmende matvarer) generelt.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

smgj: Tenker det samme - at det er enklere å finne stoff om soya og hypo, og det ser jeg nå som jeg sitter og søker rundt på nett. Funnet noe via PubMed og tittet litt her på forumet...
    I forbindelse med slike skoleoppgaver er det nok viktig å ikke "ta vann over hodet", for det er lett å bli overinspirert og til slutt sitter jeg der og ikke kommer videre fordi jeg ikke finner informasjon siden denne oppgaven skal handle om resultater fra andre forskningsartikler, så jeg er ikke så fri som jeg kunne ønske.

Dette med goitrogene matvarer er jo veldig interessant! Husker jeg leste om soya, og etter det ble det ingen kaffe latte på soya for meg!

RosaElefant

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    39
    Meldinger
    60

Hei Tenkte jeg kunne komme med en liten oppdatering siden sist..

Jeg valgte å skrive om soya og hypothyreose - et tema som er mye mer spennende enn jeg opprinnelig trodde, og det er godt å ha en slags motivasjon/spark i rumpa i form av denne foreleseren jeg har nevnt tidligere Jeg har vært og skrevet ut flere artikler via PubMed og andre steder, og er nå godt i gang Jeg har fortsatt en liten stund på å bli ferdig, og håper det blir en ålreit oppgave

Ellers har jeg vært hos en endokrinolog (igjen) på Aker, og det var en positiv opplevelse (har hatt en negativ erfaring derfra) og fikk møte en ny lege, og hun var hyggelig - både forståelsesfull og villig til å hjelpe. Endelig! Syntes selv jeg fortjente å treffe en ålreit lege
    Det jeg sliter med nå er at det er forferdelig vanskelig å stå opp om morgenen, og føler meg hver dag stiv og støl i kroppen om morgenen. Hva kan dette være, tror dere? Og selvfølgelig vekten, men prøver å være fornøyd med meg selv - legen på Aker sa at jeg burde heller fokusere på å spise sunt, være så fysisk aktiv som jeg har energi til og heller være fornøyd med meg selv.

RosaElefant

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Svar: 93
    Siste melding: 11-08-12, 19:11
  2. Informasjon
    Av tore i forumet Om forumet generelt
    Svar: 17
    Siste melding: 28-03-10, 14:34
  3. Nykomling som søker svar
    Av HeiDisign i forumet Presentasjoner
    Svar: 6