Viser søkeresultater 1 til 10 av 98

Hybrid View

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Standard Sv: Ny og treng litt råd. Legen min meinar eg er overdosert.

Eg har fått flytande Carnitin av legen min. Den var rådyr, så etter det har eg bestilt i tabelettform på nettet. Eg tek no både Carnitin og Acetyl Carnitin. Dei skal ha litt forskjellig virkning.
    Carnitin er eit vanligt kosttilskudd i andre land. Det er også brukt mykje i slankepreparat. Men i Norge er det ikkje lovlegt. Merkelege Norge........
    Legen min sa at ein nesten ikkje kunne oversosere med Carnitin, ein kunne ta i bøtter og spann uten at det gjorde noke, det går vel da rett i dass...... og blir dyrt........;-)
    ---

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Ny og treng litt råd. Legen min meinar eg er overdosert.

Sitat Opprinnelig skrevet av Aud Jorun Vis post
    Eg tek no både Carnitin og Acetyl Carnitin. Dei skal ha litt forskjellig virkning.
    Forskellen mellem L-Carnitin og Acetyl Carnitin er kun, at det andet er den (brugs)form, som kroppen omdanner Carnitin til Acetyl Carnitin, så det går ind i kroppens biologi lidt mere direkte. Kapsler er bedre (optagelige) end tabletter.
    Carnitin er eit vanligt kosttilskudd i andre land. Det er også brukt mykje i slankepreparat. Men i Norge er det ikkje lovlegt. Merkelege Norge........
    I Sverige kan man købe Carnitin til rimelige penge, hvis man er sverigefarer. 3 gram er den sædvanlige dagdose. Mere end 3 gram er ikke giftigt, men virker bare ikke bedre(mere) end de max 3 gram.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Forskellen mellem L-Carnitin og Acetyl Carnitin er kun, at det andet er den (brugs)form, som kroppen omdanner Carnitin til Acetyl Carnitin, så det går ind i kroppens biologi lidt mere direkte. Kapsler er bedre (optagelige) end tabletter.
    Eg har oppfatta det slik at dei har forskjellig virkning:

Acetyl L-Carnitin (ALC)
    Adskiller sig strukturelt fra almindeligt L-Carnitin ved der er hæftet en gruppe eddikesyremolekyler på carnitin-molekylet. Det bevirker, at ALC let kan passere blod-hjerne-barrieren, beskytte nervesystemet og reducere nervesmerter. Eddikesyregruppen kan bindes til cholin i kroppen og danne acetylkolin, som styrker nervesystem og hukommelse. ALC fragter acetylgrupper og fedtsyrer ind i cellernes små energiproducerende mitokondrier og øger deres energikapacitet. ALC er således bedre end L-carnitin, hvor det drejer sig om at øge kroppens energiproduktion og om at styrke den mentale formåen.
    Terapeutisk dosering
    L-Carnitin: Op til 3 g dagligt. Tages formiddag og eftermiddag mellem måltider.
    ALC: Ca. 2 g daglig forskudt for måltider. Vedligeholdelse: ca. 500 mg daglig.

Eg tek difor begge. 500 mg av kvar. Kansje eg burde doble den dosen. Men legen min meinte at 500 mg L-carnitin var nok.
    Blir spennande å få svar på blodprøven og sjå om nivået er innen normalen.
    ---

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg fikk min første Selexid kur for ca 2 1/2 år siden. Reagerte veldig på den. Har fått MANGE kurer mot urinveisinfeksjoner før, men aldri selexid. Dette var derfor veldig interessant...Har nemlig hatt mange nevrologiske plager som jeg tildels har problemer med å bli kvitt. Vet du hvilke symptomer du har pga dette? Hva heter prøven du tok?
    Skremmer meg å tenke på at selexid er førstevalgt i behandling mot UVI.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Ny og treng litt råd. Legen min meinar eg er overdosert.

