Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Hybrid View

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Hypertyreose i grenseland?

Velkommen hit.
    Du er oppmerksom på at stoffskiftet som regel faller med alderen?
    Jeg kjenner ikke situasjonen forøvrig og kan dermed ikke gi noen råd ifm høyt stoffskifte.

Det som iallfall er tilfelle er at operasjon/radiojod er en enveisgate som i de aller fleste tilfeller vil gi deg et annet problem i stedet; lavt stoffskifte. Og det kjenner jeg. Og unner ingen andre det.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Hypertyreose i grenseland?

Hej Vivian og velkommen

Tal der ligner dine, ikke altid udtryk for højt stofskifte. Jeg har selv umålbart TSH og FT4 som svinger mellem 28-31, og ikke en skygge af hyperthyreose. Godt nok har du symptomer, men vær meget OBS på hvad er hvad. Referenceområderne er ofte vildledende og behandling alene ud fra dem ender ofte i ulykke. Som det gjorde for mig, da min kernesund kirtel er blevet opereret i 1978 pga. "tal-i-tabellen".

Det du har brug for og bør forlange af lægerne er en afklaring af årsagen til de høje FT4 og FT3. Det kan ikke nytte, at de foreslår bestemt behandling uden at vide, hvad de behandler. I denne relation er dit TSH på 0,02 faktisk ret højt, hvor det burde være umålbart. Det kunne tyde på anden årsag (sekundært eller tertiært?) end lokaliseret til selve skjoldbruskkirtlen. Har du fået målt dit jod i døgnurin? Det er set før, at nogen nyttiggør jod mere end hos andre, eller får for meget jod i sin kost, hvilket kan føre til de høje tal du udviser. Det ville være ærgerligt at begå et indgreb i kirtlen pga. noget, som måske kunne rettes op på anden måde. Du kunne bl.a. tilføje goitrogene fødevarer til din kost, da de blokerer for optag af thyreoideahormoner i kroppens celler + lægger en dæmper på de hormondannende celler i skjoldbruskkirtlen. En (her) god ting af prøve af.

Du gør ret i at holde igen, idet nærmest enhver behandling for hyperthyreose ender i hypothyreose og livet bliver aldrig det samme igen. Man skal gå ind i den slags med vidt åbne øjne og stole aldrig på noget uden selv at verificere hvad man hører, og tage egne beslutninger om at vælge eller fravælge behandling.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Hypertyreose i grenseland?

Hej
    Jeg vil bare supplere Anisa ved at nævne, at jeg via et link herinde læste om en mand, der havde fået konstateret for højt stofskifte - som forsvandt, da han stoppede med at spise pølser af svinekød, der åbenbart havde store mængder stofskiftehormon i sig. Det er selvfølgelig et ekstremt tilfælde men siger da alligevel noget om, at man ikke straks skal hoppe på en eller anden ekstrem behandling pga nogle tal i en blodprøve. Især ikke, når man risikerer at få for lavt stofskifte for livet. Kan ikke anbefales.

Lykke til - se evt. liste over goitrogene fødevarer her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3955

Nielsigne

Lignende tråder

1. Symptomer Hypertyreose
    Av Vigdis i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 27-12-11, 22:23
  2. Lavt stoffskifte i grenseland
    Av Troj i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 20
    Siste melding: 11-04-10, 17:58
  3. Tras på 1; I grenseland? Eller negativ?
    Av Marina73 i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 3
    Siste melding: 01-06-08, 08:39
  4. Sjukvårdsrådgivningen - Hypertyreose
    Av Anne Ma i forumet Nyttige linker
    Svar: 1
    Siste melding: 02-03-07, 21:02
  5. Hypertyreose e.l. og tanker
    Av sverre73 i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 15
    Siste melding: 20-01-07, 08:53

Bokmerker