Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Tråd: Muskelmasse
-
13-10-10, 06:13 #1
Muskelmasse
Hej
Jeg har et spørgsmål til alle jer der sidder med års erfaring indenfor lavt stofskifte. Jeg går og venter på at få Thyroid fra Glostrup Apotek og indtil da tager jeg Euthyrox. Har siden december 2009 fået både Eltroxin, ny Eltroxin og nu Euthyrox så der har været en del skift indenfor en relativ kort periode.
Juni 2010 blev jeg sygemeldt med stress og er stadig syggemeldt - kan ikke overskue særlig meget ad gangen, bliver hurtigt træt, er grådlabil, glemsom osv.
Jeg har oplevet at jeg ikke er fysisk stærk som jeg ellers har været hele mit liv - jeg har tabt muskelmasse og til gengæld fået fedt på sidebenene
Har hele mit teenage/voksenliv været overvægtig - har dog tabt mig indenfor det sidste år via kostomlægning til at være normalvægtig men det er virkelig en kamp for at holde vægten. Men mit spørgsmål er om det lave stofskifte kan resultere i svækkelse af den fysiske styrke?
Jeg har netop fået målt mit blodtryk til at være let forhøjet 141/92 (jeg er 35 år) - jeg havde fået forståelsen af at lavt stofskifte ofte blev fulgt af lavt blodtryk - er der noget jeg hat misforstået? Min læge siger at jeg ikke skal tænke på blodtrykket for det er ikke meget for højt - hvad syntes i?
Jeg glæder mig meget til jeg skal starte på Thyroid og håber at det bliver min vej tilbage til livet hvor jeg kan føle at jeg lever
Kærlig hilsen
Cirkeline
Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Begyndende knogleskørhed?
Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske
-
13-10-10, 08:40 #2
Sv: Muskelmasse
Heisann
Jeg tror ikke lavt stoffskifte i seg selv gjør muskelmassen mindre. Men med lavt stoffskifte følger mangel på energi og overskudd og pga dette synker aktivitetsnivået. Det fører ihvertfall til reduksjon av muskellmasse.
Har du sjekket binyrene dine, Cirkeline? Forhøyet aldosteron (måles i urin) kan føre til stigning i blodtrykket, aldosteron henger sammen med nyrer og binyrer. Likevel er det ikke alt som kan forklares enkelt...selv har jeg høy puls og lavt stoffskifte???
Ønsker deg lykke til med thyroid...kanskje du vil oppleve å bli varm igjen:-)
-
13-10-10, 08:46 #3
Hei Cirkeline!
Jeg skjønner at du bekymrer deg for vekt og form. Men der du er nå, bør du ikke bekymre deg, deg kan gjøre at du bruker lengre tid på å bli frisk. Du skriver at du er sykmeldt på grunn av stress. Da tenker jeg at kanskje sliter binyrene dine litt. Du kan lese mer om binyrer i forummet binyrer her på Sonjas, eller hos Wilson. Og i en slik situasjon der du er nå er det viktig å leve med hva kroppen sier, det kroppen som er dronninga di nå, ikke hodet! Og hvis kroppen sier hvile, så hvil! Orker du å bevege deg litt, er det bra. Orker du det nesten ikke, så gjør det lille du kan, men ikke mer. Kroppen trenger tid på å komme seg tilbake. Vær tålmodig, det lønner seg!
Mange får bedre kontroll med vekten ved å spise mer proteiner og mindre karbohydrater.
Det blir spennnende å høre om du blir bedre etter en stund på thyroid!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
13-10-10, 09:21 #4
Det finnes forskning som sier at det kan være lett å legge på seg dersom man går helt bort fra karbohydrater. (Med "helt" strides de lærde. Noen sier at vi må ha ca 200 kcal eller mer fra karbohydrater, andre sier at grensa går ved ca 75 kcal fra karbohydrater.) Dette er uansett ikke et problem så lenge man spiser litt grønnsaker, melkeprodukt og/eller nøtter. Grove karbohydrater er uansett mye bedre for kroppen enn de hvite.