500 mg av kvar. Kansje eg burde doble den dosen. Men legen min meinte at 500 mg L-carnitin var nok.
    Blir spennande å få svar på blodprøven og sjå om nivået er innen normalen.
    Aud Jorun. Du bør også indtage min. 1000 mg C-vitamin sammen med Carnitin og hver gang du indtager det. Carnitin kan ikke nyttigøres i kroppen effektivt nok uden at C-vitaminet følger med. Meget vigtigt, men ikke sikkert at lægen er klar over det.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jeg fikk min første Selexid kur for ca 2 1/2 år siden. Reagerte veldig på den. Har fått MANGE kurer mot urinveisinfeksjoner før, men aldri selexid. Dette var derfor veldig interessant...Har nemlig hatt mange nevrologiske plager som jeg tildels har problemer med å bli kvitt.
    Jeg kan svagt huske noget om, at du havde (har?) det svært finmotorisk, svage muskler i fingre... Mere? Du bliver altså "nødt til" at læse denne, Blondie.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Jeg fikk min første Selexid kur for ca 2 1/2 år siden. Reagerte veldig på den. Har fått MANGE kurer mot urinveisinfeksjoner før, men aldri selexid. Dette var derfor veldig interessant...Har nemlig hatt mange nevrologiske plager som jeg tildels har problemer med å bli kvitt. Vet du hvilke symptomer du har pga dette? Hva heter prøven du tok?
    Skremmer meg å tenke på at selexid er førstevalgt i behandling mot UVI.
    Om du kunn har teke ein kur, trur eg ikkje du treng vere redd for at det er ein grunn til å ha for lite Karnitin. Men om du som meg har fått gjenntatte kurar over lenger tid er det stor sansynlegheit for at du er tappa for Karnitin.
    Legen min fortalte at ein kur tappar kroppen for 40% av Karnitin-innholdet i kroppen. Er ein da frisk og rask klarar vel kroppen og hente det innigjen fra maten ein et. Men det seier seg sjølv at om ein tek mange kurar blir det for lite.
    Du må be legen din sjekke Karnitininnholdet ditt med ei blodprøve. Det kan fastlegen gjere.
    Eg var til ein "hormon"-lege. (kjem ikkje på kva sådanne kallar seg)
    Vanlege legar er ikkje oppdatert på at denne medisinen er så skadeleg og det er jo ganske katastofalt.
    ---

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Om du kunn har teke ein kur, trur eg ikkje du treng vere redd for at det er ein grunn til å ha for lite Karnitin. Men om du som meg har fått gjenntatte kurar over lenger tid er det stor sansynlegheit for at du er tappa for Karnitin.
    Legen min fortalte at ein kur tappar kroppen for 40% av Karnitin-innholdet i kroppen. Er ein da frisk og rask klarar vel kroppen og hente det innigjen fra maten ein et. Men det seier seg sjølv at om ein tek mange kurar blir det for lite.
    Du må be legen din sjekke Karnitininnholdet ditt med ei blodprøve. Det kan fastlegen gjere.
    Eg var til ein "hormon"-lege. (kjem ikkje på kva sådanne kallar seg)
    Vanlege legar er ikkje oppdatert på at denne medisinen er så skadeleg og det er jo ganske katastofalt.
    Hei Aud Jorun
    Joda, jeg har kun tatt en kur. Og det kan være som du/endokrinologen sier at de som er "friske og raske" så innhenter kanskje kroppen dette fra maten vi spiser. Men realiteten er at jeg har hypothyreose og har vært underbehandlet for dette i hele mitt voksne liv. Hypothyreosepasienter nyttiggjør seg ikke alltid maten like godt som friske, med den konsekvens at vi får lav folat, B12, jern, vit D osv. Så hvorfor skal ikke dette være tilfelle når det gjelder carnitin også? Dessuten ble min far veldig syk og døde like etter kuren med påfølgende dårlig matlyst for min del, så jeg har stor tvil i forhold til å få nok gjennom normal kost.

For meg er det verdt å ta et tilskudd uten blodprøve, og jeg har legevenner som rekvirerer prøver til meg hvis jeg spør, så jeg har det lettvint. Hvis det da viser seg at jeg har den ønskede effekt sier det meg mer enn de fleste blodverdier kan
    Sist endret av Blondie; 17-10-10 kl 12:37 Begrunnelse: Glemte noe.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

endokrinologen

Takk, det var det ja

Det er nok lurt å ta tilskudd da ja.
    ---

Lignende tråder

1. Legen min sier jeg er overdosert
    Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 58
    Siste melding: 17-03-10, 18:09
  2. Treng tips om bra fastlege i Oslo...
    Av Delisa i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 02-11-09, 12:41
  3. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:32
  4. Legen mener jeg er overdosert, jeg er uenig...
    Av Vimseliten i forumet Blodprøver
    Svar: 26
    Siste melding: 18-03-09, 14:31
  5. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 11:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn