Viser søkeresultater 1 til 10 av 24

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    29

Standard Sv: Tolkning av blodprøvesvar

Men hva bør jeg ta tak i angående lav frittT4? Snakker vi mulig lavt stoffskifte her?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Alle stoffskiftehormoner (fT3) dannes ut fra de T4 som blir frie.
    Det man måler, er mengden (ikke om de faktisk gjør noe).
    Når referanseområdet er fra 11til22 og du har feks 12, så er du jo nære bånn da - ikkesant ?
    Og jo, noen har jo vært med å danne referanseområdene - og hatt så lavt stoffskifte - en periode, men det er ikke normalt at det forblir så lavt !
    Og det gjør jo de prøvene du viser til......

Jo, det er meget viktig at fT4 er høy nok - altså passe høy - for deg.
    Av høye målte verdier kan man ikke alltid gå ut fra at stoffskiftet er høyt, men når den er lav, kommer man ikke utenom å stille diagnosen lavt stoffskfite.

Ta tak i.....
    Jeg syns jo alltid at man bør finne ut årsaken før man behandler. Iallfall hvis man er nogenlunde. Det er godt å vite hvorfor ?
    Kan hende kommer du ikke utenom en behandling med stoffskfitehormoner, men jeg tenker hver dag på "hva skjedde, og hvorfor".
    Kan hende er det mangeltilstader som fører til det lave fT4.
    Kan hende er det TSH som ikke virker, og da må du behandles.
    En behandling er ikke bare en tilførsen av hormoner utenfra.
    Sansynligheten for at de virker like godt som de egenproduserte vurderer jeg som små, men det viktigste er at man mister jo kjertlens evne til å dosere oss.
    Med døgnvariabler og årstidsvariabler og stemningsvariabler og ........
    Jeg har iallfall følelsen av å være på konstant jakt etter en idealdose som jeg aldri finner.

Forresten......
    Femenale stavekunnskaper ?
    "totakolseterol" Kunne betydd mye rart dette
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Hvis du bruker solkrem, får du ikke tilstrekkelig D-vitamin selv om du ser brun og deilig ut. Folk begynner å få D-vitaminmangel i Australia grunnet dette. D-vitamin er viktig for stoffskiftet, immunsystemet ditt og mye annet. De fleste mennesker i Nord-Europa har for lave verdier av D-vitamin... Dette burde legen din vite

Les om vitamin D her
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    29

Ser at det kan være mye å ta tak i her i forhold til sink, selen, vitamin D, frittT3. Nå gjenstår det bare å se om jeg får fastlegen med på laget. Jeg har allerede vært til han to ganger for å søke hjelp. At han synes blodprøvene mine er fine hjelper meg ikke stort, jeg blir ikke friskere av det. Erfaring tilsier også at vinteren har vært hardere enn de lyse mnd i året.

Jeg bør vel kanskje da be om blodprøve av Vit.D, selen, sink, T3, anti-TPO, TRAS, T4 og TSH. Det er kanskje flere ting jeg bør tenke på også?

Nå håper jeg virkelig at jeg kan få litt mer hjelp av fastlegen. Det er så utrolig fustrerende å komme hjem fra jobb og kjenne at man ikke har energi til å starte på middagen en gang... :sukk: Slik situasjonen er nå har jeg kun energi til å gå på jobb hver dag, og knapt det.

Og selvfølgelig, takk for alle bidratt i denne tråden!

Vil gjerne bare påføye at fra de siste blodprøvene mine i aug.2010 så er det et felt som er benevnt som "Metabolisme og" (noe mer står det ikke). Bak denne teksten står det "UFERDIG".

Noen som har erfaring med dette?

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    29

Da har jeg vært hos legen og tatt nye blodprøver. Resultatet nå er at fT4 er på 10, mens anti-TPO og TSH fortsatt er innenfor referanseområdet. Legen sier fT4 er litt lav, men han mener at det er kontroversielt og starte med behandling ut ifra prøvesvarene mine.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er jeg helt uenig i.
    Jeg vil heller tolke en slik prøvesetting som at TSH ikke blir høy nok til å stimulere kjertlen til å øke produksjonen.
    Altså at det er et sentralt kontrollproblem.
    fT4=10 bør reflektere en THS på MINST 10.
    Uten at det er antistoffer (og det er det jo ikke) kan ikke fT4 bli så lav som 10 - hvis det ikke foreligger en TSH-feil.

Jeg mener din lege feiltolker prøvesvarne, og det kan hjelpe å gjøre oppmerksom på ovenstående.
    Bla kan flere prøver taes som inrettes mot sentrale problemstillinger.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    29

Nå gikk jeg primært til legen for å be om ny blodprøve av stoffskiftehormoner og få en prøve av T3 og TRAS, siden dette var noe han ikke målte sist gang.

Ser på blodprøveresultatene mine nå at han ikke tok med de to prøvene på sist blodprøve! Vi snakket om dette under legetimen, og han nevnte på ingen tidspunkt at han var uenig at vi burde ta prøve av T3 og TRAS også. :oppgitt:

Vel, jeg fikk ihvertfall arguementert meg til å ta vit. D også, disse har han heldigvis krysset av for. Han tok med sink og selen også, men disse ble kontaminert pga feil prøvetakningsrør.

Med blodprøveresultatene følger det med en del kommentarer, blandt annet: "Euthyreot bedømt etter TSH." Hva i all verden betyr dette?

Utdrag fra prøvene mine:

Vitamin D3: 62 (referanseomr. er ikke oppgitt)
    B-SR: 23*
    fS-Vitamin D: 62 (50 - 150)
    P-Homocystein: 8,7 (5,0 - 15,0)
    Anti-TPO: 47 (<100)
    Ferritin: 24 (15 - 200)
    Folat: 10,1 (> 5,7)
    FT4: 10,0* (11,0 - 23,0)
    HDL-kolesterol: 1,1 (1,0 - 2,7)
    S-Jern: 9,6 (9,0 - 34,0)
    S-Jernmetning: 14 (10 - 50)
    Kolesterol: 4,7 (3,3 - 6,9)
    LDL-kolesterol: 3,3 (1,4 - 4,7)
    SHBG: 22* (23 - 100)
    TSH: 1,9 (0,20 - 4,0)
    Vitamin B12: 214 (170 - 650)

Noen som vet hvilke andre prøver som bør taes som inrettes mot sentrale problemstillinger?

Lignende tråder

1. Ønsker tolkning av nye blodprove resultat...
    Av Hassan i forumet Blodprøver
    Svar: 6
    Siste melding: 06-03-10, 06:37
  2. Hjelp til tolkning av blodprøver
    Av Lotta i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 24-06-08, 18:36
  3. Ulik tolkning av prøver
    Av Mendi i forumet Blodprøver
    Svar: 14
    Siste melding: 16-05-07, 17:32

Bokmerker