Er du frisk nok så vil du ha god effekt av moderat styrketrening siden muskler forbrenner både når du beveger deg og når du er rolig. Mary Solomon sier at dersom man må velge mellom aerob trening og styrketrening (med lavt stoffskifte og et ønske om å holde vekta) så bør man prioritere styrketrening.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
13-10-10, 09:33 #5
-
13-10-10, 11:14 #6
Det er forsåvidt ikke stoffskiftet som direkte påvirker blodtrykket.
Det er binyrenes ansvar, men stoffskiftet legger jo grunnlaget for bla binyreaktiviteten.
I regel, er det nok slik at lavt stoffskifte gir lav binyreaktivitet gir lavt blodtrykk.
Også det motsatte er tilfellet viss man har høyt stoffskifte - det tenderer til å gi høyt blodtrykk.
En pussig ting, er at leger som oppdager forhøyet blodtrykk er pålagt å ta en stoffskifteprofil.
Men ikke ved lavt stoffskifte.....
Fordi :
Min forklaring på dette, er at stoffskiftet ikke synker under legenes egensatte minimumsgrense for fT4, og derfor oppfattes til å være normalt.
Som igjen leder til at de avgir den konklusjon at lavt stoffskfite ikke fører til for lavt blodtrykk. Lavt blodtrykk er dessuten bare fint - bare det ikke blir for lavt......
Men for høyt......
Igjen denne redsel for at for høyt er farlig, men for lavt bagatelliseres.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-10-10, 11:23 #7
[Thyroid diseases and hypertension]
Spitzweg C, Reincke M.
Medizinische Klinik und Poliklinik II, Campus Grosshadern, Klinikum der Universität München, Ludwig-Maximilians-Universität München, Marchioninistrasse 15, 81377, München, Deutschland. Christine.Spitzweg@med.uni-muenchen.de
Abstract
Thyroid hormones have several well-recognized effects on the vasculature and heart, resulting in characteristic cardiovascular changes in thyroid disease, including an increase in blood pressure. In hyperthyroidism reduced systemic vascular resistance and increased blood volume lead to an enhanced preload, which, in association with reduced afterload, improved contractility, as well as increased beta-adrenergic activity, results in isolated systolic hypertension based on enhanced stroke volume and cardiac output. In contrast, hypothyroidism causes increased systemic vascular resistance in association with decreased arterial compliance resulting in elevated diastolic blood pressure. Therefore in the evaluation of arterial hypertension secondary hypertension based on thyroid disease should always be considered, especially given the fact that blood pressure changes in the course of thyroid dysfunction are usually reversible upon adequate treatment of hypo- or hyperthyroidism.
-
13-10-10, 11:28 #8
For at svare på det sidste først: ja. Men for at kunne komme med et bud på "hvorfor", må man erkende at "kostomlægning" er ikke bare "kostomlægning".
Der er kostomlægning som svækker og kostomlægning, der styrker. Typen af kostomlægning kan også enten forværre eller mildne hypothyreose.
Når det er sagt - tror jeg ikke, at hypothyreose kan tæmmes - Thyroid eller ikke Thyroid - så længe du "kæmper" mod vægten.
Hvilken type af kostomlægning har du gennemført, Cirkeline? Og ja, jeg ved næsten hvad svaret bliver, da du skriver "det er virkelig en kamp for at holde vægten". En hypothyreose-venlig kostomlægning koster aldrig en kamp, som i ordvalget.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-10-10, 11:50 #9
Mange tak for jeres hurtige svar

Jeg har ikke fået undersøgt binyrene men skulle måske tale med lægen om det og ved at få stabiliseret binyrene kan jeg måske sænke blodtrykket.
Mht til træning så bør jeg nok få struktureret min styrketræning til 3 gange om ugen.
Anisa: jeg lever efter vægtkonsulenternes kostprincipper, 60 g rugbrød, max 1 kg grønt, 300-400 g frugt, ca 300 g fisk/kylling, 20g olie, og lidt rismælk. Det jeg mener med at det er en kamp er at jeg tager meget hurtigt på så hvis jeg ikke overholder programmet 100% kan jeg se resultatet på vægten.
Kærlig hilsen
Cirkeline
Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Begyndende knogleskørhed?
Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske
-
13-10-10, 11:55 #10
Artig den derre Paxx.
Den er jo rake motsettningen til den arbeidsplan Norske leger følger.
Jeg stiller meg ennå litt tvilende til den da, men man skal være åpen for at gamle "sannheter" har sin levetid.
Grunnen er at den er litt kort - og omhandler ikke binyrehormonenes innvirken.
Og fakta er at mange med lavt stoffskifte også har lavt stoffkskifte - selv om også de med høyt BT finnes.
Kompensering og overkompensering for manglende tilstander har jeg tenkt meg som mulig årsak.
Om det skulle vise seg at stoffskiftehormonene direkt griper inn i det kardiovaskulære blir saker og ting mye enklere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat

Bokmerker