Side 2 av 10 Først 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 98
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Ny og treng litt råd. Legen min meinar eg er overdosert.

Hei Aud Jorun,

jeg kjenner ikke til merket du tar. Jeg bruker Cortef som hydrocortison, 20 mg om dagen. I begynnelsen ble jeg veldig trøtt av dette. Synes det var rart og stilte spm om det her på forumet også. Hadde jo forventet det motsatte. Det varte kanskje to uker om jeg husker riktig. Nå blir jeg ikke trøtt overhodet lenger, det var bare en tilvenningsfase tror jeg.

PS husk at det er viktig å være optimalt dosert med stoffskiftemedisin, ellers er det lett å blande hva som skyldes binyrer og hva som skyldes stoffskifte, symptomene er ganske like.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Ok, takk for svar. Eg får prøve ei stund og sjå korleis det går.
    ---

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Kortisonacetat, les her hva Anisa skriver i innlegg #254

Les også denne tråden om kortisonacetat

Hvorfor ville du ha kortison? Binyrer eller noe annet?
    Husk å ikke slutte brått med det, det kan være farlig for kroppen. Spesielt hvis du har binyreproblemer

Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Det er mot binyretretthet ja. Eg har ikkje fått det konstantert, men trur sikkert det er det.
    ---

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vel . . . trur + sikkert . . .
    Å tru - eller å være sikker heter det vel Aud Jorun ?

Det er jo kompiserte greier dette mye vatn kan renne i bekken vet du sikkert.
    Jeg vil absolutt ikke advare, bare du tar det pent og forsiktig.
    Binyrene er nesten verre å få greie på enn stoffskiftet. Iallfall av legene.
    Og man møter enda mindre forståelse. Derfor forstår jeg meget godt at du forsøker å finne ut av det.

Sagkundsabens skriverier : http://www.legeforeningen.no/id/110461.0
    Eller : http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1132415
    Det er vel noen få metoder å produsere kortison på : cortef, cortone, prednisolon, kortisonacetat, hydrokortison - osv. Handelsnavn og preparatnavn i skjønn forening.
    Her bør du vite hva du driver med........
    En Svensk snarvei her : http://pharmguse.net/pharm/steroider.pdf
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

No har eg enndelig fått legen min til å ta kortisol test 4 gangar utover dagen.
    Sidan eg no er begynt å ta Cortison vil eg trappe ned på den eit par dagar og slutte heilt. Så ventar eg eit par veker før eg tek testen for å vere sikker på at det ikkje er igjen av medisineringa.
    Men, så er det prøvesvara da. Får eg vite noke som helst på ei slik prøve utifra det dei brukar som normalar????
    Korleis kan eg vite at svara blir tolka rett etter det som har med "binyretretthet" og ikkje Addison og den andre veien, kva det no heiter.
    Er det noken som veit noko om det her???
    ---

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Heisann
    Når det gjelder å få kortisonen du har tatt skal det ikke ta et par uker å få denne ut av systemet...mer et par dager. Kortison har kort halveringstid i blodet (ca 90 min) så et par dager bør være nok.Prøvesvarene blir ikke tolket. De blir levert i tall. Legen tolker tallene. Ingen "vanlig" lege vil tolke noe annet enn addison. Hvis du legger ut prøvesvarene dine her med referanseområdet får du masse god hjelp til å forstå dem korrekt. Det jeg kan si deg er at summen av de 4 tallene skal ligge mellom 25-27 ifølge min lege på Balder. Det høyeste tallet skal være om morgenen, og så gradvis lavere ut mot kvelden. Følg nøye instruksjonen om ro når du skal ta prøvene fordi det er disse forhold referanseområdene er laget ut fra. Så skal dine prøver sammenlignes med andres må det være ut fra like forhold. Hvis du ikke har fått instruksjoner finner du dem her.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Tusen takk for svar.
    Det var opplysande lesning.
    Sidan eg har avtalt å ta prøvene om 2 veker for eg holde meg til det. Eg kan kansje fortsette med Cortison ut i neste veke da om det er ute av kroppen så fort.
    Eg skal legge ut prøvesvara og håpar da på hjelp til å tolke dei.
    ---

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    Noen andre som har tatt kortisoltest på døgnurin og blod, og som tror at dette viser korrekte målinger?
    Jeg har tatt kortisol både i døgnurin, blod og spytt. Spyttprøven var av den du beskriver fra scandlab, men analysert på Aker. Så absolutt den prøven som ga mest infomasjon av disse tre.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    78

Eg har no kutta ut Lio og auka til 150 mg Levaxin. Eg følte at Lioen ikkje hadde noken virkning. Eg kunne ta ein halv tabelett om morningen og gå og legge meg ei stund etterpå og sove i fleire timar. Det er vel ikkje akkurat slik den skal virke. Hadde håpa å få litt ekstra energi av den, men det skjedde ikkje.
    Eg har etter at eg auka dosen med Levaxin siste gang, fra 125 til 150 mg. pr dag fått lavt blodtrykk. 100/70. Har det noken samanheng?
    Eg skal ta Kortisol spyttprøve på tirsdag. Blir spennande og sjå kva dei viser.

Eg har også problem med lite Carnitin i kroppen. Noke som også går ut over energien. Har teke ny prøve, men ikkje fått svar.
    Det er kansje noke fleire burde vere oppmerksom på, at om ein brukar Sellexid som er eit antibiotika mot urinveisinnfeksjon, så tappar den medisinen Carnitinet i kroppen. Det er ein medisin som ein ikkje bør bruke meir enn ein kur i året av. Eg fekk kur på kur og månedskur og dobbel dose kur i løpet av nokre månader. Ennda eg sa til legen min at den medisinen ikkje virka tilstrekkelig. Men da var altså hans råd og auke dose og tid. Og det på ein medisin som kan ta livet av deg..........Lege og legemiddelindustrien på sitt beste. Aldri meir Sellexid på meg.
    Så om her er andre innpå her som også har brukt den medisinen, så sjekk Carnitinet, det er livsfarligt å ha for lite av det. Det går først og fremst ut over hjertet og resten av kroppen sin energi.
    ---

Side 2 av 10 Først 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. Legen min sier jeg er overdosert
    Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 58
    Siste melding: 17-03-10, 18:09
  2. Treng tips om bra fastlege i Oslo...
    Av Delisa i forumet Hos legen
    Svar: 1
    Siste melding: 02-11-09, 12:41
  3. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:32
  4. Legen mener jeg er overdosert, jeg er uenig...
    Av Vimseliten i forumet Blodprøver
    Svar: 26
    Siste melding: 18-03-09, 14:31
  5. Overdosert?
    Av Toto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 09-07-08, 11:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn